S pořízením poslední generace Subaru Legacy Kombi zákazník nezískává pouze propracovaný pohon všech kol na úkor některých nevýhod předchozího provedení. Velmi slušný vnitřní prostor a „vymodlený“ kultivovaný turbodiesel typu boxer totiž umí přesvědčit nerozhodné zájemce o rodinné kombi 4x4 s nevídanou grácií.
Pokud uslyšíte automobilové jméno Subaru, vybaví se vám tři věci. První je Impreza WRX STI. Poté, co krev v žilách přestane vřít a vzpomenete si i na jiné modely této značky, určitě si vybavíte symetrický pohon všech čtyř kol a boxerové motory. To jsou technologie, které dělají od sedmdesátých let minulého století Subaru ikonou, a bylo jen pramálo modelů, které by touto kombinací jistoty a výkonu nedisponovaly. Konkrétně s modelem legacy se můžeme setkávat již od roku 1989, kdy na trh přišla jeho první generace. |
Námi testovaný vůz, který se na evropském trhu objevil v roce 2009, je již pátou generací této čtyřkolky. Design, který nabral sportovní vzhled, nenápadně navazuje na rysy staršího modelu. Příď nadále zdobí chromovaný gril s dynamicky tvarovanými světlomety a masivním nárazníkem. Opticky přitažlivou částí zůstává i kapota, která nepostrádá dynamicky vypadající průduch pro přísun čerstvého vzduchu k mezichladiči turbodmychadla. |
Zadní část vozu podléhá uživatelské vstřícnosti verze kombi, nepostrádá však šmrnc. Rozměrné světlomety, zasahující částečně do boků automobilu, působí velmi pohledně a jen zřídkakdy se špiní. Díky širokým pátým dveřím a nízké nakládací hraně se stává i stěhování rozměrných předmětů hračkou. Z bočního profilu překvapí nezvykle vystouplé lemy blatníků, které jako by byly připraveny na outdoorovou verzi Legacy Outback. Nejen opticky potěší i výrazné prahové nástavce účinně odlučující špínu z vozovky. |
Jejich největší nevýhodu vidíme ve snížení světlosti vozidla, což je u „čtyřkolky“ poněkud škoda. Je přeci zbytečné, abyste si kvůli několikasetmetrovému úseku lesa kupovali hned zmiňovaný Outback. Určitě bychom také budoucímu majiteli doporučili příplatkové ráfky, alespoň o rozměru sedmnácti palců, neboť menší se ve výrazných blatnících ztrácejí a auto z bočního profilu přichází o svojí robustnost. Větší kola pochopitelně přispějí i k lepší stabilitě. |
V interiéru mezi sebou kolidují na první pohled dva rozdílné světy. Jedním je léty prověřená klasika v podobě ukazatelů palubního počítače s archaickou grafikou a druhým je moderna na středovém tunelu či v kapličce přístrojů. Důležitým faktem ovšem je, že se vše velmi snadno ovládá a přehlednost s ergonomií si zaslouží jedničku. Volant nepostrádá ovládání tempomatu, autorádia ani telefonu připojeného přes rozhraní Bluetooth. Výhradu máme snad jen proti některým použitým materiálům. |
Palubní deska je sice příkladně slícovaná a po dobu testu „nezavrzala“, je však vyrobena z tvrdých plastů, které se v této třídě už zkrátka nenosí. Po bližším zkoumání působí i imitace broušeného hliníku na středovém tunelu poněkud lacině. |
Je to trochu škoda, protože jinak dělá Legacy dojem opravdu dospělého vozu a je radost trávit čas na jeho palubě. Cestujícím nadělilo Subaru dostatek místa včetně pohodlných sedáků čalouněných velmi příjemnou látkou a s dostatečným bočním vedením. Na zadních sedadlech se cítíte díky rozvoru 2750 mm opravdu královsky. Zavazadlový prostor o objemu 526 litrů patří spíše k průměru. Abychom byli přesnější, délka je dostatečná, ale kvůli použití pohonu všech čtyř kol je kufr dost mělký. |
Chválu si zaslouží základní výbava Active, která obsahuje veškeré potřebné komfortní prvky. Můžeme jmenovat například xenonové světlomety, elektricky polohovatelné sedadlo řidiče, ESP, Hill holder, tempomat, Bluetooth handsfree, automatickou dvouzónovou klimatizaci atp. |
Jízdními vlastnostmi patřilo Subaru vždy ke špičce a ani Legacy není výjimkou. Nízké těžiště, tolik charakteristické pro motory typu boxer, vám snadno vykouzlí úsměv na tváři. Dokonce si troufáme říci, že při jízdě potěší podobný „aktivní pocit z řízení“, který lze zažít snad jen u značek jako jsou BMW nebo Ford. Auto se sice v zatáčkách docela naklání, ale jen do určité meze, která nemá nic společného s ubývající adhezí. Jakmile si tohle uvědomíte, bude pro vás každá zatáčka radost a Subaru si „bez mučení“ užije cestu do hor stejně jako jeho posádka. |
Tlumení nerovností zvládá Legacy s přehledem, ale například u Škody Superb máte lepší pocit z přejezdu krátkých nerovností, které se u Subaru přenášejí až do interiéru v podobě jemných otřesů. Zmíněný trvalý pohon všech čtyř kol je u dvoulitrového dieselu (a základního benzinového motoru 2.0i) realizován přes mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. |
U silnějších variant, nebo při použití automatické převodovky Lineartronic, obsahuje navíc systém variabilního rozdělení točivého momentu na každé kolo zvlášť. V praxi můžete nechat silničáře v zimě klidně spát a „hrablo“ na odhazování sněhu z příjezdové cesty se také jeví jako zbytečná investice. Symetrický pohon všech čtyř kol, který u Subaru zdokonalují již 35 let, funguje opravdu dobře a dostane posádku z větší „šlamastiky“ než si lze představit. Jasným limitujícím faktorem je u standardního Legacy jeho světlá výška, protože podlaha skončila jen 15 cm nad vozovkou. |
Právě to se ale na druhou stranu pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech na silnici, kde například vyšší Outback oproti standardnímu Legacy ztrácí. Záleží tedy jen na osobních preferencích řidiče. |
Dieselový boxer je nepřetržitě chválen od samého uvedení na trh. Svým výkonem 110 kW sice začíná na konkurenci poněkud ztrácet, dá se však pořád označit za dostatečný i pro Legacy Kombi vážící téměř 1600 kg. Vyznačuje se klidným chodem s minimem vibrací, což můžeme jen potvrdit. I při postávání v kolonách necítíte ve volantu, v pedálech ani v kulise řadicí páky naprosto žádné vibrace. Maximální točivý moment s hodnotou 350 Nm je dostupný v rozmezí 1800 – 2400 ot/min, kdy auto citelně ožije, ale Subaru začíná slušně zatahovat již od volnoběhu. |
Zátah motoru i pružné zrychlení odpovídá výkonu. Motor byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, jejíž zpřevodování bylo dlouhé jako týden před výplatou, a to nejen šestý stupeň. |
Převážně ve městě, kde byste u konkurence již dávno řadili třetí rychlost, jedete v Subaru pořád na „dvojku“. Otáčky se na nejvyšší stupeň při dálničním limitu usadí na 2500 ot./min a palubní počítač bude ukazovat velmi příznivou hodnotu 5,8 litrů na sto kilometrů. Ještě při 190 km/h točí motor pouze 3400 ot./min. Kombinovaná spotřeba se v průběhu testu ustálila na hodnotě 6,6 l/100 km, avšak musíme podotknout, že jsme auto nijak nešetřili. |
Subaru Legacy bylo vždy širší veřejností jedním z poněkud přehlížených automobilů mající své vyhraněné kupce, kteří hledali jistotu vyspělého pohonu všech čtyř kol a spolehlivou techniku. Ve své páté generaci však nabízí dostatek prostoru, povedený design, úsporný a hlavně kultivovaný turbodiesel pod kapotou, což z něj dělá velmi nebezpečného konkurenta na poli rodinných kombíků. |
Oproti srovnatelné konkurenci z neprémiového segmentu navíc nabízí větší zábavu při řízení a sofistikovanější techniku pohonu všech kol, která nadšené řidiče mnohdy upoutá více, než propracovanější interiér některých německých protivníků. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Subaru Legacy Kombi 2,0 D | Škoda Superb 2,0 TDI Combi 4x4 | Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion | BMW 320xd Touring | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1998 | 1968 | 1968 | 1995 |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3600 | 125 / 4200 | 103 / 4200 | 130 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 350 / 1800 - 2400 | 350 / 1750 - 2500 | 320 / 1750 - 2500 | 350 / 1750 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): | 203 | 217 | 201 | 222 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9,6 | 9,1 | 10,5 | 8,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,9 / 5,5 / 6,4 | 8 / 5,3 / 6,3 | 7,7 / 5,1 / 6,1 | 6,9 / 4,8 / 5,6 |
Velikost zav. prostoru (l): | 526 | 633 | 513 | 460 |
Objem nádrže (l): | 65 | 60 | 70 | 61 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1524 | 1654 | 1671 | 1665 |
Nosnost (kg): | 540 | 638 | 636 | 465 |
Základní cena (kč): | 715 000 (2,0 Trend) | 715 000 (1,8 TSI Comfort, 4x4) | 760 000 (2,0 FSI Comfortline 4Motion | 1 036 100 (320xd Touring) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 855 000 | 856 900 | 803 600 | 1 036 100 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Legacy |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |