Prémiový šetřílek - Volvo C30 1.6 DRIVe (TEST)

Testy
09.08.2010

F T G

Prémiový šetřílek - Volvo C30 1.6 DRIVe (TEST)

Přestože jsme nedávno vyzkoušeli již faceliftovanou verzi nejmenšího Volva C30, znovu jsme se posadili za volant modelu ještě v původním provedení. Ten byl totiž vybaven sadou prvků DRIVe, která z něj činí nejúspornější volvo všech dob.

 

Volvo C30 má zaujmout především mladší jedince případně bezdětné páry, kteří si chtějí dopřát určité jedinečnosti a prémiového stylu. Pokud chcete chodit kolem Volva C30 s metrem v ruce a srovnávat ho s ostatními hatchbacky segmentu nižší střední třídy, poohlédněte se jinde.

Stylové C30 totiž příliš vnitřního prostoru nenabízí, tedy rozhodně ne na zadních sedadlech nebo v zavazadlovém prostoru. Asi nejblíže má tak k BMW řady jedna, které je však i díky zadnímu pohonu naladěno více na sportovní notu.

Volvo spíše uchvátí svými tvary, ostře řezaná záď zajímavě kontruje se zaoblenou přídí s tradiční maskou výrobce. Zmiňovaný facelift u nového modelu (více čtěte ZDE) navíc přední části dodal ještě atraktivnější vzhled v porovnání s námi zkoušeným vozem. Tomu by pochopitelně více slušela i větší kola, ale u tohoto modelu jde především o ekonomický provoz nikoliv sportovní šmrnc.

Kvalitní materiály uvnitř jsou pochopitelně standardem i u provedení DRIVe, konzervativní pojetí přístrojové desky je otázkou subjektivního hodnocení konkrétního zákazníka.

Není ale pochyb o perfektní funkčnosti a rozmístění prakticky všech ovládacích prvků. Snad jen umístění malého tlačítka na otevření nádrže hned vedle ovladače světel do mlhy je poněkud nešťastné. Při jízdě totiž aktivace mlhovek vyžaduje visuální kontakt nikoliv jen intuitivní přístup.

Modelovou řadu C30 známe více než dobře (viz předchozí redakční testy), pojďme se tedy podívat, co navíc nabízí varianta DRIVe oproti standardnímu modelu a jak se s ní jezdí. Po vizuální stránce se testované volvo od ostatních provedení příliš neliší.

Charakteristickými prvky jsou úpravy pro lepší aerodynamiku vozu, jako třeba zaslepené otvory v přední masce chladiče nebo deflektory před předními koly. Znalý pozorovatel si všimne střešního spoileru a možná i difuzoru v zadním nárazníku.

K lepšímu obtékání karosérie vzduchem přispívá také částečné zakrytí podvozku plastovými panely. Vynikající úspornosti bylo ale dosaženo především skrytými úpravami automobilu. Jedná se například o převodový olej s nižší viskozitou v pětistupňovém manuálu s delšími převodovými stupni.

Jako výborný základ pro ekonomický provoz Volvo použilo osvědčený vznětový čtyválec 1.6D z koncernu PSA a Ford. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min stačí na svižnější jízdu bez nutnosti častého řazení a to díky největšímu točivému momentu 240 N.m, který je k dispozici už od 1750 ot/min.

Pohonná jednotka pracuje s přímým vstřikováním paliva common-rail a je mimo jiné vybavena filtrem pevných částic. Unikátní funkcí volva vedoucí k úspoře pohonných hmot byl systém Auto Start-Stop.

Jeho využití je především ve městě, kde při čekání na semaforu nebo zastavení v koloně systém automaticky vypíná motor, čímž šetří palivo a zároveň životní prostředí. Deaktivovat ho lze tlačítkem s nápisem DRIVe umístěným na středové konzole za řadící pákou.

K šetrné jízdě přispívá i systém napovídající, kdy a jak nejlépe řadit. Využívá přitom šipku na dolním displeji mezi přístroji. Přestože jsme výrobcem uváděnou kombinovanou spotřebu pohonných hmot 3,8 l/100 km nedosáhli, považujeme námi dosažený výsledek 4,3 l/100 km za vynikající.

Při dálničních 130 km/h točí motor 2400 ot/min a okamžitá spotřeba se pohybuje kolem 5,6 l/100 km. Ve městě nám palubní počítač při umírněném jízdním stylu ukazoval hodnotu 5,7 l/100 km.

Při přejezdu retardéru nebo obrubníků nám trochu vadila snížená světlá výška vozu o 10 milimetrů, o něco tužší podvozek ale přispěl k ještě lepší stabilitě v zatáčkách. Tradičně dobré jízdní vlastnosti doprovází na limitu mírná nedotáčivost. Chválíme skvělou kultivovanost motoru stejně, jako schopnost podvozku tlumit rázy od kol.

Volvo C30 1.6 DRIVe je prémiový hatchback s absencí agresivní křivek, některých jeho konkurentů. Varianta DRIVe navíc přidává šetrnost k životnímu prostředí a ekonomický provoz, který koresponduje s preferencemi cílové skupiny zákazníků právě této značky.

Zajímavostí také je, že se Volvo C30 1.6 DRIVe (již po faceliftu) se základní cenou 545 tisíc korun stává nejlevnějším modelem řady C30.

Tým AUTOiNDEX.cz

Volvo C30 1.6 D

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 ccm. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 240 Nm při 1750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon přední nápravy. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Vzpěry typu McPherson vpředu, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná třídveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 190 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,3 s. Kombinovaná spotřeba paliva 3,8 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4252/1782/1447 mm. Palivová nádrž 52 l.

Základní cena

545 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:C30
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6D
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -