Škoda Superb Combi 2.0 TDI - okřídlené pětimetrové kombi? (TEST)

Testy
22.03.2010

F T G

Škoda Superb Combi 2.0 TDI - okřídlené pětimetrové kombi? (TEST)

Nedávno přišla Škoda Auto na trh s premiérovým Superbem Combi, který se v rámci první generace vyráběl pouze ve variantě sedan. Automobilová veřejnost jásá a potencionální zákazníci se těší, Superb Combi totiž mimo velkorysého prostoru pro cestující nabízí i solidní zavazadelník vhodný pro převoz rozměrného nákladu.

 

Automobily s karosérií typu kombi se stále těší veliké oblibě. Nejinak je tomu u Škody, jejíž Octavia Combi se stala v našich krajích prakticky legendou. Není se co divit při víkendovém cestování na chalupu s rodinou nebo převozu rozměrného nákladu se objemný zavazadlový prostor hodí a kompaktní sedan do jisté míry omezuje možnosti uspořádání nákladu.

Superb v provedení liftback z designového hlediska poněkud šokoval svojí kontroverzní zádí, která se nemusí zamlouvat každému. Varianta kombi je o poznání konzervativnější, v segmentu rozměrných kombíků však oplývá zajímavým charisma.

Revolucí jsou zadní svítilny, které na rozdíl od liftbacku nezasahují do pátých dveří, ale pouze do zadního blatníku. Grafická úprava světel stejně jako u octavie nese symbol písmene C, LED diody ve světelné technice byste však hledaly marně. Možná si tak koncern VW chce prosazovat svojí strategii, vždyť například u modelu passat se LED diody využívají již pěknou řádku let.

Výtku si design Superbu Combi zaslouží snad jen kvůli zdání, že agresivní příď příliš nekoresponduje s konzervativní zádní částí automobilu. Už teď je nám ale jasné, že se Combi líbí a určitý nesoulad mezi zadní a přední částí automobilu si běžný uživatel spíše neuvědomí a bude obdivovat elegantní design.

Úctyhodný rozvor, který v dané třídě překonává snad jen Ford Mondeo, je solidním základem pro více než dostatečný podélný prostor interiéru. Pětimetrovou karosérii sice nečekejte, Superb Combi může ale být i se svojí délkou 4838 mm slušným „luxusním stěhovákem“.

I při nastavení předního sedala pro řidiče vyššího vzrůstu stále zbývá na sedadle za ním nadprůměrně místa. Právě tím je superb pověstný a může se s klidem měřit i s automobily luxusního segmentu. Podobně jako u sedanu považujeme za asi největší slabinu interiéru Superbu Combi relativně podprůměrnou šířku interiéru.

Vzdadu se s tím dvojice osob vyrovná bez potíží, na předních sedadlech však dojem z užšího interiéru umocňuje mohutný středový panel, který trochu omezuje prostor pro nohy řidiče a spolujezdce. Podívejme se ale na zavazadlový prostor, který bude potencionální zákazníky této novinky zajímat asi nejvíce. V této oblasti škodovka konkurenci doslova drtí famózním objemem 633 l. Po sklopení opěradel zadních sedadel lze do vozu až po střechu naložit úctyhodných 1865 litrů nákladu. Svůj podíl na tom má také absence náhradního kola, které nahradila sada na lepení defektu pneumatiky a praktický 12V kompresor.

Je dobré také vědět, že se do základního objemu zavazadelníku počítá i místo pod podlahou zavazadlového prostoru. Ať už se částečně jedná o určitou hru čísel faktem zůstává, že do Superbu Combi naložíte čtyřčlennou rodinu i se zavazadly na dovolenou bez větších potíží. Nutnost využití vaku na střechu vidíme tak spíše pro cestování s lyžemi na hory v plném obsazení.

Líbilo se nám elektrické otevírání pátých dveří pomocí tlačítka, které zpříjemňuje přístup do zavazadlového prostoru. Elektromotor víka zavazadelníku lze aktivovat i pomocí dálkového ovládání, posádka je tak při otevírání pátých dveří chráněna před znečištěním rukou.

Škodu Superb Combi jsme tentokrát zkoušeli v luxusní výbavě Elegance s celou řadou nadstandardních prvků. V rámci standardní výbavy zaslouží pochvalu mimořádně účinné bi-xenonové světlomety, které zpříjemňují jízdu v noci.

Příplatková výbava zahrnovala například velmi kvalitní sound systém s deseti reproduktory a digitálním equalizérem nebo například revoluční parkovací asistent. Ten dokáže pomocí deseti senzorů monitorovat do rychlosti 30 km/h prostor vhodný pro podélné parkování v řadě a po zastavení a zařazení zpětného chodu systém sám řídí kola a řidič pouze ovládá pedály pro úspěšné zaparkování do řady.

Parkovací asistent se aktivuje pomocí tlačítka vpravo od řadící páky, senzory pro indikaci vzdálenosti od předního a zadního nárazníku lze pochopitelně vyřadit z funkce separátně.

Testovaný Superb Combi byl vybaven nejsilnějším vznětovým motorem pro tuto modelovou řadu s nejvyšším výkonem 125 kW při 4200 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 350 N.m vrcholí při 1750 – 2500 ot/min. Napříč uložený moderní čtyřválec využívá technologie common-rail a díky ní je o poznání kultivovanější, než tomu bylo v případě naftových motorů se vstřikováním PD.

Nutno ale dodat, že stále nedosahuje utlumení francouzských vznětových motorů, pochválit ale musíme minimální přenos vibrací do pedálů a volantu, které v minulosti trápily majitele vozů právě s koncernovými pohonnými jednotkami TDI. Přestože by se nám ve voze velmi zamlouval šestiválec 3.0 TDI asi se ho v superbu kvůli hrozbě vnitrokoncernové konkurence nikdy nedočkáme.

Ještěže je v nabídce alespoň ultimativní zážehový šestiválec 3,6 FSI. Nemusíme ale tolik litovat, testovaný čtyřválec výkonnostně bohatě stačí na příjemně dynamickou jízdu včetně udržení rychlého cestovního tempa po německých dálnicích kolem 200 km/h.

Vůz je i při tomto jízdním režimu stabilní, snad jen při větším zatížení zavazadelníku je trochu citliv na prudší změny směru. Při jízdě po okreskách nabízí posádce komfortní jízdu ovšem bez výrazných sportovních ambicí zato však se schopností rychlého zpomalení díky skvělým brzdám.

Sportovní geny však od tohoto „maxikombíka“ snad ani nikdo nečeká. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 6,5 l/100 km, mimo město dokonce klesá pod šestilitrovou hranici, rychlé dálniční tempo nebo městský provoz pak znamená spotřebu kolem 7,5 l/100 km.

Superb Combi má minimálně na našem trhu úspěch již prakticky zaručen. Nabízí veliký vnitřní prostor pro posádku i zavazadla, vysokou kvalitu zpracování a osvědčenou techniku koncernových motorů. A na negativa ve srovnání s konkurencí má vždy odpověď v podobě jiné praktické přednosti, kterou může být například královské posezení na zadních sedadlech, revoluční parkovací asistent nebo bohatá základní výbava.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Superb Combi 2.0 TDI

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 125 kW při 4200 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1750-2500 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,7 / 4,9 / 5,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2761 mm. Celkové vnější rozměry 4838/1817/1510 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena testovaného vozu

1 064 200 Kč

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Superb Combi
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -