Na to že Citroën vyrábí pohodlná a pěkná auta jsme si již zvykli, ale stále nám v nabídce chyběl sportovněji laděný model, který by alespoň zčásti evokoval skvělé výsledky tovární značky v mezinárodním mistrovství světa v rally. Stane se jím pohledná novinka DS3?
Na to že Citroën vyrábí pohodlná a pěkná auta jsme si již zvykli, ale stále nám v nabídce chyběl sportovněji laděný model, který by alespoň zčásti evokoval skvělé výsledky tovární značky v mezinárodním mistrovství světa v rally. Stane se jím pohledná novinka DS3? |
Právě tovární Citroën nasazuje v souvislosti s novými předpisy FIA pro šampionát WRC 2011 zcela nový závodní speciál DS3 WRC, který nahrazuje mnoha tituly ověnčený Citroën C4 WRC. Ten však v civilním provedení může jen stěží ukojit sportovní choutky fanoušků tohoto motoristického sportu a to ani ve svém vrcholovém provedení, což je trochu škoda. Léta budovaná image značky na poli motoristického sportu by totiž jistě významně podpořila prodejní úspěchy. |
Nyní je ale všechno jinak, a tak ještě před prvním oficiálním závodem, ve kterém bude Loeb s Elenou usedat do závodní novinky DS3 WRC jsme se redakci vesele vozili v atraktivní civilní DS3 ve špičkovém provedení s nejvýkonnější zážehovou šestnáctistovkou dopovanou vysokotlakým turbem 1.6 THP 16V. |
Pod označením DS se skrývá slogan „Different Spirit“ a od prvního pohledu na vůz bylo jasné, kam s tímto modelem Citroën míří. Nejedná se totiž pouze o malý hatchback, ale především o stylový hatchback, takže srovnání s vozy, jakými jsou například novodobé Mini, Alfa Romeo Mito nebo Audi A1 je na místě. Řadit do této skupiny českou Fabii RS nechceme, přestože to její výkonnostní parametry jistě umožňují. Škoda Fabia RS totiž podle nás míří na trochu jinou (konzervativnější) cílovou skupinu. |
Citroën DS3 je autem, které umí přilákat spousty pozornosti. Vypadá téměř jako nějaký koncept, za což může jedna z nejsilnějších zbraní „déestrojky“ a tou jsou bohaté možnosti individualizace zákazníka. Vždyť se podívejte, jak atraktivní bílá sedmnáctipalcová kola, spolu s bílou střechou a vnějšími zpětnými zrcátky, perfektně kontrastují s černým lakem karosérie. A ještě je tu jedna věc, kdo by odolal těm vertikálním diodám LED sloužícím pro denní svícení. |
Vzhledem k jedenácti barevným odstínům karosérie a čtyřem barvám střechy může zájemce o DS3 volit až z 38 různých kombinací pro originální vzhled tohoto modelu. Na střeše lze mimo jednolitého odstínu mít také samolepící fólii ve čtyřech různých vzorech. Pak je tady ještě dvanáct typů kol a několik variant vnějších zpětných zrcátek včetně chromových. |
Vnitřek kupé může zákazník odlišit volbou z osmi barevných odstínů hlavní lišty kolem výdechů klimatizace a multifunkčního displeje a ze sedmi variant hlavice řadící páky, jenž může být kožená nebo v nějakém z barevných odstínů. Klobouk dolů před takovýmto rozměrem individualizace, kterou nenabízí ani konkurenti prémiových značek. |
Citroën DS3 ale nejen, že dobře vypadá (může vypadat), ale také perfektně padne do ruky. Interiér působí velmi vzdušně a potěší kvalitou použitých materiálů a zpracováním. Tříramenný volant se silnějším věncem o menším průměru se perfektně drží, což platí také o hlavici řadící páky. Přestože přední sedadla mají na pohled sportovní vzhled a výrazné boční vedení těla, ve skutečnosti příliš tuhá nejsou. |
To ale neznamená, že jejich bočnice nedokážou podržet tělo v rychle projížděných zatáčkách, charakter sedadel je prostě jen více francouzský. Za volantem se sedí příjemně nízko a je jen škoda, že ho nelze přitáhnout ještě více k tělu tak, aby nohy nebyly příliš pokrčené. |
Zadní sedadla jsou po vzoru ostatních stylových hatchbacků spíše nouzová a pohodlně se na ně tedy usadí pouze jedinci nižšího vzrůstu. Objem zavazadelníku 285 litrů je naopak docela slušný, navíc lze zvětšit jednoduchým sklopením opěradel zadních sedadel. Pod kapotou námi testovaného DS3 se nacházel výborný přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1598 cm3, do jehož vývoje významně promluvilo mnichovské BMW. Motor s tímto základem jsme nedávno chválili v Peugeotu RCZ, kde byl však naladěn na 200 koní. U Citroënu DS3, který je o více než 200 kg lehčí, poskytuje téměř identická pohonná jednotka nejvyšší výkon 115 kW při 6000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 240 N.m vrcholí už při 1400 ot/min. Všem je asi jasné, že tyto parametry nejsou na auto s pohotovostní hmotností 1165 kilogramů vůbec špatné. Motor je navíc proslulý svojí minimální prodlevou turbodmychadla, takže reaguje prakticky okamžitě. Mohutný zátah přichází někde kolem 2000 ot/min a výkon razantně narůstá až k hranici 5 tisíc ot/min. Dále už je zátah spíše konstantní a vyplatí se řadit. |
Také šestistupňový manuál si zaslouží slova chvály a vyvrací tak zavedené klišé, že převodovky francouzských vozů jsou zákonitě nepřesné. I přes delší dráhy totiž jednotlivé rychlosti zapadají do kulisy převodovky velice precizně a bez zaváhání. |
Odstupňování jednotlivých převodových stupňů je docela příjemné, takže například na šestku, při dálničním limitu 130 km/h, točí motor zhruba 2700 ot/min. To také napomáhá příznivému apetitu pohonné jednotky, která při běžné jízdě mimo město (dálnice nevyjímaje) odebere z nádrže do 7 l/100 km. Ve městě lze jezdit se spotřebou kolem 9-10 l/100 km, což je s ohledem na výkonový potenciál motoru slušné. Citroën DS3 nám dělal radost i v oblasti jízdních vlastností. |
Po vzoru soutěžního DS3 WRC sice pohon všech kol nepřevzal a asi ani nikdy nepřevezme, ale o přenos trakce se slušně starají i jen přední sedmnáctipalcová kola. I tak ale můžete zapomenout na výraznou nedotáčivost či přílišné náklony karosérie v zatáčkách. |
V tomto ohledu totiž konstruktéři značky nenechali nic náhodě. Citroën tak po dlouhé době konečně píše další éru sportovního mini-hatchbacku a jde mu to znamenitě. V zatáčkách drží DS3 dlouho stopu a při razantním ubrání plynu nechá řidiče zadovádět i se smýkající se zádí. Kromě povedené geometrie podvozku se na jízdních vlastnostech pozitivně podepisují také zmiňovaná poměrně velká kola a nízká pohotovostní hmotnost. |
Problémy třídveřovému Citroënu dělá snad jen rozbitá silnice, na které je poměrně neklidný, odskakuje a rázy od kol docela výrazně přenáší do interiéru. Částečně se jedná o daň za nižší hmotnost a mimořádnou stabilitu, snad jen to utlumení od náprav mohli vývojáři zvládnout po vzoru konkurence lépe. |
Brzdy fungují na jedničku a částečný neklid při razantním brzdění připisujeme na účet těžkému životu testovacího modelu importéra. Dobrou i špatnou zprávou zároveň je řízení. V porovnání s ostatními vozy tohoto výrobce konečně získalo trochu toho citu, ale na nastolenou sportovní notu Citroënu DS3 to zkrátka nestačí. Je totiž stále poměrně dost přeposilované, čímž znesnadňuje řidiči poznat limit adheze vozu v zatáčkách, na druhou stranu ovšem chválíme jeho strmější převodový poměr. |
I přes drobné vady na kráse Citroën po delší době opět dokázal, že umí postavit auto, za jehož volantem se může řidič pobavit rychlou jízdou. Jedná se jednoznačně o nejkomunikativnější Citroën současnosti, který je zároveň vysoce imagovou záležitostí oslovující mimo fanoušků rychlých kol, také početnější cílovou skupinu mladých zákazníků, toužících po trendové originalitě. |
A pro nadšence sportovních vozů máme ještě jednu dobrou zprávu. Zanedlouho by se měl objevit limitovaný model Citroënu DS3 Racing s motorem 1.6 THP vyladěným na famózních 152 kW. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Citroën DS3 1.6 THP | Alfa Romeo Mito 1.4T | Audi A1 1.4 TFSI | Mini Cooper S | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový | Přeplňovaný zážehový | Přeplňovaný zážehový | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1598 | 1368 | 1390 | 1591 |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 115 / 6000 | 114 / 5500 | 90 / 5000 | 128 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 240 / 1400 | 230 / 3000 | 200 / 1500 - 4000 | 240 / 1650-5000 |
Maximální rychlost (km/h): | 214 | 215 | 203 | 225 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,3 | 8,0 | 8,9 | 7,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 9,4 / 5,1 / 6,7 | 8,5 / 5,3 / 6,5 | 6,5 / 4,6 / 5,3 | 8,9 / 5,7 / 6,9 |
Velikost zav. prostoru (l): | 285 | 270 | 267 | 160 |
Objem nádrže (l): | 50 | 45 | 45 | 50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1165 | 1145 | 1200 | 1206 |
Nosnost (kg): | 432 | 480 | 375 | 375 |
Základní cena (kč): | 369 900 (Chic 1,4 VTi) | 362 000 (1.4 MPI Progression) | 407 100 (1.2 TSI Attraction) | 499 980 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 479 900 | 500 000 | 510 100 (Ambition) | 681 200 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | DS3 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |