Švédská Volva s přívlastkem XC generují zhruba jednu třetinu celkového odbytu automobilky, jejíž prodejní šlágr má na pátých dveří napsáno XC60. Avizované SUV jsme měli příležitost vyzkoušet v atraktivním provedení R-Design se vznětovým biturbem D5 pod kapotou.
Přestože toho bylo o Volvu XC60 v rámci našich několika redakčních testů napsáno již poměrně hodně, k tomuto konkrétnímu provedení nás přivedly dvě skutečnosti. Jednak to byl efektní paket R-Design, který je na našem trhu spíše výjimečnou výbavou a u žádného testovaného Volva XC60 jsme se s ním zatím ještě nesetkali. Další perličkou byl dvěma turbodmychadly dopovaný vznětový čtyřválec D5, který se jako první objevil zhruba před rokem pod kapotou vlajkové lodi S80. |
Výbava R-Design je velmi zjednodušeně obdobou nadstandardních paketů/výbav u prémiové konkurence jako například M-paket (BMW), S-line (Audi), AMG (Mercedes-Benz) nebo třeba F-sport (Lexus), který se však zatím nabízí pouze u sedanů této značky. Otázkou pochopitelně zůstává, zda je avizovaná výbava v tomto rozsahu u komparativních SUV-éček střední třídy (X3, Q5, GLK) vůbec v nabídce českých dovozců. |
Samozřejmě, že rozdíly jsou obecně mezi těmito výbavami poměrně značné a vozy kategorie SUV pro ně představují specifickou kategorii. Je totiž jasné, že právě u nich jde především o design, jízdní charakter daná výbava pomůže změnit pouze částečně. Podívejme se tedy na hlavní rysy paketu R-Design u nejprodávanějšího Volva současnosti. Zvenku existuje solidní škála prvků, které ho odliší od konvenčního provedení. |
Uveďme například střešní ližiny nebo atraktivní dvojitou koncovka výfuku, nad kterou září ochranný zadní kryt nárazníku vyrobený speciálně pro R-Design. Zapomenout nesmíme ani na pětipaprsková osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, vnější zpětná zrcátka ve stříbrné barevné úpravě, přední masku R-Design s dekorativní lištou či ochranný kryt nárazníků. |
Doplňky R-Design možná nejsou tak výrazné (alespoň v případě XC60 ne) oproti těm, které používají někteří ze zmiňovaných konkurentů, na druhou stranu ale musíme uvést, že skvěle korespondují s líbivým designem modelu XC60. Myslíme tím především skutečnost, že toto SUV nepůsobí ani s R-Designem násilně až agresivně, přesně podle tradic severské designové školy, čímž se odlišuje od většiny konkurence. |
Nadstandardní doplňky tohoto paketu dělají dojem, že na auto odjakživa patří a když jsme na silnici potkali jiné Volvo XC60 bez této výbavy, měli jsme naopak pocit, že cizímu soukmenovci něco chybí. |
Také interiér byl obohacen řadou funkčních, ale také vyloženě designových doplňků výbavy R-Design. Do první kategorie bychom zařadili sportovní volant s příjemně tlustým věncem, kůží potaženou hlavici řadící páky a sportovní pedály s protiskluzovou úpravou. Samostatnou kapitolu si zaslouží sportovní sedadla obšitá speciální kůží, která jsou mimořádně pohodlná a dokáží slušně podepřít tělo i v rychle projížděných zatáčkách. Nečekejte ale úroveň bočního vedení klasických sportovních sedadel, jenž by byly pro pojetí tohoto SUV zbytečné. Největší předností těchto křesel je to, že nejsou ani měkká ani tvrdá a optimální dokáží podepřít tělo posádky. Tato vlastnost je typická pro většinu sedadel tohoto výrobce, máme ale pocit, že tyto sportovní se v rámci R-Designu povedly ještě o kousek lépe. Smršť atraktivních doplňků interiéru zahrnuje například také velmi efektní chronografické přístroje s modrým podkladem v kovovém provedení, za zmínku stojí i logo R-Design vryté do kůže sedadel nebo sportovní koberečky. |
Poměrně zásadním rozdílem oproti standardnímu provedení je úprava podvozku, který má v rámci R-Designu tvrdší charakter. V předchozích testech tohoto SUV jsme chválili jeho perfektní naladění zaručující autu stabilní jízdní vlastnosti a na poměry SUV eliminované náklony karosérie v zatáčkách. |
Podvozek u námi testovaného vozu ještě o něco přitvrdil, takže si na silnici nechal opravdu dost líbit. Jistou daní za to je pochopitelně jízda po rozbitých nebo polních cestách, kde mají nápravy tendenci uskakovat a komfort posádky trpí. Světlá výška vozu je samozřejmě stále větší než je tomu v případě automobilů běžné koncepce, takže lze i s tímto Volvem při opatrné jízdě zdolávat terénní nerovnosti, které jsou pro rodinné sedany jen stěží překonatelné. |
A jak se pod kapotou XC60 zabydlel nejsilnější vznětový pětiválec Volva současnosti? SUV s pohotovostní hmotností 1827 kilogramů citelně zrychlilo. |
Oproti předcházejícímu provedení motoru D5 (136 kW) se o nejvyšší výkon upravené pohonné jednotky 151 kW nově postaralo druhé turbodmychadlo, díky kterému mimo jiné vzrostl i největší točivý moment na 420 N.m (při 1500 – 3250 ot/min). Lepší dynamika je znát hlavně ve vyšších rychlostech, kultivovaný chod zůstal na tradičně dobré úrovni. |
Samozřejmě, že dynamika spojená s vyšším objemem dieselových šestiválců německé konkurence se Volvu dohnat nepodařila, otázkou zůstává, zda to v tomto výkonovém pásmu představuje handicap. |
S testovaným Volvem XC60 se totiž velmi dobře předjíždí a automobil celkově splňuje nároky na svižnou jízdu. Na německých dálnicích není problém udržovat vysokou cestovní rychlost kolem 200 km/h, není divu, vůz lze rozjet až na 220 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybuje kolem 8 l/100 km, mimo město dokonce klesá i pod sedmilitrovou hranici. Ve městě je třeba počítat s hodnotami kolem 10 litrů na 100 kilometrů. |
Motor jsme zkoušeli ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou, která volila jednotlivé rychlosti bez zaváhání, ale s menší prodlevou zejména při podřazení (kick-down). Manuální režim určitou prodlevu bohužel neeliminoval, ale na druhou stranu u komfortního SUV asi nebude řidičem příliš často využíván. |
Volvo XC60 D5 stojí ve výbavě R-Design (výbava Kinetic + sportovní prvky R-Design) 1 183 000 Kč, což znamená příplatek 114 tisíc korun oproti základnímu provedení (Kinetic). Za šestistupňový automat Geartronic si připlatíte 55 500 Kč, navigace pak stojí bezmála 50 tisíc korun. V současnosti nabízí český importér bonus 100 000 Kč na nadstandardní výbavu dle výběru. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC60 D5 R-Design |
Motor |
Dvojitě přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 151 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m při 1500-3250 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol AWD přes viskózní spojku. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost cca 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 10,1 / 6,1 / 7,5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4627/1888/1713 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena D5 (testovaný model R-Design) |
1 069 000 Kč (1 183 000 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | XC60 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | D5 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |