Pětimístné Picasso se řadí do kategorie MPV a již tradičně nabízí variabilní interiér ve stále moderním provedení. Proto se také žádné významné změny v rámci nového faciliftu nečekají, nový model dostane například diody LED pro denní svícení, upravenou optiku předních světlometů či novou paletu barev čalounění a obkladů interiéru. Z technických novinek se má jednat především o stále oblíbenější systém start&stop šetřící pohonné hmoty a zahrnující i rekuperaci energie pomocí alternátoru. Design Citroenu C4 Picasso působí nadčasově díky bohatě prosklené karosérii. Vždyť například horní hrana předního okna s výrazným sklonem dosahuje téměř nad hlavy posádky na předních sedadlech. |
Ať je přední okno jakkoliv atraktivní, posádka se v letních měsících bude muset častěji bránit slunečním paprskům protisluneční clonou, chytře umístěnou na posuvné roletce, kterou lze částečně zastínit horní část předního okna. |
Pochválit musíme skvělý výhled z vozu a to zejména díky štíhlým A-sloupkům. Naopak širší B-sloupky mohou trochu omezovat výhled do stran na křižovatce. Díky vyšší karosérii oceňujeme jednoduché nastupování a vystupování na obě řady sedadel. Ty vepředu mají integrované výškově nastavitelné opěrky rukou a poskytují solidní boční vedení. Navíc jsou i příjemně tuhá a mají kvalitní čalounění. Posez za volantem je pochopitelně vyšší, čemuž odpovídá i sklon sloupku řízení. Nastavitelný volant ve dvou směrech má pro Citroen typický pevný střed s velikým množstvím ovladačů. |
Z volantu lze s výjimkou klimatizace ovládat prakticky cokoliv, jednotlivé ovladače však vyžadují chvíli zvyku. Není se tedy co divit, že lze samostatné audio na středové konzole úplně schovat pod pohyblivý kryt. |
Ovládání klimatizace na středové konzole pod audiosoustavou byste však hledali marně, navazuje na ní totiž jen praktická klimatizovaná přihrádka o objemu 5,4 litrů. Teplotu v interiéru, vnitřní cirkulaci vzduchu a další funkce klimatizace řidič nastavuje vlevo od volantu. Aby nebyl ochuzen ani spolujezdec, může si teplotu v rámci dvouzónové klimatizační jednotky nastavit v pravé části přístrojové desky, kde se rovněž nachází malý displej. Toto řešení je bezesporu originální, rychle jsme si na něj ale zvykli. Dominantním prvkem přístrojové desky je středový displej s příjemným podsvětlením, jehož intenzitu lze nastavovat přímo z volantu. |
Zahrnuje běžné provozní ukazatele, jakým je analogový otáčkoměr, digitální tachometr, palivoměr apod. Dále zobrazuje různé funkce audiosoustavy, palubní počítač nebo počítadlo celkově ujeté vzdálenosti. |
Přímo ve svém zorném poli tak řidiči zůstávají pouze kontrolky zapnutý světel, ukazatelů směru a ovladač automatizované převodovky. Centrální displej je celkem příjemnou záležitostí, řidič je sice nucen uhnout zrakem mírně doprava, nemusí však tolik zaostřovat na tak blízkou vzdálenost, jako u standardní přístrojové desky. Zadní řada sedadel se skládá ze tří samostatných sedadel, které je možné samostatně posunovat vpřed či vzad. Opěradla jsou také polohovací a jdou pochopitelně také úplně sklopit. |
Zavazadlový prostor má objem 500 litrů ve standardní konfuguraci a 1734 litrů při sklopených sedadlech. Zkoušeli jsme úsporný model se vznětovým čtyřválcem 1.6 HDI o nejvyšším výkonu 80 kW při 4000 ot/min. Křivka jeho největšího točivého momentu 240 N.m vrcholí při 1750 ot/min. |
Osvědčený motor z koncernu PSA sice žádný express z Picassa neudělá, ale jeho potenciál je plně dostačující i pro svižnější jízdu. Pohonná jednotka solidně zatahuje kolem 1800 ot/min., ve vyšších otáčkách ale poměrně rychle ztrácí svůj výkon. Pochvalu si zaslouží kultivovaný zvukový projev, který má v této disciplíně oproti německé konkurenci s přívlastkem TDI jednoznačně navrch. |
Specifikem tohoto automobilu byla tzv. automatizovaná převodovka, která vychází z klasické ručně řazené převodovky. Řazení jednotlivých stupňů zajišťuje elektrohydraulicky ovládaná spojka spolu s řídící jednotkou. Mimo poměrně specifického voliče jednotlivých režimů s nekonvenčním označením (R, N, A, M) se vše zdá být obdobné jako u běžného automatu. |
Po prvním rozjezdu je však jasné, že se samočinná převodovka chová poměrně nestandardně a jízda s ní vyžaduje chvíli zvyku. Přeřazení totiž probíhá poměrně dlouho, to jak se spojka aktivuje a dochází ke změně převodového stupně. Zejména při nižších rychlostech je přerušení zátahu motoru poměrně nečekané a vyžaduje od řidiče trochu empatie. Tyto nevýhody vyvažuje tento automat nejen svojí příznivou cenou (+20 tisíc korun), ale v kombinaci s motorem 1.6 HDI také solidní spotřebou. Ta se ve městě pohybuje kolem sedmilitrové hranice, mimo město klesá až k hodnotám kolem 5 l/100 km. |
Jízdními vlastnostmi C4 Picasso k žádnému „řezání“ zatáček pochopitelně nevybízí, jeho podvozek je komfortně naladěný a řízení bez výrazné zpětné vazby disponuje poměrně účinným posilovačem. Z rovnováhy dokážou ve vyšších rychlostech Citroen vyvést přejezdy příčných nerovností, pohodlí si posádka naopak užije při klidné jízdě. |
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI je zajímavým rodinným vozem pro zájemce o elegantní MPV. Právě s tímto charakterem koresponduje i automatická převodovka, která možná zcela nepůsobí jako plnohodnotný automat, ale za relativně nízký cenu dokáže být milovníkům komfortu přidanou hodnotou. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Citroen C4 Picasso 2.0 HDI |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 ccm. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová robotizovaná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,2 / 4,6 / 5,2 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2728 mm. Celkové vnější rozměry 4470/1830/1660 mm. Palivová nádrž 60 l. |
Základní cena (Cena testovaného vozu) - akční nabídka |
474 900 Kč ( 554 900 Kč) |