Král je mrtev, ať žije král - VW Sharan 1.4 TSI (TEST)

Testy
11.01.2011

F T G

Král je mrtev, ať žije král - VW Sharan 1.4 TSI (TEST)

Zbrusu nový Volkswagen Sharan navazuje na prodejně úspěšnou první generaci středně velkého MPV, kterého se od roku 1995 do roku 2010 prodalo přes 670 tisíc kusů. Ano, první model se opravdu prodával dlouhých patnáct let, dopován pouze malými facelifty.

 

Jak jste se již mohli dočíst v úvodu, Volkswagen Sharan rozhodně není na poli středně velkých MPV nováčkem. První generace byla představena společně s dalšími jednovaječnými trojčaty Seatem Alhambra a Fordem Galaxy již v roce 1995, kdy tehdejší trh postrádal civilní mikrobus oplývající přebytkem místa, s jízdními vlastnostmi osobního automobilu.

Všechna trojčata tehdy sjížděla ze závodu AutoEuropa v Portugalsku. V letech 2000 a 2004 prodělal Sharan kosmetické facelifty. Druhá generace byla představena v roce 2010 na ženevském autosalonu.

Exteriér vozu dodržuje přísně účelné tvary krabice od bot, tudíž by bylo naivní očekávat jakoukoli formu designových bonbónků. Přesto z rukou konstruktérů Volkswagenu vyjelo na silnice opravdu líbivé MPV. Přední část vozu věrně kopíruje spřízněnost jednotlivých modelů VW agresivně tvarovanými světlomety navazujícími na gril vozu s logem VW uprostřed. Nárazník i kapota nepostrádají charakteristické ostré zlomy a dodávají přední části punc dynamiky

Boční profil odhalí výrazný sklon předního okna, který částečně napomáhá lepší aerodynamice vozu. Novinkou u Sharanu jsou praktické zadní posuvné dveře, které je možné ovládat od úrovně výbavy Hihghline i elektricky.

Záď vozu ohromí leda tak označením motorizace, neboť byla navržena s ohledem na maximální využití zavazadlového prostoru. Dominantním prvkem zádi se tak stávají pouze světlomety včetně 3D technologie, která v noci vypadá opravdu efektně.

Po usednutí do interiéru začíná Sharan dle očekávání výrazně těžit z tvaru karoserie a ve vaší hlavě se začnou odehrávat prostorové orgie. Místa pro řidiče a spolujezdce nabídnou v kombinaci s příplatkovým displejem autorádia, bílým podsvícením kapličky přístrojů a hliníkovou lištou dělící horní a dolní části přístrojové desky na MPV nezvykle luxusní atmosféru, kterou umocňují rozměrná pohodlná sedadla s výbornou tuhostí i slušným bočním vedením.

Za (mimochodem výborně tvarovaným) volantem, který nepostrádá veškeré ovládání multifunkčních tlačítek, se budete cítit opravdu dobře. Ergonomii ovládání jednotlivých komfortních prvků nelze hodnotit jinak než na výbornou, neboť kromě dobrého dosahu obsahuje jasné srozumitelné symboly.

Druhá řada sedadel obsahuje tři oddělená, samostatně posuvná křesla zvyšující variabilitu zavazadelníku nebo komfort cestujících.

Asi jedinou výtku bychom měli právě k druhé řadě sedadel. Pokud do ní posadíme tři průměrně vzrostlé Čechy (muže), určitě si brzy začnou stěžovat na sedadla „dětských“ rozměrů a vnitřní šířka nedovolí cestovat jinak, než v neúmyslném kontaktu loktů.

Zavazadlový prostor o objemu 885 litrů je jednoduše řečeno obrovský, nemá tedy cenu diskutovat o jeho dostatečnosti. Víkendový nákup pro něj bude zákusek a bez nejmenší pochyby zvládne pobrat i zavazadla na týdenní dovolenou u moře pro pět.

Pokud jste vždy měli v hlavě spojeno velké MPV jedině se silným turbodieselem, musíme uznat, že jsme na tom nebyli jinak.

O to více nás ve voze vážícím přes 1700 kg s čelní plochou jako vrata do garáže překvapila pohonná jednotka o úsměvném objemu 1,4 litru. Abychom byli přesní, jedná se o dvakrát přeplňovanou variantu, pyšnící se výbornými 110 kW (150 PS).

Mechanicky poháněný kompresor pracuje zhruba od 2000 ot./min a po překročení 4000 ot./min ukončuje svoje snažení, které plynule přebírá turbodmychadlo. Kdybychom testovali VW Golf, byli bychom nadšení, ale do praktických testů panovala po zkušenostech s „malými“ motory ve velkých autech určitá skepse. Zbytečně.

Zhruba od 2500 ot./min, kdy citelně zatahoval kompresor, poskytoval Sharanu slušnou dynamiku, což jsme ocenili hlavně v městském provozu. Obzvláště zajímavé pásmo bylo v rozmezí 4-6 tisíc otáček, kdy motor zatahoval opravdu s vervou a poskytoval slušnou rezervu k bezpečnému předjíždění. Musíme ovšem podotknout, že byl vůz po dobu testu obsazen pouze dvěma osobami a jednou lékárničkou.

Troufáme si tedy tvrdit, že motoru bude s vzrůstajícím osazenstvem, jak tomu bývá u maloobjemových motorů, rychle docházet dech. Chytrá Horákyně v podobě šipek doporučujících optimální přeřazení tlačila často otáčky motoru až na hranici 1000 ot./min. Ani na této hodnotě motor při konstantní jízdě nijak zvlášť neprotestoval, ale pro potřebu prudší akcelerace musíte hbitě podřadit i o několik stupňů.

V rámci balíčku BlueMotion Technology nechyběl ani systém Start/Stop, který pracoval spolehlivě a v kombinaci s benzínovým motorem jsme mnohdy vypnutí a zapnutí nezaregistrovali. Samozřejmostí u maloobjemových přeplňovaných motorů je značná závislost na váze podrážky řidiče.

Ani kdyby se ve Volkswagenu upsali vlastní krví čertu, tento neduh neodstraní, a pokud budete Sharanu „šlapat na krk“, můžete na palubním počítači vidět hodnoty, které nejsou publikovatelné. Avšak bylo vědecky dokázáno, že si závodníci velká MPV nekupují (přesně 0,0001%), budeme se tedy bavit o klasickém stylu jízdy.

Trocha předvídavosti se špetkou městského provozu, okořeněná dodržováním limitů mimo město rozsvítí na palubním počítači hodnoty v rozmezí 6,5-8 litrů na každých sto kilometrů.

Daleko reálnější hodnota, kterou uvidí většina majitelů, bude ležet někde mezi 8-9,5 litry, což není vzhledem k velikosti vozu a dynamickému potenciálu vůbec špatné. BlueMotion Technology s sebou přináší i prodloužené převody, v našem případě šestistupňového manuálu.

Při reálných 130 km/h točí motor zahřívacích 2750 ot./min a spotřeba se drží okolo slušných 8,5 litrů. Ještě při 160 km/h, kdy je v kabině pořád příjemné ticho, ukazuje otáčkoměr pouze 3150 ot./min. Podvozek nového Sharanu byl dodladěn k dokonalosti.

Splňuje bezezbytku všechny aspekty, které se na MPV sluší a patří, v čemž vidíme největší pokrok oproti konstrukčně zastaralé první generaci, která už na hlavní konkurenci od Fordu nestačila.

Jízda je příjemně poddajná, dobré odhlučnění podběhů přispívá k akustické pohodě cestujících a nemůžeme mu upřít ani jistou agilitu. Obzvláště po zimě, kdy stav českých silnic připomíná zapomenutou polní cestu, jsme obdivovali fortel, s jakým žehlí díry, které by se díky svojí velikosti slušelo zanést do map.

Při rychlejším průjezdu zatáčkou sice dochází k náklonům karoserie, ovšem samotná přilnavost jde příkladem.

Nový Volkswagen Sharan je bezpochyby jedním z nejlepších MPV, které můžete na našem trhu pořídit. Boční posuvné dveře přidávají v kombinaci s obřím zavazadelníkem užitnou hodnotu, jízdní vlastnosti jsou takřka ideální, vnitřní prostor nadprůměrný a kvalita zpracování výborná.

Dali bychom ruku do ohně za to, že testovaný motor nebude v našich končinách prodejním bestselerem, poskytuje však solidní základ. Větší smysl však dává dle našeho názoru sedmimístná varianta poskytující 2 plnohodnotná sedadla, využívající vnitřní prostor na maximum.
Otázkou tedy zůstává cena, která se s nijak luxusními příplatky vyšplhala na 760 tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Volkswagen Sharan 1,4 TSI Seat Alhambra 1,4 TSI Renault Espace 2,0T Ford Galaxy 1,6 EcoBoost, Trend
Typ motoru: Přeplňovaný zážehový Přeplňovaný zážehový Přeplňovaný zážehový Přeplňovaný zážehový
Objem motoru (ccm): 1390 1390 1998 1596
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4 4 / 4 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800 110 / 5800 125 / 5000 118 / 6000
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 4000 240 / 1750 - 4000 270 / 3250 270 / 1600
Maximální rychlost (km/h): 197 197 206 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10,7 10,7 9,7 9,9
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 9,2 / 6,1 / 7,2 9,2 / 6,1 / 7,2 12,6 / 7,8 / 9,5 9,7 / 5,8 / 7,8
Velikost zav. prostoru (l): 885 267 291 308
Objem nádrže (l): 73 73 83 70
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1802 1648 1760 1697
Nosnost (kg): 678 642 715 718
Základní cena (kč): 659 600 (1,4 TSI, Trendline) 619 900 (1,4 TSI, Reference 549 900 (2,0T Genea 659 990 (2,0 Duratec, Trend
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 659 600 619 900 624 900 (Dynamic) 699 990 (Trend)
Základní parametry
Výrobce:Volkswagen
Model:Sharan
Karosérie:MPV
Motor:1.4 TSI
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -