Švédský crossover výhradně na silnici - Volvo XC60 2,4D DRIVe (TEST)

Testy
07.03.2010

F T G

Švédský crossover výhradně na silnici - Volvo XC60 2,4D DRIVe (TEST)

Úsporné provedení nejoblíbenějšího modelu Volva současnosti se jmenuje XC60 DRIVe a navazuje na ekologicky zaměřený model V50 DRIVe, který jsme nedávno podrobili redakčnímu testu. Na jakékoliv terénní radovánky s tímto prémiovým SUV však rovnou zapomeňte, přenos točivého momentu na silnici má totiž na starost pouze přední náprava.

 

Proč ale nevyrobit SUV s pohonem pouze jedné nápravy, když jen zlomek příznivců této kategorie opustí silnici a vydá se vstříc dobrodružství po nezpevněném povrchu?

Kvůli absenci pohonu všech kol smysl tohle pohledné SUV rozhodně neztrácí, pořád nabízí vyšší posez, příjemné nastupování a vystupování z vozu, pocit bezpečí a v neposlední řadě i zajímavou image. Navíc se na palubním počítači budou objevovat výrazně nižší hodnoty spotřeby pohonných hmot, než je tomu u ostatních variant této modelové řady.

Potěší i nejnižší pořizovací cena v rámci modelu XC60. Úsporný provoz testovaného automobilu diktoval především přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 cm3 a nejvyšším výkonu 129 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 420 N.m vrcholí v rozmezí 1500 – 2750 ot/min.

Výkon 175 koní je na vůz s pohotovostní hmotností 1,7 tuny dostatečný, na svižnosti volvu přidává především manuální převodovka a absence relativně těžkého ústrojí pohonu všech kol.

Akceleraci z 0 na 100 km/h tak XC60 DRIVe zvládá o více než jednu sekundu rychleji, než je tomu u verze 4x4 s automatem, která je ale také o 100 kg těžší. Při běžné jízdě lze s tímto SUV v kombinovaném režimu jezdit za 7-8 litrů nafty na 100 kilometrů, snaha o úspornou jízdu pak může znamenat spotřebu paliva i na šestilitrové hranici.

Těchto hodnot ale model XC60 2,4D DRIVe nedosahuje stejně, jako zmiňované Volvo V50 DRIVe kombinací úsporného turbodieselu a specifických prvků snižujících odpor vzduchu při jízdě. Testované SUV skutečně těží pouze z manuálu a pohonu pouze předních kol.

Šestistupňová manuální převodovka řadí lehce a velmi rychle si na ní zvyknete a to i přes to, že automaty jsou v současnosti u prodávaných švédských vozů ve výrazné převaze. Kdyby bylo ale na nás, manuál bychom preferovali prakticky u každého modelu Volva.

Znatelně probouzí především naftové motory k životu a vyplatí se i po ekonomické stránce. Tato volba je ale subjektivní záležitostí a komfort automatické převodovce zejména v městském režimu upřít nelze. Zastavme se ale u druhého zmiňovaného specifika Volva XC60 DRIVe, kterým je pohon pouze přední nápravy.

U prémiového SUV to zní určitě docela nestandardně, ale není se čeho obávat. V zatáčkách sedí volvo prakticky stejně, jako varianta s pohonem všech kol, oproti ní ale má XC60 DRIVe jednu nesmazatelnou výhodu navíc - nižší pohotovostní hmotnost, která je znát ve snazších průjezdech zatáčkami.

Bohužel při plné akceleraci na první a druhý rychlostní stupeň trochu zacvičí s volantem relativně veliký točivý moment, to jak mají přední kola práci s přenosem výkonu na silnici. Díky tomu určité snížení komfortu ovládání vozu tudíž existuje, ale při běžné jízdě posádka nic nepozná a v zatáčkách není automobil tolik těžkopádný.

Nedotáčivost na mokré silnici je jen nepatrně výraznější, v porovnání s variantou 4x4. Hlavní nevýhodou tak zůstávají omezené trakční schopnosti na sněhu u modelu s nápisem DRIVe na víku zavazadlového prostoru.

Díky relativně velikým kolům s kvalitními zimním pneumatikami nemusíte věnovat přespříliš pozornosti ani tak jízdě po ujetém sněhu, jako strmějším výjezdům a zledovatělé vozovce. Právě v těchto podmínkách je pochopitelně pohon všech kol neocenitelným pomocníkem.

Vzhled i komfort testovaného Volva XC60 2,4D DRIVe si zaslouží pochvalu stejně, jako široká škála bezpečnostní výbavy, která zahrnuje i nedávno oceněný City Safety systém samovolně bránící častým kolizím v městském provozu do rychlosti 30 km/h. Zkoušené provedení XC60 DRIVe s poháněnou přední nápravou je zajímavou alternativou k oblíbené čtyřkolce, oproti které nabízí úspornější provoz a na suchém povrchu naprosto shodné suverénní jízdní vlastnosti za nižší pořizovací cenu.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC60 2,4D DRIVe

Motor

Přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 129 kW při 3000-4000 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m při 1500-2750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek

Zavěšení přední nápravy typu McPherson. Víceprvková náprava typu Multikino vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s.

Kombinovaná spotřeba paliva 6,0 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4627/1891/1713 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena

966 100 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:XC60
Karosérie:SUV
Motor:2.4 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -