Během působení Ferdinanda Piëcha ve Volkswagenu vznikl nejeden ambiciózní model. Jen pro okraj můžeme jmenovat Bugatti Veyron, Passat W8, Phaeton, New Beetle, atd. Velmi odvážným krokem by se dal označit i Touareg, který byl se začal prodávat v roce 2002 a uvedl lidový Volkswagen na pole velkých luxusních SUV mezi takové ryby, jakými je BMW X5, Mercedes ML a Lexus.
Otestovali jsme pro vás druhou generaci tohoto úspěšného SUV a to s oblíbeným vznětovým třílitrovým šestiválcem, který má zaděláno na prodejní šlágr. Design pasuje nový Touareg na šedou myš segmentu velkých SUV. Ne, není vyloženě špatný, ale známe minimálně dva důvody, proč není možné jednoznačně určit, jestli se líbí, nebo ne. Interiér i exteriér připomíná svojí architekturou funkcionalistickou vilu z konce sedmdesátých let, takže se dá popsat asi takto. |
V jednoduchosti je síla, každá křivka dává smysl, praktičnost a prostornost hrají prim, ale zároveň nenadchne a v podstatě není co vyzdvihnout nebo na co upozornit. V redakci nemáme opravdu nic proti jednoduchosti a uhlazenosti, ale skutečnost, která podráží designu Touaregu nohy je až přílišná podobnost s celou paletou modelů Volkswagenu. |
Zadní partie přestane připomínat menší Tiguan až po nasazení dioptrických brýlí, přední světlomety snad vyjíždí ze stejně linky pro všechny modely Volkswagenu (včetně nového Transporteru) a z krásně přehledných jednoduchých budíků rychloměru a otáčkoměru se bude těšit i majitel Pola za čtvrtinu ceny Touaregu. Pokud zapomeneme na tento fakt, působí i nadále Touareg poněkud rozpačitě. Uhlazenou přední část narušují přední světlomety, u kterých design módního LED osvícení nepůsobí bohužel tak exkluzivně jako například u koncernového Audi. |
Bočnímu profilu dominuje masivní prolis ve spodní části dveří a při pohledu na záď se o zpestření postará dvojice koncovek výfukového potrubí. Koncové světlomety zachovávají původní tvar minulé generace Touaregu, jen se pyšní novou 3D architekturou po vzoru posledních modelů VW, k našemu nepříjemnému překvapení bez použití LED technologie. |
Interiér vypadá navzdory strohé atmosféře panující na palubě povedeně. Vždy jsme patřili ke skupině, která ocení raději strohý, ale kvalitně zpracovaný interiér, jak tomu je u Touarega, nežli opačnou variantu. Po usednutí za volant nás překvapil opravdu široký středový tunel, obsahující nezvykle málo tlačítek. Nalezneme na něm pouze volič převodovky, elektronickou parkovací brzdu a otočný ovladač terénních pomocníků obsahující uzávěrky diferenciálů (zadní, středový), tzv. low range (tedy půlení převodových stupňů) a základní nastavení vozu na „on road“ či „off road“, upravující charakteristiku ABS a ESP. Pochvalu jistě zaslouží přehledný osmipalcový displej, jehož grafiku (bohužel) dobře známe z koncernových navigací. Příjemně tvarovaný multifunkční volant je bez pochyby radost svírat. Má ideální tvar i velikost a obsluha multifunkčních tlačítek se snadno dostane pod kůži. Kaplička přístrojů vyniká přehledností, kterou umocňuje velký displej mezi rychloměrem a otáčkoměrem, zobrazující veškeré údaje o vozidle. Absolutoriem můžeme nazvat přední sedadla, mající ideální tvar, tuhost, ale i dobré boční vedení. |
Zadní sedadla doznala oproti předchůdci výrazného zlepšení. Jsou nyní příjemně tuhá, nechybí jim alespoň základní boční vedení, a proto nebudou zadní cestující trpět pocitem, že sedí na trestné lavici, jako tomu bylo u minulé generace. Rovněž je potřeba vyzdvihnout solidní odhlučnění interiéru, dovolující nerušenou konverzaci i v autobahnových rychlostech a efektní osvětlení interiéru, které změní noční jízdu na příjemný zážitek. |
Jednoznačně pozitivním dojmem na nás působil motor. Vznětový třílitrový šestiválec o výkonu 176 kW odváděl v těžkém Touaregu vážícím 2174 kg výbornou práci. Jen naivka by očekával sportovní výkony, ale můžeme s klidným svědomím říci, že poskytuje solidní dynamiku, která není vykoupena přílišným apetitem. Slušných 550 Nm k dispozici od 2000 ot./min dovoluje navíc Touaregu maskovat svoji skutečnou hmotnost a rozhýbe jej s nebývalou ochotou, na čemž má lví podíl i výborný osmistupňový automat. |
Ten řadí téměř neznatelně, jen při přeřazování či podřazování o více převodových stupňů bylo cítit cuknutí. Rychlost změny jednotlivých převodů je otázkou okamžiku a snadno se stane, že si při přepočítávání zamotáte jazyk. |
Při dálničních 130 km/h točí Touareg 2000 ot./min. Motor se vyznačuje po vzoru moderních šestiválců velmi dobrou kultivovaností a v interiéru se více projevuje pouze při plném zatížení. Velmi mile jsme byli překvapeni reálnou spotřebou. Byť jsme sebevíce skeptičtí ke všem příponám Blue nebo Eco, odsrkával Touareg bez přílišné snahy o ekonomickou jízdu po celou dobu testu do deseti litrů na každých sto kilometrů, přičemž nebyl problém jezdit i za osm litrů. |
Při opravdu rychlé jízdě po dálnici s mafií za zády nepřekročila dlouhodobá spotřeba dvanáct litrů. Na takto těžký vůz se zvýšenou stavbou karoserie, lze říci jen jedno. Bravo. Podvozkovou platformu sdílí nový Touareg, stejně jako jeho předchozí generace, s koncernovým bratrem Porsche Cayenne. |
Zdálo by se tedy, že budeme jízdní vlastnosti chválit do nebe, ovšem je nutné podotknout jednu skutečnost. Testovaný model neměl vzduchový podvozek, natož aktivní stabilizátory a tlumiče. Přesto nelze jízdním vlastnostem de facto nic vytknout. Pokud nebudete Touareg nutit do sportovního stylu jízdy a více než sto tisíc korun vám přijde za vzduchový podvozek příliš, základ určitě postačí. |
Náklony karoserie nejsou díky tužšímu nastavení nijak dramatické, tlumení nerovností zvládá dobře, ovšem s kvalitou vzduchového pérování se srovnávat nedá. Na slušných jízdních vlastnostech nového Touaregu se bezpochyby podepsal i úbytek hmotnosti vozu o tučných 250 kg. |
Jako jedinou nevýhodu tedy vidíme jízdní vlastnosti v terénu, které utrpí absencí nastavitelnosti světlé výšky vzduchového pérování nejvíce. Řízení má příjemnou tuhost, slušně se vrací do původní polohy, ale jak jsme již u Volkswagenu zvyklí, moc informací s vámi neprohodí. Pohon všech čtyř kol, obstarávající mezinápravový diferenciál Torsen, nabídne stejně jako u minulé generace, nadprůměrné schopnosti v terénu a limit pro jízdu mimo zpevněné komunikace vystaví až použité obutí. |
V případě minulé generace Tourageu nebyl pochyb, kam Volkswagen míří. Po prvním shledání a usednutí do interiéru bylo hned jasné, že hodlá sebrat nejeden skalp prémiovým SUV v podobě Mercedesu, BMW a Lexusu, což se mu ve výsledku i dařilo. |
Díky kvalitním materiálům, luxusnímu interiéru a reprezentativnímu vzhledu si vybudoval nemalou klientelu. Je tedy překvapením, že nová generace působí ze všech úhlů pohledu, jakoby chtěla obnovit původní strategii o lidovém vozidle pro masy. Zdali to je účel, či nepochopení nového modelu ukáže až čas. |
Pokud tedy hledáte kvalitní velké SUV, které se neztratí ani ve středně těžkém terénu, to vše za rozumné peníze (pokud se nenecháte unést drahou příplatkovou výbavou), Touareg vás jistě uspokojí. Jen už nebude budit takový respekt před divadlem, jako v případě minulé generace. |
Na druhou stranu svojí základní cenou 1 189 900 Kč za šestiválcový turbodiesel je Touareg suverénně nejlevnějším neprémiovým SUV v prémiovém kabátě. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Volkswagen Touareg 3,0 TDI | Porsche Cayenne Diesel | BMW X5 3,0d | Mercedes Benz ML 350 CDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 2967 | 2967 | 2993 | 2987 |
Válce / ventily: | 6 / 4 | 6 / 4 | 6 / 4 | 6 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 176 / 4000 | 176 / 4000 | 180 / 4000 | 165 / 3800 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 550 / 2000 - 2250 | 550 / 2000 - 2250 | 520 / 2000 - 2750 | 510 / 1600 - 2800 |
Maximální rychlost (km/h): | 218 | 218 | 210 | 220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,8 | 7,8 | 8,3 | 7,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,9 / 6,8 / 7,6 | 8,8 / 6,6 / 7,4 | 11,3 / 7,2 / 8,7 | 11,6 / 7,4 / 8,9 |
Velikost zav. prostoru (l): | 580 | 670 | 620 | 551 |
Objem nádrže (l): | 100 | 85 | 85 | 95 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 2174 | 2175 | 2180 | 2185 |
Nosnost (kg): | 686 | 625 | 560 | 645 |
Základní cena (kč): | 1 189 900 (3,0 TDI 150 kW) | 1 522 000 (Cayenne 3,6 V6) | 1 485 900 (X5 3,0d) | 1 282 800 (ML 300 CDI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 1 227 900 | 1 634 000 | 1 485 900 | 1 342 800 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Touareg |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 3.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |