Modelem Kuga zaplnil Ford v roce 2008 mezeru na poli malých SUV a zároveň tím zvedl vhozenou rukavici ze strany Volkswagenu, který v tu dobu již rok nabízel prodejně úspěšný Tiguan. S velkým očekáváním jsme otestovali špičkovou verzi Kugy s nejsilnějším vznětovým dvoulitrem o výkonu 120 kW spojeným s novým dvoustupňovým automatem PowerShift.
Ford Kuga byl představen teprve v roce 2008 na ženevském autosalonu jako úplně nový model Fordu, vycházející z futuristického konceptu sportovního crossoveru Ford losis-X, navrženého dle filozofie kinetického designu. Jeho výroba je spjata s německým městem Saarlouis, ve kterém se začal v roce 1970 vyrábět lidový Escort. Kuga používá koncernovou platformu Ford C1 a přestože na fotografiích nepůsobí velkým dojmem, přerůstá svojí délkou 4443 mm i zmiňovaný Volkswagen Tiguan. |
Ford vtiskl do Kugy svůj nezaměnitelný kinetický design, který nelze označit jinak, než líbivý. Auto není vyloženě krásné, například Peugeot či Citroen vás ladnými tvary mnohdy přímo uchvátí, ale skvěle snoubí všední relativně obyčejné tvary, u kterých by nikoho ani nenapadlo použít pojem strohost, jak se tomu často stává u Volkswagenu. |
Přední část vozu zaujme dynamicky tvarovanými světlomety a masivním nárazníkem, který se snaží linkou v imitaci hliníku navázat na povedený chromový gril. Z bočního profilu nejlépe vyniknou barokní tvary karoserie, maskující skutečnou velikost Kugy. Občasné jízdy mimo zpevněné komunikace podpoří plastové lemy po celé délce karoserie z praktického černého plastu. |
Zadní část vozu zkrášluje výrazná optika koncových světel společně s ochranným plastem ve stříbrné barvě, do kterého je efektně zakomponována dvojice koncovek výfukového potrubí. |
Interiér Kugy nezaostává za atraktivním kabátem a působí opravdu útulně. Palubní deska ani použitá tlačítka komfortních prvků rok vzniku nezapřou, ergonomii však musíme pochválit. Modernu zastupuje integrované rádio Sony, které nás bohužel svým zvukem nijak neoslnilo. Kaplička přístrojů vyniká přehledností. Kromě velkého rychloměru a otáčkoměru v ní nalezneme ukazatel palivoměru, teplotu motoru, přičemž nechybí ani rozměrný palubní počítač s dobře čitelnou grafikou. |
O překvapení se postarala přední sedadla, která přes svůj ne zrovna atraktivní vzhled nabízela dobré boční vedení i komfort. Zadní lavice poskytuje dostatek místa pro kolena, avšak na Tiguan určitě nestačí. |
Zavazadlový prostor nabízí nepříliš oslnivých 410 litrů, což je daň za zástavbu pohonu 4x4. Jízdní vlastnosti nové Kugy jsou typicky fordovské, čemuž se dá po překladu z motoristické hantýrky rozumět jako „zábavné“. Ani u vysokého crossoveru jsme nepostrádali komunikativní řízení a jistý podvozek, jehož schopnosti jsou vykoupeny snad až přílišnou tuhostí. Pokud jsme se před týdnem zamýšleli nad tvrdým podvozkem Hyndaje ix35, tak musíme uznat, že Kuga má naladění ještě o kus tvrdší. |
Přesto filtruje nerovnosti s grácií a na téma komfortu nepadlo jediné křivé slovo. Hodnotit terénní schopnosti crossoveru, jejichž charakteristika je z 90 % silnice, 10 % polní cesta, nemá valný smysl. Pohon všech čtyř kol zde slouží pro jistotu ve chvílích, kdy napadne sníh, nebo když je cesta na chatu zablácená po letním dešti. |
Při průjezdu obtížnějším terénem vystaví strop křižitelnost náprav, silniční obutí i samotný pohon všech kol na principu známého Haldexu. Hlavním teritoriem Kugy tedy zůstává silnice, kde jí to jde ovšem na jedničku. Dvoulitrový turbodiesel, nabízející v testované variantě 120 kW, splnil očekávání. Kromě nadprůměrné dynamiky, kde byl výkon poznat hlavně při pružném zrychlení, nás potěšil i spotřebou, kterou nebyl problém udržet do 7,5 litru na každých 100 km. |
Maximální točivý moment 340 Nm dnes již dech nevyrazí, ale jeho dostupnost v širokém pásmu otáček od 2000 – 3250 ot./min určitě ano. Motor navíc neztrácí sílu ani pod 2000 ot./min a ochotně zabírá prakticky od volnoběhu. |
Přestože Kuga váží 1613 kg, dostane se na 100 km/h za slušných 9,9 sekundy. Dvouspojkový automat PowerShift, pod jehož konstrukcí najdeme podpis německého Getragu, nás zaujal svojí přizpůsobivostí na požadavky, které mu řidič diktuje prostřednictvím plynového pedálu. Manuální režim vyžaduje jistý pohyb voličem převodovky, která bohužel reaguje s určitém zpožděním. |
Ford ale naštěstí přesně dodržel zákony motoristického sportu – podřazuje se totiž krátkým pohybem dopředu a nikoliv naopak, jak tomu bývá u početné skupiny konkurenčních značek. |
Pokud vám zvýšená stavba vozu nebo pohon všech kol přináší pocit bezpečí a hledáte kvalitní SUV, které má dostatečně silný motor v kombinaci s automatickou převodovkou, nezapomeňte se zastavit v autosalonu Fordu. Kuga vám tyto touhy bezpochyby splní, přihodí líbivý design a útulný interiér. Do konce roku navíc Ford nabízí slevy v řádech desetitisíců, a to už se vyplatí. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Ford Kuga 2,0 TDCi PowerShift | Nissan Quashqai 2,0 dCi AT6 | VW Tiguan 2,0 TDI DSG | Hyundai ix 35 2,0 CRDi VGT AT6 | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1997 | 1995 | 1968 | 1995 |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 3750 | 110 / 4000 | 103 / 4200 | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 340 / 2000 - 3250 | 320 / 2000 | 320 / 1700 - 2500 | 392 / 1800 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): | 192 | 191 | 184 | 195 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9,9 | 10,5 | 10,5 | 9,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,5 / 5,8 / 6,8 | 8,6 / 5,5 / 6,6 | 7,8 / 5,7 / 6,4 | 9,1 / 6 / 7,1 |
Velikost zav. prostoru (l): | 410 | 410 | 470 | 465 |
Objem nádrže (l): | 56 | 65 | 64 | 58 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1613 | 1503 | 1675 | 1676 |
Nosnost (kg): | 547 | 415 | 650 | 464 |
Základní cena (kč): | 619 990 (Trend 2,0 TDCi) | 464 900 (1,6 16v Visia) | 459 900 (Trend Fun 1,4 TSI) | 409 900 (Classic 1,6 GDI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 854 790 | 767 600 | 746 500 | 759 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Kuga |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |