V rámci vrcholové nabídky motorů pod kapotou Citroena C5 již benzinový šestiválec 3.0 V6 nenajdete. Nedávno ho totiž vystřídal naftový 3.0 HDI, který může v segmentu střední třídy slušně zamíchat kartami konkurenčních hráčů.
Ptáte se na důvod našeho tvrzení? Jednoduchá odpověď, mezi neprémiovými značkami byste špičkový vznětový šestiválec hledali jen marně. Je sice pravda, že většina konkurentů nabízí výkonné benzinové motory, ale jak víme, Evropané milují naftu. Šestiválcové dieselové agregáty jsou totiž pověstné velikým točivým momentem při zachování rozumné spotřeby pohonných hmot. Znamená to tedy, že jsou mimořádně vhodné na rychlé dálniční přesuny při zachování relativně úsporného provozu. |
Oproti čtyřválcovým naftovým motorům jsou navíc i o poznání kultivovanější a nesporná je také jejich větší chuť zrychlovat právě ve vyšších rychlostech. A kde jinde využije řidič těchto vlastností než v Evropě? Výkonným vznětovým šestiválcem byl nedávno osazen i Citroen C5, který je jedním z nejpovedenějších modelů značky. |
Oblibu u zákazníků si mimo atraktivního designu obou karosářských variant zasloužil i díky významnému posunu interiéru oproti předchozí generaci. Kromě originálního zpracování přístrojové desky potěší především vysoká kvalita použitých materiálů, které jsou na pohled i dotek příjemné a hlavně bytelné. Při jízdě zapomeňte na jakékoliv pazvuky linoucí se z útrob přístrojové desky, v tomto ohledu se Citroen C5 může směle rovnat s německou konkurencí. Námi testované provedení Tourer potěší i možností výškové regulace hrany zavazadlového prostoru a to díky vzduchovému odpružení Hydractive III. |
Škoda jen, že má zavazadelník spíše podprůměrný objem 505 litrů. Posádku námi testovaného špičkového provedení Exclusive hýčkala bohatá standardní výbava, za kterou se u konkurence většinou připlácí. Nechybělo šest airbagů, elektronická parkovací brzda, asistent pro rozjezdy do kopce, tempovat, bi-xenonové adaptivní světlomety, hydraulické odpružení, dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelná přední sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/látka atd. |
K dokonalosti zkoušeného modelu ještě přispěl příplatkový navigační systém, metalíza, bezpečnostní paket (boční airbagy i pro cestující vzadu) a asistent parkování s funkcí měření volného místa. Jízdním vlastnostem udávalo nezaměnitelný charakter vzduchové odpružení Hydractive III, které jsme blíže popisovali v rámci redakčního testu Citroenu C5 Tourer 2.0 HDI. |
Právě špičkový podvozek Hydractive III v kombinaci se vznětovým šestiválcem 3.0 HDI jsou hlavními zbraněmi tohoto kombi, jehož pořizovací cena se v rámci akční nabídky pohybuje na hranici jednoho miliónu korun. Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 2993 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 177 kW při 3800 ot/min a největší točivý moment 450 N.m v pásmu 1600 – 3600 ot/min. |
Oproti starší pohonné jednotce 2.7 HDI se tak jedná o slušný 18-ti procentní výkonový nárůst. V praxi motor velmi slušně zatahuje a to i ve vysokých rychlostech, kdy naftovým čtyřválcům už dávno dochází dech. Přestože šestistupňová automatické převodovka představuje jedinou volbu pro model s tímto motorem, jedná se o skvělou kombinaci. Automat dokáže intuitivně reagovat na míru sešlápnutí plynového pedálu a v manuálním režimu umí řidiči nabídnout i jistou dávku zábavy. Převodovka totiž v manuálním režimu poměrně rychle řadí a do povelů řidiče elektronika příliš nezasahuje. |
Projev motoru je překvapivě kultivovaný a to nejen při volnoběhu, ale i ve vyšších otáčkách. Typický klapot nafty je slyšet jen z povzdálí a agregát překvapivě zní spíše jako benzinový motor. V tomto ohledu se bezesporu se jedná o jeden z nejkultivovanějších vznětových jednotek současnosti. Ke sportovní jízdě Citroen C5 ale řidiče rozhodně nutit nebude. |
Je to dáno charakterem vzduchového odpružení stejně, jako řízením bez výrazné zpětné vazby. Díky důmyslnému odhlučnění interiéru ale testovaný Tourer dokáže významně zkreslit skutečnou rychlost, se kterou se vůz na dálnici pohybuje, takže řidiče nevědomě pobízí k rychlé jízdě. Spotřeba pohonných hmot se ve městě pohybuje kolem desetilitrové hranice na 100 kilometrů, mimo město spotřeba klesá až k 7,0 l/100 km. |
Na dálnici citroen každých sto kilometrů odebere z nádrže zhruba 8 litrů nafty. Výkonný vznětový motor se k charakteru Citroenu C5 skvěle hodí a ještě více umocní vysokou úroveň jízdního komfortu zejména při rychlých dálničních přesunech. |
Dohromady s dobrým odhlučněním interiéru, pohodlnými sedadly a hlavně jedinečným vzduchovým odpružením třetí generace Hydractive, představuje testovaná cé-pětka velmi dobrý základ pro náročné cesty. Jedinou výtkou tak může být snad jen o něco menší zavazadlový prostor. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Citroen C5 Tourer Exclusive 3.0 HDI |
Motor |
Vznětový přeplňovaný šestiválec o zdvihovém objemu 2993 ccm. Nejvyšší výkon 177 kW při 3800 ot/min. Největší točivý moment 450 N.m při 1600-3600 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová automatická převodovka. |
Podvozek |
Víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny, víceprvková náprava vzadu. Vzduchové odpružení Hydractive III. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 239 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 10,2 / 5,8 / 7,4 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4829/2096/1495 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (testovaný vůz) |
999 900 Kč (1 065 400 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C5 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 3.0 HDI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |