Úsporné provedení nejoblíbenějšího modelu Volva současnosti se jmenuje XC60 DRIVe a navazuje na ekologicky zaměřený model V50 DRIVe, který jsme nedávno podrobili redakčnímu testu. Na jakékoliv terénní radovánky s tímto prémiovým SUV však rovnou zapomeňte, přenos točivého momentu na silnici má totiž na starost pouze přední náprava.
Proč ale nevyrobit SUV s pohonem pouze jedné nápravy, když jen zlomek příznivců této kategorie opustí silnici a vydá se vstříc dobrodružství po nezpevněném povrchu? Kvůli absenci pohonu všech kol smysl tohle pohledné SUV rozhodně neztrácí, pořád nabízí vyšší posez, příjemné nastupování a vystupování z vozu, pocit bezpečí a v neposlední řadě i zajímavou image. Navíc se na palubním počítači budou objevovat výrazně nižší hodnoty spotřeby pohonných hmot, než je tomu u ostatních variant této modelové řady. |
Potěší i nejnižší pořizovací cena v rámci modelu XC60. Úsporný provoz testovaného automobilu diktoval především přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 cm3 a nejvyšším výkonu 129 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 420 N.m vrcholí v rozmezí 1500 – 2750 ot/min. |
Výkon 175 koní je na vůz s pohotovostní hmotností 1,7 tuny dostatečný, na svižnosti volvu přidává především manuální převodovka a absence relativně těžkého ústrojí pohonu všech kol. Akceleraci z 0 na 100 km/h tak XC60 DRIVe zvládá o více než jednu sekundu rychleji, než je tomu u verze 4x4 s automatem, která je ale také o 100 kg těžší. Při běžné jízdě lze s tímto SUV v kombinovaném režimu jezdit za 7-8 litrů nafty na 100 kilometrů, snaha o úspornou jízdu pak může znamenat spotřebu paliva i na šestilitrové hranici. |
Těchto hodnot ale model XC60 2,4D DRIVe nedosahuje stejně, jako zmiňované Volvo V50 DRIVe kombinací úsporného turbodieselu a specifických prvků snižujících odpor vzduchu při jízdě. Testované SUV skutečně těží pouze z manuálu a pohonu pouze předních kol. |
Šestistupňová manuální převodovka řadí lehce a velmi rychle si na ní zvyknete a to i přes to, že automaty jsou v současnosti u prodávaných švédských vozů ve výrazné převaze. Kdyby bylo ale na nás, manuál bychom preferovali prakticky u každého modelu Volva. Znatelně probouzí především naftové motory k životu a vyplatí se i po ekonomické stránce. Tato volba je ale subjektivní záležitostí a komfort automatické převodovce zejména v městském režimu upřít nelze. Zastavme se ale u druhého zmiňovaného specifika Volva XC60 DRIVe, kterým je pohon pouze přední nápravy. |
U prémiového SUV to zní určitě docela nestandardně, ale není se čeho obávat. V zatáčkách sedí volvo prakticky stejně, jako varianta s pohonem všech kol, oproti ní ale má XC60 DRIVe jednu nesmazatelnou výhodu navíc - nižší pohotovostní hmotnost, která je znát ve snazších průjezdech zatáčkami. |
Bohužel při plné akceleraci na první a druhý rychlostní stupeň trochu zacvičí s volantem relativně veliký točivý moment, to jak mají přední kola práci s přenosem výkonu na silnici. Díky tomu určité snížení komfortu ovládání vozu tudíž existuje, ale při běžné jízdě posádka nic nepozná a v zatáčkách není automobil tolik těžkopádný. Nedotáčivost na mokré silnici je jen nepatrně výraznější, v porovnání s variantou 4x4. Hlavní nevýhodou tak zůstávají omezené trakční schopnosti na sněhu u modelu s nápisem DRIVe na víku zavazadlového prostoru. |
Díky relativně velikým kolům s kvalitními zimním pneumatikami nemusíte věnovat přespříliš pozornosti ani tak jízdě po ujetém sněhu, jako strmějším výjezdům a zledovatělé vozovce. Právě v těchto podmínkách je pochopitelně pohon všech kol neocenitelným pomocníkem. |
Vzhled i komfort testovaného Volva XC60 2,4D DRIVe si zaslouží pochvalu stejně, jako široká škála bezpečnostní výbavy, která zahrnuje i nedávno oceněný City Safety systém samovolně bránící častým kolizím v městském provozu do rychlosti 30 km/h. Zkoušené provedení XC60 DRIVe s poháněnou přední nápravou je zajímavou alternativou k oblíbené čtyřkolce, oproti které nabízí úspornější provoz a na suchém povrchu naprosto shodné suverénní jízdní vlastnosti za nižší pořizovací cenu. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC60 2,4D DRIVe |
Motor |
Přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 129 kW při 3000-4000 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m při 1500-2750 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení přední nápravy typu McPherson. Víceprvková náprava typu Multikino vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Kombinovaná spotřeba paliva 6,0 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4627/1891/1713 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena |
966 100 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | XC60 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.4 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |