Vrcholovou verzí v nabídce modelové řady Legacy je sportovně naladěný sedan GT s přeplňovaným dvouapůllitrovým čtyřválcem pod kapotou.
Na tohle Subaru jsme se v redakci opravdu těšili. Ještě teď nám zní v uších ten typicky mechanický zvuk atmosférického třílitrového motoru sportovního Legacy minulé generace s označením Spec B a perfektním šestistupňovým manuálem. Jenže od té doby se hodně změnilo. Zapomeňte na standardní ruční brzdu, zapomeňte i na třílitrový šestiválec a dokonce i šestistupňový manuál. Dokáže vůbec ještě současná generace ultimativního Legacy GT navázat na svého zábavného předchůdce? |
Design nového Subaru Legacy sedan jsme již podrobněji popisovali v nedávném redakčním testu, přesto si pojďme shrnout hlavní rysy. Ve srovnání s předchozí generací nové legacy hodně narostlo, na délku dokonce o šest a půl centimetru. |
Při pohledu zepředu zaujme nová příď s rozměrnými světlomety, které byly více vytaženy do boků karosérie. Přestože se jedná o zcela nový design, není těžké poznat o jaký vůz se jedná. Tedy alespoň při pohledu zepředu. Značně tomu pomáhá charakteristická přední maska chladiče horizontálně rozdělená na dvě poloviny s typickým logem Subaru uprostřed. Testované sportovní provedení GT navíc ještě zdobí rozměrný „nádech“ v předním nárazníku zakrytý mřížkou stejně, jako otvory kolem mlhových světel. |
Při pohledu z boku působí karosérie mohutně až těžkopádně, takže i osmnáctipalcová kola testovaného provedení na automobilu poněkud zapadají a designu rozhodně nedominují. Poměrně mohutné prahy jsou nutností i na civilnějších provedeních, na zadní část si ale musíme zvykat o něco déle. |
S minulým designem značky totiž nemá prakticky nic společného, takže nás alespoň trochu uklidňují ty dvě koncovky výfuků… Uvnitř chválíme kvalitativní posun použitých materiálů stejně jako originální zpracování přístrojového panelu. Vše působí možná až příliš uhlazeným dojmem. Tříramenný volant nastavitelný ve dvou směrech v kombinaci s pohodlnými sedadly se slušným bočním vedením těla umožňuje řidiči nalezení optimální pozice za volantem a to i pro sportovní jízdu. |
Veliký posun zaznamenal interiér v oblasti prostoru, pochválit musíme především dostatek místa pro cestující na zadních sedadlech. Zvětšený rozvor kol o osm centimetrů navíc pozitivně přispívá i k lepší stabilitě ve vyšších rychlostech. Přestože se po řidičově pravici nenachází kulatá hlavice manuální převodovky, ale hranatější volič pětistupňového automatu, nezoufáme. Pod volantem se totiž skrývají pádla s exaktním chodem. |
To pro případ, že si řidič bude chtít vychutnat manuální řazení na oblíbených okreskách cestou na chalupu. Kousek od voliče převodovky se nachází kouzelný ovladač SI-DRIVE, jenž řidiči umožňuje zvolit jednu ze tří charakteristik motoru. Díky bohu! Při naší první jízdě od importéra Subaru se totiž Legacy GT projevovalo spíše jako mimořádně kultivovaný a pohodlný sedan, než ostřejší provedení, na které jsme byli zvyklí z minulostí. |
Převodovka odřazovala jednotlivé stupně jakmile se otáčky motoru jen trochu zvýšily a kožená sedadla nás hýčkala svým měkčím charakterem. Právě to je ale smysl režimu Inteligent, který je navolen okamžitě po nastartování. Dochází k minimalizaci spotřeby (cca 10%) přenastavením vstřikování paliva, zapalování, obtokového ventilu turbodmychadla nebo také změnou činnosti automatické převodovky. |
Okamžitě za hranicí města volíme příjemným ovladačem nekompromisní Sport Sharp a čekáme, co se bude dít. Po hlasitém pípnutí motor okamžitě reaguje výrazněji i na sebemenší pohyb plynovým pedálem a převodovka zároveň udržuje vyšší otáčky. Proměna je docela výrazná a z neuvěřitelně kultivovaného vozu se otočením ovladače stává sportovně laděný sedan. Ačkoliv podvozek není pro normální jízdu přehnaně tvrdý, dokáže být i při opravdu extrémním průjezdu zatáčkou mimořádně stabilní podobně, jako u Imprezy WRX, z níž si mimochodem avizované Legacy 2.5 GT vypůjčilo motor. Jedná se o přeplňovaný plochý čtyřválec o objemu 2457 cm3 a nejvyšším výkonu 195 kW při 5600 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 350 Nm vrcholí při 2400-5200 ot/min. Prodleva turbodmychadla je minimální, k nepatrnému zpoždění při prudkém sešlápnutí plynu dochází spíše kvůli automatické převodovce. Dynamika je ale na sedan střední třídy nadprůměrná, o čemž svědčí i hodnota akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,2 s. |
Za tyto výkonové parametry u auta s pohonem všech kol zaplatí zákazník vyšší spotřebou benzinu ve městě, která se pohybuje kolem 15 l/100 km. Mimo město ale spotřeba výrazně klesá, klidně i pod 9 l na 100 km v závislosti na stylu jízdy. Výsledný průměr našeho redakčního testu byl 10,5 l/100 km, zahrnoval ale i krátké svezení na závodním okruhu, kde jsme zjišťovali jízdní stabilitu automobilu. |
K mimořádně efektivním průjezdům zatáček verze GT a to prakticky na jakémkoliv povrchu pozitivně přispívá stálý pohon všech kol s proměnlivým rozdělováním točivého momentu, který je k dispozici pouze pro tento model. Systém dokáže až 55% točivého momentu přenášet na zadní nápravu, což výrazně eliminuje známý neduh většiny čtyřkolek, kterým je nedotáčivost. Při opravdu rychlých průjezdech zatáčkami tak zadní náprava efektivně působí na lepší ovladatelnost vozu. |
Při vypnutém stabilizačním systému lze dokonce vodit Legacy GT zatáčkou dveřmi napřed, stačí k tomu trochu šikovnosti při práci s volantem. Zamrzí jen absence klasické ruční brzdy, která má nyní podobu tlačítka vlevo pod volantem. V opravdu prudkých zatáčkách zůstává ale pochopitelně Subaru mírně nedotáčivé. Jedinou výtku směřujeme k řízení bez výraznější zpětné vazby, z tohoto pohledu byla předchozí generace přeci jen zábavnější a nekompromisnější. |
Subaru Legacy 2.5GT je prostorný rodinný sedan více tváří, který umí nabídnout velmi slušný komfort stejně, jako požitek ze sportovní jízdy prakticky za jakéhokoliv počasí díky stálému pohonu všech kol. Pokud vás tedy Legacy GT chytlo za srdce s jeho pořízením neváhejte. Následující rok ho totiž v nabídce českého zastoupení s největší pravděpodobností nenajdete a to kvůli přísné emisní normě Euro 5. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Legacy 2.5GT |
Motor |
Horizontálně uložený přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2457 cm3. Nejvyšší výkon 195 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 2400-5200 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol systémem variabilního rozdělení točivého momentu VTD. Pětistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Double wishbone s vinutými pružinami vzadu, vzpěry McPherson s vinutými pružinami vpředu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 245 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,9 / 8,1 / 10,6 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2750 mm. Celkové vnější rozměry 4730/1780/1505 mm. Palivová nádrž 65 l. |
Cena testovaného vozu |
1 070 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Legacy |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.5 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |