Střecha z karbonu, devatenáctipalcová černá kola a bílý perleťový lak. Skvělým sportovním sedadlům uvnitř notuje tlustý věnec volantu se zploštělou spodní částí. Tomu lvíčku na kapotě se nám ani nechce věřit, vždyť vrcholové provedení sportovního kupé Peugeot RCZ působí na každého milovníka výjimečných aut jako červený hadr na býka.
A na to většinou nejsme u Peugeotu zvyklí. Přestože Peugeot stejně, jako ostatní francouzské automobilky, design velmi dobře umí, k charakteru většiny modelů této značky se ryze sportovní ztvárnění příliš nehodí. RCZ je ale výjimkou. Uhrančivá silueta tohoto Peugeotu je znatelně větší než dvěmi generacemi vyšperkovaná karosérie Audi TT. Francouzské kupé totiž měří 4287 mm při skromné výšce 1362 mm. |
Není se ale čeho bát, ani jedinci vyšších postav si nemůžou stěžovat na nedostatek prostoru v oblasti hlavy. Poměrně snadné to budou mít i při nastupování a vystupování z vozu a to díky opravdu dlouhým dveřím. |
Karbonová střecha (+ 30 tis Kč) není žádnou imitací, což potvrzuje zvuk linoucí se z jejích útrob při jednoduchém poklepání. Obdiv zaslouží také její šmrncovní prolomení, přecházející až do zadního skla. Stylisté opravdu zaslouží pochvalu, nic z designových výstřelků neomezuje výhled z vozu. Majestátně působí přední maska evokující doširoka otevřenou tlamu divoké šelmy, líbí se nám také oba hliníkové střešní oblouky ve světlém chromu. |
Vpředu jsme ale na tuto oku-lahodící hitparádu u Peugeotu zvyklí, na sexy křivky vzadu už nikoliv. Pohled do zpětných zrcátek na vyklenuté lemy zadních blatníků rozbuší srdce snad každému milovníkovi vůně spálených pneumatik a to má RCZ ještě několik trumfů v záloze. |
Tlačítkem v blízkosti řadící páky se vysouvá decentní spoiler z poměrně vysokého víka zavazadlového prostoru. Dramaticky také působí nad lemy blatníků široko protáhlé světlomety, které v kombinaci se zbytkem zádě jakoby odkazovaly na závody Le Mans. Uvnitř panuje téměř prémiová atmosféra, kterou diktuje zejména kožené obšití přístrojové desky. Na druhou stranu ale uvnitř nečekejte tak odvážný sportovní odvaz, jaký stylisti značky předvedli na exteriéru. Některé přístroje a ovladače totiž působí příliš civilním dojmem, což lze ale v rámci úsporných opatření vidět i u řádově dražších konkurentů. Pochvalu si zaslouží navigace se sklopným displejem (+ 49 tisíc Kč), která překvapí především vynikající grafikou a čitelností i za slunečného počasí. Nadšeni jsme byli z audiosoustavy, která přes velmi kvalitní reproduktory JBL (+12,5 tisíc Kč) dokázala zprostředkovat čistý autentický zvuk. Stylový dojem navodí centrálně umístěný ciferník palubních hodin s aristokratickým nádechem. |
Elektricky seřiditelná sedadla by si možná zasloužila vyšší opěradla a výraznější boční vedení těla v horní části. Jinak se v nich ale sedí pohodlně, což se pochopitelně nedá říct o dvou nouzových sedadlech vzadu. |
Přední opěradla jsou navíc integrována s hlavovými opěrkami do jednoho celku, což částečně zachraňuje dynamiku interiéru. Po praktické stránce Peugeot nabízí solidní zavazadelník, který pojme až 321 litrů nákladu. Obdivné pohledy a slova chvály byly při testování kupé RCZ na denním pořádku, vůz byl pochopitelně často spojován s rivalem Audi TT a to hlavně díky podobnému konceptu. |
Obdobně jako Audi TT konstrukčně vycházející z VW Golf, také Peugeot RCZ sdílí některé prvky z hatchbackem nižší střední třídy 308. Právě v oblasti jízdních vlastností a motorizace panovaly v naší redakci s blížícím se termínem testu trochu obavy. |
Dokáže se Pegueot vypořádat s technikou v návaznosti na designem nastolený dynamický charakter tohoto kupé? Nebude to jen „show car“ pro naše drahé polovičky? Troufáme si tvrdit, že v případě námi testované varianty 1.6 THP 200 rozhodně nikoliv. Dvousetkoňový turbem přeplňovaný motor od BMW je totiž zárukou solidní zábavy za volantem. |
Námitky typu, že nejsilnější motorizace s maximálním výkonem 147 kW při 5800 ot/min je pro toto kupé málo má sice své opodstatnění, na druhou stranu Peugeot nepříjemně podkopal ingolstadtskému Audi TT půdu pod nohama, protože si za RCZ 1.6 THP 200 nechá platit rozumných 710 tisí korun, což je skoro o 300 tisíc méně, než za Audi TT Coupé 2.0 TFSI (155 kW). |
Přitom „jedna-šestka“ z mnichovské produkce BMW se nemá rozhodně za co stydět! Odspodu táhne jako o život a zvukem pronikajícím do interiéru navozuje tu správnou atmosféru na oblíbených okreskách. Šestistupňovým manuálem navíc láká k vyšším otáčkám, vždyť omezovač se aktivuje daleko za hranicí červeného pole, někde před hodnotou 7 tis. ot/min.! Zapomeňte na občasné neduhy převodovek této značky. Ta v RCZ je přesná a má krátké dráhy řazení tak, jak to má u sporťáků být. Také řízení je na poměry předokolek docela komunikativní, voláme snad jen volantu s menším průměrem. Velmi dobré směrové stabilitě sekundují devatenáctipalcová černá litá kola (pouze + 13 tisíc !!), která se k bílé karosérie perfektně hodí. Peuget RCZ zůstává dlouho neutrální, po překročení fyzikálních zákonů se pochopitelně projeví vrozená nedotáčivost. |
ESP je zcela vypínatelné, v aktivním režimu však zasahuje, až ve chvíli, kdy už ho řidič opravdu potřebuje. I přes poměrně tuhé naladění podvozku se nemusí posádka obávat přejezdu nerovností či výmolů a souvisejícím rázům od kol. |
Brzdy se dobře dávkují a to i přes velmi dobrou účinnost, které se není co divit. Stačí se podívat na rozměrné kotouče vpředu, do kterých se zakusují černě lakované třmeny a je jasné, že dokáží splnit i velké nároky na razantní zpomalení poměrně lehkého (1372 kg) kupé. Spotřeba motoru ve městě sice snadno atakuje výrobcem avizovaných 9,1 l/100 km (klidně i o 2 litry), naopak klidnou jízdou to pohonná jednotka příznivým apetitem kolem 7 l/100 km dokáže vynahradit. |
Multinacionální kupé RCZ 1.6 THP 200 s francouzským základem, německým motorem a rakouským rodištěm (Graz, malosériová továrna Magna Steyr) je jedním z nejlepších Peugeotů, který jsme kdy v redakci řídili. |
Díky modernímu výkonnému turbomotoru a tuhému podvozku umí nabídnout spoustu zábavy. Za rozumnou základní cenu dostanete neokoukané kupé s prémiovým charakterem, kterému zatím chybí snad jen pohon všech kol nebo provedení kabriolet. Potěší i bohatá základní výbava stejně, jako nadstandardní prvky za rozumné příplatky. |
Přestože se jedná o nejsilnější motorizaci, považujeme testovanou 1.6 THP 200 za optimální a myslíme si, že jakýkoliv slabší motor pod kapotou (1.6 156 k, 2.0 HDI 163 k) bude RCZ částečně degradovat na úrovně pouze imagových kupé. |
Více ale budeme moci říct po redakčním testu konkrétního modelu, už teď ale si hodně slibujeme od oficiálně potvrzeného hybridního RCZ s elektromotorem pro zadní kola, který by měl vyjet na silnice koncem příštího roku. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Peugeot RCZ 1.6 THP 200k Man 6 |
Audi TT Coupé 2.0 TFSI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1984 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
147/ 5800 |
155 / 4300-6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
275 / 1700 |
350 / 1600-4200 |
Maximální rychlost (km/h): |
235 |
245 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,5 |
6,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,1 / 5,6 / 6,9 |
8,9 / 5,2 / 6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
384 |
290 |
Objem nádrže (l): |
55 |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1372 |
1315 |
Nosnost (kg): |
408 |
365 |
Základní cena (kč): |
650 000 (1,6 THP 156 k) |
860 100 (1,8 TFSI 118 kW) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
710 000 |
946 500 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | RCZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |