Nejsportovnější model škodovky současnosti nese označení Octavia RS a pod její kapotou se ukrývá turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr koncernu VW. Testovali jsme variantu sedan s manuálním šestikvaltem, která má ambice dopřát řidiči sportovní jízdu a zároveň pohodlně převézt čtyřčlennou posádku s několika zavazadly.
Vzhledem k majoritnímu podílu naftových motorů u modelu octavia není žádným překvapením potkat člověka, který benzinovou variantu nikdy neřídil. Svůj podíl na tom má i fakt, že naftové motory jsou často oblíbené ve firemních flotilách, kde se především z ekonomický důvodů s jiným nápisem než je „TDI“ na víku zavazadelníku prakticky nesetkáte. A to je z určitého pohledu škoda. Koncern VW byl totiž vždycky považován za úspěšného „motoráře“ a to mimo jiné i v segmentu přeplňovaných benzinových motorů. |
Stačí vzpomenout na oblíbenou výkonnou jednotku 1.8 turbo u první generace Škody Octavia. Dodejme, že další zkušenosti s přeplňováním nyní koncern Volkswagen rychle získává v souvislosti s downsizingem. Ten se ale sportovně střižené Škody Octavie RS rozhodně netýká. Už je tomu pár let, kdy II. generace tohoto modelu dostala turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr, dobře známý z ostatních modelů koncernu VW. |
Jedná se o variantu s nejvyšším výkonem 147 kW při 5100-6000 ot/min. a největším točivým momentem 280 N.m, který vrcholí v širokém pásmu otáček 1700 – 5000 ot/min. Prakticky shodný motor naleznete také v Golfu GTi. Na rozdíl od něj se ale Škoda Octavia RS pyšní zavazadelníkem o objemu 585 litrů, který je u sportovně střiženého automobilu s cenovkou 710 900 korun spíše raritou. Nedávno prošla Škoda Octavia faceliftem, který se týkal především úprav na přední části vozu. |
Větší světla sice vypadají moderněji, díky nim však přední část karosérie zmohutněla a z určitých úhlů příliš nekoresponduje se zbytkem automobilu. Více to ale platí pro standardní provedení octavie. Příď s inovovaným nárazníkem a integrovanými spoilery vypadá totiž u „eReSa“ dravěji a v kombinaci s LED diody pro denní svícení propůjčuje vozu exkluzivnější charakter. |
Zezadu budou řidiči dravější Octavii RS identifikovat hlavně podle mohutnějšího křídla na víku zavazadlového prostoru a barevného nápisu RS. V interiéru panuje příjemná atmosféra, potěší anatomicky tvarovaná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky a výrazným bočním vedením. Kombinace umělé kůže a alcantary posouvá interiér Octavie RS o třídu výše. Pochválit musíme sportovní volant s tlustým věncem, menším průměrem a širokými možnostmi nastavení. Chybí snad jen ovládání různých funkcí přímo z volantu. |
Příjemné je bílé podsvícení přehledných budíků přístrojového panelu. Celkově lze pochválit zejména použité materiály a perfektní slícování. Při jízdě nic nevrže a ovladače nabízejí příjemné ovládání. Octavia RS dokazuje, že výměnou sedadel a volantu získá řidič z běžného interiéru úplně jiný pocit. |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TSI je pro sportovní charakter vozu rozhodně zajímavější alternativou než posílený vznětový motor 2.0 TDI (125 kW). Motor potěší hlavně širokým rozsahem použitelných otáček a poměrně malou prodlevou turbodmychadla. Navíc nezatěžuje přední nápravu tolik jako naftový čtyválec, což je dobrou zprávou pro jízdní vlastnosti vozu. Pohonná jednotka výrazně zatahuje od 3500 ot/min a za doprovodu příjemného zvuku s dynamickým nádechem plynule táhne až na hranice červeného pole. Pochvalu si zasloužení velmi přesná šestistupňová převodovka s lehkým chodem a relativně krátkými drahami řazení mezi jednotlivými stupni. Po častém ježdění s naftovými variantami koncernových automobilů jsme ocenili výbornou kultivovanost benzinového čtyřválce bez přenosu jakýchkoliv vibrací do interiéru. V kombinaci s pohotovostní hmotností 1440 kg se z Octavie stává svižný automobil, který řidiče dokáže potěšit prakticky v jakémkoliv režimu. |
Od druhého rychlostního stupně přenáší motor Octavie RS na suchý povrch výkon bez větších problémů, snad jen v prudké zatáčce při nadlehčení vnitřního kola dojde občas k jeho prokluzu. Odpružení dohromady s osmnáctipalcovými koly má pochopitelně tvrdší charakter, ryzí sportovní vůz z Octavie RS pochopitelně nikdy neudělá a ani dělat nemá. |
Nastavení pružících elementů se naopak skvěle dokáže vypořádat s našimi nepříliš kvalitními silnicemi. Nevýhodou jsou o něco výraznější náklony v zatáčkách než je tomu v případě sportovních hothatchů, které ovšem na Octavii RS výrazně ztrácejí v otázce praktičnosti. Pochvalu si zaslouží nevadnoucí brzdy, jenž si zachovávají dobré vlastnosti i při intenzivním opakovaném brzdění. Řízení je po vzoru běžných octavií nepříliš komunikativní, posilovač je ale naštěstí méně účinný. Spotřeba je u přeplňovaného motoru pochopitelně velmi závislá na stylu jízdy. |
Při defenzivním ježdění mimo město klesá až k 7 l/100 km, ve městě pak motor z nádrže odsaje každých sto kilometrů kolem 10,5 l. Při předpisové stotřicítce lze na dálnici jezdit za 9 l/100 km, dravý jízdní styl hodnotu spotřeby pohonných hmot umí atakovat i přes patnáctilitrovou hranici. Škoda Octavia RS 2.0 TSI je rychlý liftback, jehož image bude vzhledem k oblíbenosti modelové řady Octavia v našich krajích vždy na vysoké úrovni. |
Jedná se o optimální variantu pro vyznavače silných „předokolek“, jejichž omezený rozpočet jim nedovolí pořídit si druhé sportovní auto a mají vysoké nároky na vnitřní prostor. Škodovka také skvěle zapadá do značek preferovaných ve většině místních společnostech, liftback bude navíc v neposlední řadě mít i jistou převahu nad variantou Combi v otázce image. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Octavia RS 2.0 TSI |
Motor |
Přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1984 ccm. Nejvyšší výkon 147 kW při 5100-6000 ot/min. Největší točivý moment 280 N.m při 1700-5000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon přední nápravy. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 242 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 10,2 / 5,9 / 7,5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4578/1769/1447 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Cena (testované provedení) |
710 900 (869 500 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |