Již pátá generace legendárního Subaru Legacy vyjela ke konci minulého roku na silnice s úplně novým tvarem karosérie a značně modifikovanou technikou. Samozřejmostí je již dvě desetiletí zdokonalovaný pohon všech kol Symmetrical AWD.
Ten kdo na vlastní kůži zažil intenzitu letošní zimy na silnici, docela jistě snil o voze s pohonem všech kol. Subaru Legacy vždy hrálo mezi několika automobily ze segmentu střední třídy a s koncepcí 4x4 důležitou roli. Po týdenním testování poslední generace této oblíbené modelové řady od Subaru si dovolíme tvrdit, že nové legacy maže většinu neduhů, za které bylo v minulosti kritizováno a naopak si stále zachovává svojí pověstnou „duši“ pro automobilové nadšence. Ale pěkně od začátku. |
Nové Subaru Legacy narostlo téměř ve všech směrech a díky významnému prodloužení rozvoru (+80 mm), si jeho posádka rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek místa. Karosérie Subaru zmohutněla a působí o poznání robustněji, než tomu bylo kdykoli v minulosti. Možná tím ztratila určitý sportovní nádech, ale o to více vypadá, jako by byla připravena zdolat veškeré nástrahy nepříznivých podmínek, se kterými se řidič může setkat. |
Přídi dominují rozměrné světlomety hodně protáhlé do boků karosérie, na náznaky hranatější zádě z určitých pohledů si je však třeba chvíli zvykat. Chválíme originalitu designu stejně jako reprezentativní dojem z rozměrného vozu. Subaru Legacy celkově dospělo a právě v segmentu střední třídy nyní představuje robustního hráče. Uvnitř legacy nabízí o poznání více místa, než tomu bylo u předchozí generace. Na stísněný interiér zapomeňte, prostor na zadních sedadlech lze dokonce srovnávat s tím, který obdivujeme u Škody Superb. |
Přesně tak, slyšíte dobře, z podprůměrně prostorného vozu se stal téměř etalon třídy. Kritiku zaslouží snad jen podprůměrný objem zavazadelníku (486 l), s omezenou variabilitou díky nemožnosti sklopení opěradel obou krajních sedadel (sklopná je pouze střední část). |
Zadní sedadla jsou ale umístěna dostatečně vysoko nad podlahou, takže jsou optimálním předpokladem pro delší cesty. Výhradu máme proti relativně krátkým sedákům předních sedadel, která jsou jinak příjemně tuhá a dostatečně široká. Kámen na kameni nezůstal ani v oblasti samotné přístrojové desky. Úplně nový design se nám zamlouvá stejně, jako dobře do ruky padnoucí tříramenný volant s ovládacími prvky. Hranatější tvary ovladačů klimatizace, audiosystému, výdechů klimatizace a i vlastních křivek středového panelu skvěle korespondují s designem exteriéru a vypadají opravdu originálně. |
Snad jen použité materiály by mohly působit kvalitnějším dojmem, v tomto ohledu má především německá konkurence navrch. V Subaru Legacy sedí řidič velmi nízko a dohromady s výše umístěným sloupkem řízení s širokými možnostmi nastavení volantu, si i sportovně založený nadšenec najde svojí optimální polohu. |
Legacy je v nabídce ve čtyřech stupních výbavy (Trend, Active, Comfort, Sport) a už v základu je automobil vybaven šesticí airbagů, tempomatem, ovládacími prvky na volantu, duální klimatizací, Hill Holderem, stabilizačním systémem nebo třeba i elektronickou parkovací brzdou. Právě absence standardní ruční brzdy však může trochu kazit radost sportovně založeným příznivcům této čtyřkolky. O poznání méně budou řidičům scházet bezrámové boční okna, i když po dlouhou dobu představovala charakteristický prvek právě vozů Subaru. |
Pod kapotou testovaného Subaru Legacy se nacházel zážehový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 2457 cm3. Nejvyššího výkonu 123 kW motor dosahuje při 5600 ot/min a křivka největšího točivého momentu 229 N.m vrcholí při 4000 ot/min. Papírovou charakteristikou motor sice příliš nepotěší, po praktické zkušenosti nás ale chytl za srdce. |
Pochválit musíme především kultivovaný chod, dobré odhlučnění a celkovou vyváženost této jednotky. Motor navíc skvěle korespondoval s bezstupňovou převodovkou CVT, která funguje na principu hydrodynamického měniče snižujícího otáčky motoru při vysokých rychlostech a zajišťující mimořádně plynulou jízdu. Převodovému ústrojí navíc nechybí ani sekvenční režim řazení pomocí dobře fungujících páček pod volantem. Přestože převodovka dokáže rychle reagovat na řidičovi povely i ve standardním režimu, sekvenční volba je tady především kvůli pocitu absolutního spojení s vozem. A ten se po přidání plynu dostaví. Auto se začne vrhat do zatáček s dobře známou jistotou Subaru a projev podvozku je i při extrémním průjezdu dlouho neutrální. Posilovač řízení je sice účinnější než tomu bylo v případě minulé generace, stále však řidiči poskytuje výbornou zpětnou vazbu a nadprůměrnou přesnost. A dodejme, že v rámci minulé generace málo účinný posilovač řízení trošku znesnadňoval požadavky řidiče na ultrarychlou korekci přetáčivého smyku volantem. |
S vozem lze v kombinovaném režimu bez problémů jezdit kolem 8 litrů na 100 km, dálnice pak znamená spotřebu oscilující kolem 9 l/100 km. Novinkou legacy je ekonometr na přístrojovém panelu zobrazující odchylku od průměrné spotřeby pohonných hmot. |
Zajímavostí této modelové řady je také fakt, že systém pohonu všech kol AWD má nově tři modifikace přizpůsobené konkrétní motorizaci a převodovce. Pro modely 2.0i a 2.5i Lineartronic (testovaná verze) se jedná o stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Systém úzce spolupracuje se stabilizací VDC, podle které patřičně přerozděluje točivý moment pro zajištění vynikajících záběrových vlastností. Při běžné jízdě se naopak klade důraz na minimalizaci ztrát točivého momentu zejména kvůli úspornosti. |
Trakce této čtyřkolky je podle očekávání perfektní, až při extrémním průjezdu zatáčkou se projevuje lehká nedotáčivost vozu. Už teď se ale těšíme na redakční test nejvýkonnějšího provedení Legacy 2.5GT, jehož systém pohonu 4 x 4 přenáší více točivého momentu na zadní nápravu, pro nejvyšší možné využití přenosu potencionálu motoru na silnici. |
Nové Subaru Legacy dospělo a eliminovalo hlavní nevýhody předchozí generace. Stále si však zachovalo neotřelé kouzlo svého ztvárnění a perfektní jízdní vlastnosti pod záštitou sofistikovaného pohonu všech kol. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Legacy 2.5i Active Lineartronic |
Motor |
Zážehový čtyřválec s typu boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 123 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 229 N.m při 4000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol AWD – variabilní rozdělení točivého momentu MPT. Automatická převodovka CVT se sekvenčním módem. |
Podvozek |
Dvojité lichoběžníkové zavěšení kol s vinutými pružinami vzadu, vzpěry McPherson s vinutými pružinami vpředu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,0 / 6,2 / 8,0 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 1505 mm. Celkové vnější rozměry 4730/1780/1505 mm. Palivová nádrž 65 l. |
Cena testovaného vozu |
830 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Legacy |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.5i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |