Modelový rok 2010 přinesl ostrému Lexusu IS-F několik úprav. Nejcennější novinkou je bezesporu samosvorný diferenciál LSD (Limited Slip Differencial), který maže hlavní nevýhodu IS-F na poli sportovních sedanů.
Už předchozí provedení Lexusu IS-F bylo sice vybavené důmyslnou elektronikou hlídající jízdní vlastnosti vozu v čele s integrovaným řízením jízdní dynamiky vozidla (VDIM) a elektronickým diferenciálem, ale dokonale nahradit mechanickou „špéru“ se japonským konstruktérům nepodařilo. Ještě, že byli volající zákazníci vyslyšeni a pro modelový rok 2010 vyjelo IS-F s plnohodnotným samosvorným diferenciálem na zadní nápravě. |
Přestože modelová řada IS dostala letos řadu kosmetických úprav včetně nového paketu F-Sport, u testovaného černého vozu s kouzelným písmenem F na zádi nás především zajímaly změny, které přímo souvisejí s požitkem ze sportovní jízdy za volantem. Shrňme tedy jen, že Lexus IS-F stále zůstává neuvěřitelně přitažlivým supersedanem s velmi dynamickou siluetou karosérie. |
Velký podíl na tom mají skvěle vypadající kované ráfky o rozměru devatenáct palců stejně, jako nad sebou umístěné dvojice koncovek výfuků vzadu. Co se kol týká, Lexus nově zařadil tmavé ráfky z lehkých slitin v pětipaprskovém síťovém designu, které zákazník dostane spolu s novým dvoubarevným koženým čalouněním. Právě to se nám v testovaném provedení velice zamlouvalo. Jedná se o kombinaci světlé a černé kůže, perfektně kontrastující s černým lakem zkoušeného modelu. V nabídce pochopitelně stále zůstává i varianta sedadel výhradně v černé kůži. |
Ale pojďme rychle rovnou na silnici, respektive přímo na okruh. Lexus slibuje lepší trakci při výjezdu ze zatáčky a pro fajnšmekry také plynulejší ovládání auta v táhlých driftech, to vše díky novému mechanickému samosvoru. Testovací jezdci automobilky dokázali s novým IS-F zajet o dvě sekundy lepší čas na jedno kolo na uznávaném závodním okruhu Fuji Speedway, jehož první písmeno nese Lexus IS-F ve svém označení, než s předchozím modelem. |
Po krátkém svezení v běžném provozu opět chválíme neuvěřitelnou kultivovanost vidlicového osmiválce 5,0 l s nejvyšším výkonem 311 kW při 6600 ot/min a největším točivým momentem 505 N.m při 5200 ot/min. Tyto parametry motoru zůstaly zachovány i pro rok 2010, nepotvrzené informace hovoří pouze o drobném přednastavení mapy řídící jednotky. Výkonem Lexus IS-F dokonce o pár koní převyšuje rivala M3 z mnichovské stáje BMW. |
Při normálním jízdním režimu odřazuje osmistupňový automat SDS (Sport Direkt Shift) rychlosti jednu za druhou, bez jakéhokoli vytáčení benzinového motoru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů VVT-iE. Zvuk osmiválce se tudíž minimálně přenáší do kabiny a cestovní komfort zůstává na vysoké úrovni a to i ve vysokých rychlostech. Řazení navíc probíhá sametově hladce bez jakéhokoliv trhání, na nerovnostech je znát snad jen tvrdší podvozek díky devatenáctipalcovým kolům. |
Na uzavřené trati nebo oblíbené kvalitní silnici plné zatáček lexus přímo vybízí k aktivaci režimu Sport pomocí tlačítka vpravo pod volantem. Elektronika okamžitě upraví podvozek, nastaví komunikativnější režim řízení, zvýrazní reakci na sešlápnutí plynového pedálu a změní charakter převodovky. Abyste si jízdu vychutnali opravdu naplno doporučujeme manuální řazení rychlostních stupňů pomocí pádel pevně spojených s volantem. |
Po razantním sešlápnutí plynu katapultuje Lexus IS-F posádku na 100 km/h za 4,8 s a pokud řidič podrží pedál plynu ještě o něco déle, ručička tachometru se zastaví na 270 km/h. O papírové údaje ale ani tak nejde, IS-F totiž dokáže chytnout za srdce jednak zvukem svého pětilitrového osmiválce a v neposlední řadě také skvěle vyladěnou převodovkou. Kolem 3500 ot/min totiž osmiválec začíná nabírat vzduch rozměrnějším sacím otvorem, což doprovází lahodné burácení. |
Zrychlení je pochopitelně úchvatné a lexus dokáže zatlačit posádku do sedadel i v rychlostech přesahujících 200 km/h. Za jednu ze silných zbraní Lexusu IS-F považujeme zmiňovanou převodovku. Ze sametově řadícího automatu se stisknutím jednoho tlačítka stává převodové ústrojí, které v manuálním režimu dokáže při podřazování automaticky přidávat meziplyny pro rychlejší synchronizaci. Zařazení vyššího převodového stupně navíc trvá pouze desetinu sekundy. |
Režim Sport systému jízdní stability VDIM umožňuje mírné vybočení zádě pro co možná nejvyšší míru trakce při výjezdu ze zatáčky. Avizovaný samosvorný diferenciál výrazně pomáhá s přilnavostí zejména v pomalých zatáčkách, kdy dokáže přenášet na vnější kolo více síly, než tomu bylo u předchozího provedení. |
Při úplné deaktivaci stabilizace VDIM lze zatáčky projíždět plynulým driftem, při kterém je auto stále dobře ovladatelné pomocí plynu a volantu. Právě při tomto způsobu jízdy nám subjektivně přišlo nové IS-F výrazně lepší oproti minulému modelu. Pochvalu si zaslouží brzdy Brembo, které jsou i přes relativně vysokou pohotovostní hmotnost sedanu 1700 kg prostě k neutahání. Lexus skvěle zpomaluje i při opakovaném razantním brzdění a Bremba jsou navíc dobře dávkovatelné. |
Přestože spotřeba paliva není u automobilu této kategorie příliš důležitá, bezesporu svědčí o kvalitě motor managementu výrobce. S Lexusem IS-F se dá mimo město jezdit za 8,5 l/100 km, což je s ohledem na jeho výkon a objem překvapivě nízká hodnota. Pokud se občas necháte unést úchvatným zátahem osmiválce, počítejte s kombinovanou spotřebou kolem 11,5 l/100 km. Ve městě nebo při sportovní jízdě si IS-F pochopitelně řekne o pár litrů více. |
Lexus IS-F je v normálním režimu jedním z nejkomfortnějších vozů segmentu vysoce výkonných sedanů a zároveň je díky mechanickému samosvornému diferenciálu daleko blíže řidičům milujícím zatáčky, než pouhým fandům „muscle cars“. Možná, že IS-F není tak komunikativní jako zmiňované BMW M3, jeho motor ale zní lépe a karosérie zajistí image jedinečnosti, kamkoliv se s ním jeho majitel podívá. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus IS-F |
Motor |
Zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 4969 ccm. Nejvyšší výkon 311 kW při 6600 ot/min. Největší točivý moment 505 N.m při 5200 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadní nápravy, mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Osmistupňová samočinná převodovka SDS. |
Podvozek |
Dvojité lichoběžníkové zavěšení předních kol, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 270 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,8 / 8,3 / 11,4 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2730 mm. Celkové vnější rozměry 4660/1815/1415 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Cena |
1 834 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | IS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 5.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |