Do našeho testu přijela nová generace luxusního SUV Porsche Cayenne S se zážehovým osmiválcem o objemu 4,8 litru. Dokáže nabídnout zábavu za volantem a nemalou dávku emocí i při zvýšené světlé výšce stejně, jako její předchozí generace?
Automobilka Porsche zbořila modelem Cayenne hned dvě tabu najednou. Prvním tabu byl pojem sportovní SUV. Všem, kteří alespoň trochu rozumí automobilům, zní toto spojení jako vášnivému kulináři například „uherák se šlehačkou“. Druhým tabu byl fakt, že Porsche začalo vyrábět i jiná auta, než velmi dobré a denně použitelné „sporťáky“. A co víc, začalo s vývojem SUV. Jsou velmi dobře ututlané zmínky o tom, že se několik skalních fanoušků, této dnes již kultovní značky, pokusilo po potvrzení výroby Cayennu o život. |
Avšak od roku 2002, kdy na trh přišla první generace, se toto Porsche stalo nejprodávanějším modelem značky a těší se velké oblibě na několika kontinentech. Po stránce designu udělal nový model dva kroky vpřed. Ne, že by byla minulá generace Qasimodem v kategorii SUV, ale nová působí o poznání lépe. Vše je jen otázkou vkusu, ale byť přední část zachovává geny automobilky, působí velmi povedeným a nepřeplácaným dojmem. |
Ono přenést prvky sportovních automobilů značky na mohutné dva metry vysoké SUV jistě není žádný med. Přední část zdobí typické bumerangové světlomety, masivní nárazník s velkými průduchy, kterými je motor „dopován“ čerstvým vzduchem a pásem LED diod pro denní svícení. Nárazník končí až ve výšce kapoty, která je po vzoru značky poměrně úzká a tvar připomíná písmeno „V“. Z bočního profilu nás výrazně překvapení nečeká. Klasické tvary „uhlazuje“ bílá barva a váš pohled stejně bude začínat i končit na krásných, příplatkových ráfcích o rozměru 21 palců. |
Budoucího majitele určitě potěší praktické oplastování po celé délce vozu. Zadní části vévodí, kromě světel pracujících s LED technologií, hrdý nápis automobilky včetně označení motorizace a dvě koncovky výfukového potrubí, vydávající lahodný zvuk amerických „muscle cars“. Interiér je pastvou pro oči, přičemž architekturou připomíná novou Parameru. Nechybí tedy masivní středový tunel, zaplavený díky technickému potenciálu Cayennu, různými tlačítky, s kulisou voliče automatické převodovky, zakončený v horní části velkým displejem navigace. Ovládání je díky jasným symbolům a nápisům naprostou hračkou. |
Důkaz o tom, že je Porsche orientováno na řidiče najdeme za velmi pěkným, optimálně tlustým, multifunkčním volantem s ideálním průměrem. Kaplička přístrojů totiž obsahuje snad veškeré informace, které budete pro řízení kdy potřebovat. V pěti tubusech najdeme od dominantního otáčkoměru přes rychloměr (ocejchovaný do reálných 250 km/h), teplotu a tlak oleje, teplotu motoru, stav paliva v obří 100 litrové nádrži i překvapivě přehledný multifunkční kruhový displej třeba pro navigaci. |
Tvrzení, že jsou přední sedadla naprosto famózní a to už na první pohled, není velkým překvapením. Fantasticky drží tělo. Po usednutí máte pocit naprostého obemknutí a jistoty, což se potvrdí při jízdě, kdy vás sedadla nepustí ani o chlup a skvěle maskují všechny síly, které v tu chvíli na vaše tělo působí. K tomu si přičtěte příjemně komfortní tuhost a máme adepty na nejlepší sedadla ve třídě SUV. Ani zadní cestující nepřijdou nazmar, neboť sedadla v druhé řadě taktéž nepostrádají výraznější boční vedení a komfort. |
Díky téměř třímetrovému rozvoru je tu místa dostatek a to jak nad hlavou, tak pro kolena. Zavazadlový prostor narostl oproti první generaci o 130 litrů na nevídaných 640 litrů. Jeho využitelnost je velmi dobrá, jen v zimních měsících bude trošku boj, natáhnout se přes zadní nárazník a nezašpinit se. Jízdní vlastnosti nového Cayennu jsou kapitola sama pro sebe. Je na tom něco magického, jakým způsobem dokázali ve Stuttgartu skloubit dohromady sportovní jízdu se schopnostmi v terénu a zamaskovat dvě tuny „živé váhy“. Isaac Newton by po svezení v novém Cayennu určitě znovu přehodnotil svoje objevy, jestli někde neudělal chybu v desetinné čárce. Porsche dokáže svému majiteli díky pneumatikému pérování podvozku nabídnout komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti, jistotu ve středně těžkém terénu a může sloužit i jako stroj uspokojující choutky při sportovnější jízdě cestou z práce. Nikdy jsme si nemysleli, že to budeme psát do reálného testu, ale tohle SUV sportovnější jízda opravdu baví. Žádný z přímých konkurentů nedokáže nic podobného nabídnout a sebevědomé nápisy na billboardech podél silnic s deriváty slova „sport“ hanbou vyblednou do nečitelnosti. Stačí na středovém panelu navolit tlačítko „sport“ pro nastavení podvozku, to samé tlačítko pro zostření odezvy na plyn a charakteristiky převodovky a můžete vyrazit vstříc domovu po vaší oblíbené „okresce“. |
Náklony v zatáčce jsou v tu chvíli autu cizí, jistota a čitelnost podvozku berou dech. I na limitu je Porsche, vzhledem ke své hmotnosti, perfektně předvídatelné a vy máte přesnou představu o tom, co si můžete dovolit. A je toho opravdu hodně. Pokud situaci přeci jen přeženete, zasáhne velmi hbitě a nenásilně stabilizační systém, který si je vědom váhy vozu a koriguje auto na samém začátku ztráty trakce. |
To však není jediný strážný anděl, pomáhající oklamat fyzikální zákony s nemalou zásluhou na výborném chování auta v zatáčkách. V testovaném voze nechyběl ani příplatkový PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) eliminující náklony karosérie a PVT Plus, který zlepšuje chování auta v zatáčkách tím, že přenáší více točivého momentu na vnější zadní kolo (mírným přibrzděním vnitřního kola). Neméně impozantní je i jízda v terénu. |
Přes absolutně nevhodné obutí zvládl Cayenne výjezdy, před kterými by se většina SUV pouze poklonila ať už kvůli chybějící trakci nebo nedostatečným nájezdovým úhlům. Dříve u nás zapracoval pud sebezáchovy, než bychom našli při jízdě v terénu „strop“. Schopnosti mimo zpevněné komunikace umocňují uzavíratelné diferenciály a jejich nastavení na středovém tunelu ve třech režimech. |
U Offroad Mode I dochází k adaptaci elektronických systémů na jízdu v terénu (např. ABS), aktivuje se Porsche Hill Control udržující při výjezdech a sjezdech konstantní rychlost (systém funguje i při „couvání“) a vzduchový podvozek se zvýší na Level I nad standadem (volitelně lze do 30 km/h i na Level II, 210-268 mm světlé výšky). Při dalším posunutí na Offroad Mode II dojde k uzavření mezinápravového diferenciálu a v rámci Offroad Mode III dojde k uzavření zadního diferenciálu. |
Nájezdové úhly jsou 32,4°/27,3°/24,7° (vpředu/vzadu/uprostřed) a brodivost dosahuje s pneumatickým podvozkem 555 mm. Opravdu úctyhodné hodnoty, které by se neztratily ani v kategorii čistokrevných „offroadů“, natož v kategorii SUV. Například ikonický Mercedes Benz třídy G má tyto hodnoty 31°/ 23°/36° (vpředu/vzadu/uprostřed) včetně brodivosti 600 mm. Byť jsou to jen „suchá“ čísla a neodvážili bychom si schopnosti v terénu u těchto aut porovnávat, jsou u Porsche až nebezpečně dobré. |
Osmiválcový motor o zdvihovém objemu 4,8 litru lze jednoduše označit perlou. Výkonem 294 kW (400 HP) a 500 Nm při 3500 ot/min poskytuje dostatečný výkonový potenciál. Nedostatkem dynamiky budou trpět jen masochisté a automobiloví závodníci. Pýchou motoru je zvuk, který se v nízkých otáčkách vyznačuje hrdinným barytonem přecházejícím ve vyšších v nádherný kovový řev připomínající koncert Roba Zombieho. Neptejte se nás, jak hraje příplatková aparatura od firmy Bose. Nevíme to. |
Převodovka, která se v testovaném voze prala s 500 Nm, byla osmistupňová automatická s možností manuální volby rychlostního stupně a řazení na volantu. Ke změně převodů jsme až na občasné zaváhání při manuálním podřazování z třetího na druhý stupeň neměli výhrady. Probíhaly rychle s jemným, nikoli obtěžujícím, cuknutím. |
Zajímavostí je, že převodovka využívala 7 a 8 stupeň spíše jako úsporný. Ve 250 km/h řadila teprve šestou rychlost, při které také dosahovala maximálních 258 km/h (zkoušeno v režimu Sport). Další dvě rychlosti slouží pro optimalizaci hluku a spotřeby. Ta, díky použití technologie „start/stop“, nebyla vzhledem k objemu a váze auta nijak dramatická. Dá se jezdit bez problémů kolem 11-13 litrů, při využívání potenciálu a v terénu stoupá k 16 litrům. |
Tuto hodnotu je možné „udržet“ na palubním počítači i v městském provozu. Z praxe víme, že většina konkurentů odebírá, přes slibné tabulkové hodnoty, z nádrže daleko víc. Pokud je to pro někoho přesto moc, máme dobrou zprávu. Na začátku příštího roku se má objevit velmi zajímavá hybridní verze s třílitrovým V6 TFSI z dílen Volkswagenu, kombinovaná s elektromotorem a spotřebou 8,2 litru, která nabídne obdobnou dynamiku jako osmiválec (max. rychlost 242 km/h, 0-100 za 6.5 s). |
Porsche Cayenne je zatraceně dobré SUV, u kterého se jen těžko hledají „mouchy“. Dokáže majiteli nabídnout všestranné jízdní vlastnosti, prestiž značky Porsche a hlavně nemalou dávku emocí kombinovanou s požitkem z jízdy. Veškerá konkurence na trhu má v tomto ohledu svoje „ale“. Tým AUTOiNDEX.cz |
Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek
Porsche Cayenne S | Mercedes Benz ML500 | BMW X5 xDrive50i | Volvo XC90 V8 | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový | Atmofférický zážehový | Přeplňovaný zážehový | Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): | 4806 | 5464 | 4395 | 4414 |
Válce / ventily: | 8 / 4 | 8 / 4 | 8 / 4 | 8 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 294 / 6500 | 285 / 6000 | 300 / 5500 | 232 / 5850 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 500 / 3500 | 630 / 2800 - 4800 | 600 / 1750 - 4500 | 440 / 3900 |
Maximální rychlost (km/h): | 258 | 250 | 248 | 210 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 5,9 | 5 | 5,4 | 7,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 16,3 / 8 / 10,5 | 18,1 / 8,5 / 12,5 | 17,6 / 9,5 / 12,5 | 19,8 / 9,6 / 13,3 |
Velikost zav. prostoru (l): | 640 | 500 | 620 | 483 |
Objem nádrže (l): | 100 | 95 | 85 | 80 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 2178 | 2135 | 2259 | 2111 |
Nosnost (kg): | neuvedena | 695 | neuvedena | neuvedena |
Základní cena (kč): | 1 331 667 (Cayenne 3,6 V6) | 1 306 800 (ML 300 CDI 4M) | 1 485 900 (xDrive30d) | 1 210 000 (XC 90 D3) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 1 985 000 | 1 812 000 | 1 952 600 | 1 667 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Cayenne |
Karosérie: | SUV |
Motor: | S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |