Několikrát v řadě omlazený Ford Focus už sice nepatří mezi novinky, ale stále je považován za top představitele nižší střední třídy. Týden jsme jezdili s „rodinnou“ variantu kombi se základním vznětovým čtyřválcem pod kapotou.
Ford Focus byl v našich krajích vždy určitým způsobem zastíněn německým Volkswagenem. Vlastnit ikonu nižší střední třídy VW Golf s věhlasným „TDI“ na víku zadních dveří, bylo ještě nedávno pro leckterého Čecha symbolem úspěchu. Konkurence ale rozhodně nespí a nespornou kvalitu zpracování interiérů koncernových vozů VW již prakticky smazala. Příkladem může být například Ford. Nejedná se ale pouze o interiér, konkurenční bitva probíhá i na poli designu, prostornosti jednotlivých karosérií, jízdních vlastností a v neposlední řadě také motorizací. Nutno dodat, že s Focusem Combi soupeří celá řada kvalitních vozů. |
Kromě zmiňovaného golfu je to také koncernová Škoda Octavia Combi, která nemilosrdně atakuje ostatní představitele této třídy mimo jiné i objemným zavazadelníkem. Mezi další rivaly patří Astra Caravan, Megan Grandtour, 308 SW nebo jejich mnohdy cenově příznivější alternativy od automobilek Hyundai a Kia. |
Začněme designem, který mnohdy „prodává“ a to napříč všemi segmenty a karosářskými variantami. Je to již nějakou dobu, co byl Ford Focus obdařen novou přední maskou a modernějšími světlomety. Před tím působil možná až příliš stroze. Právě umírněný design bez výraznějších výstřelků je ale stále patrný na zadní partii Focusu Kombi, kterou charakterizují svislé zadní svítilny. Focus dříve dělal spíše funkcionalistický dojem, před pár lety ale u Fordu nastala malá revoluce v podobě tzv. Kinetického designu. |
Právě ten plošně prochází prakticky celou modelovou řadou výrobce a jeho výsadou je především snaha o dynamický a zároveň luxusní vzhled. Design Fordu Focus je nyní svěžejší a modernější, na druhou stranu ale oproti konkurenci nevyčnívá z řady. |
Uvnitř posádku obklopí velmi kvalitní materiály, snad jen ovladače audiosoustavy vypadají poněkud lacině. Je třeba si trochu zvyknout na ovládání stěračů, jehož logika je trochu jiná, než je tomu u většiny jiných značek. Potěší naopak intuitivní dálkové ovládání audia, vlevo pod volantem. Celkově přístrojová deska rozhodně nenudí a působí zajímavě i po delší době. Sedadla jsou příjemně tuhá, vzadu jsme ocenili v porovnání s konkurencí poměrně hodně místa pro nohy cestujících. |
Zavazadelník má objem 482 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel, lze do dobře přístupného zavazadlového prostoru naložit až 1525 litrů nákladu. V tomto uspořádání navíc ford nabízí téměř rovnou podlahu. Do focusu se ale opravdu zamilujete, až se s ním svezete. |
Skvělý volant s malým průměrem a relativně tlustým věncem, příjemně zesíleným v místě standardního držení, je první předzvěstí skvělého ovládání. Po rozjezdu doslova uchvátí řízení, které podle našeho názoru nemá u předokolek nižší střední třídy konkurenci. Nejenže není přeposilované, ale k řidiči dokonce proudí i velké množství informací od předních kol. Možná je to dáno hydraulickým posilovačem řízení, který se dnes v automobilech příliš často nepoužívá. |
A právě v tomto ohledu focus doslova drtí konkurenci. Podvozek fordu v zatáčkách navíc poskytuje solidní podporu a zároveň i slušný komfort. To má na svědomí především špičková zadní víceprvková náprava. Není to ale žádné překvapení, focus vždy patřil mezi nejzábavnější předokolky s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a to prakticky okamžitě od svého debutu na trh. |
V našem testovaném provedení sportovní choutky pochopitelně radikálně krotil přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,6 TDCi, s nejvyšším výkonem 66 kW a největším točivým momentem 215 N.m. Jedná se o slabší variantu oblíbenější jednotky 1,6 TDCi (80 kW). Motoru nelze upřít kultivovaný projev stejně, jako jeho dobře odstupňovanou pětistupňovou převodovku. Výkon této pohonné jednotce pochopitelně trochu schází, což je znát především při předjíždění s naloženým vozem nebo při rychlé dálniční jízdě. |
Pro běžné ježdění s častým městským využitím automobilu, je však motor optimální. Naměřená spotřeba se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 6,5 l/100 km, nižšího údaje uváděného výrobcem jsme však nedosáhli, což může být dáno i syrovostí motoru testovaného vozu s nízkým počtem ujetých kilometrů. |
Ford Focus nabízí skvělé svezení a vysokou úroveň jízdního komfortu, která není vykoupená zhoršenou ovladatelností. Testovaný model představuje optimální volbu pro ekonomicky smýšlející rodinu, jejíž nadšený řidič se chce za volantem alespoň trochu bavit. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,6 TDCi. Nejvyšší výkon 66 kW, největší točivý moment 215 N.m. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol, pětistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 177 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 5,6 / 3,8 / 4,5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Celkové vnější rozměry 4468/1879/1503 mm. Palivová nádrž 53 l. |
Cena testovaného modelu |
497 790 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Focus |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |