Subaru Forester 2.0D - stvořen do nepohody (TEST)

Testy
07.02.2010

F T G

Subaru Forester 2.0D - stvořen do nepohody (TEST)

Modelový rok 2010 přináší u Subaru Forester několik změn, které mají ještě více zvýšit komfort jízdy. V rámci týdenního redakčního testu tohoto všeuměla, jsme mimo jiné dokonale prověřili věhlasný systém pohonu všech kol prakticky nepřetržitou jízdou na sněhové pokrývce.

 

Od počátku nového roku zasypává sníh nejen hory, ale také městské komunikace. Kalamitní stavy komplikují řidičům prakticky jakoukoliv cestu, byť jen třeba do pár metrů vzdáleného supermarketu.

Právě v těchto podmínkách přebíráme od českého zastoupení Subaru poslední verzi Forestera se vznětovým motorem 2.0D pod kapotou. Tento pětidveřový crossover, který je jedním ze stěžejních modelů značky asi netřeba představovat.

Je pověstný slušnou světlou výškou karosérie, za kterou by se nemuselo stydět ani kdejaké plnohodnotné SUV. Solidními nájezdovými úhly pak mnohé z nich dokonce deklasuje. V loňském modelovém roce vyjelo nejvíce nových foresterů jednoznačně s úsporným motorem Boxer Diesel následovaným benzinovým dvoulitrem.

V rámci modernizace forestera pro rok 2010 se změnila grafická úprava a podsvícení přístrojového panelu. Oranžovou barvu ručiček analogových přístrojů nahradila barva bílá a také se výrazně zúžilo modré lemování otáčkoměru, rychloměru a palivoměru.

Výsledkem je výrazně lepší čitelnost údajů, která je důležitá především při letmém pohledu například na tachometr.

Mezi další změny patří například možnost sklápění opěradel zadních sedadel přímo ze zavazadelníku nebo třeba parkovací kamera u modelů vybavených navigačním systémem. Pozornost si zaslouží i cenová politika dovozce, vždyť základní provedení se zážehovým dvoulitrem pod kapotou lze pořídit už od 610 tisíc korun.

Okamžitě po ujetí několika prvních metrů na sněhu, potěší subaru svým sofistikovaným pohonem všech kol. Studený diesel je sice v interiéru více slyšet, avšak po pár ujetých kilometrech se zahřívá a posádka musí ocenit jeho kultivovaný projev, nesrovnatelný například s naftovými čtyřválci koncernových TDI motorů.

Vyšší pozice za volantem je zvláště ve městě velmi příjemná, líbí se nám i vystouplý nasávací otvor na kapotě automobilu. V zimním městském provozu jsme s dieselem o největším výkonu 110 kW při 3600 ot/min. jezdili kolem 8 litrů na 100 kilometrů, což je na čtyřkolku slušný výkon.

Při defenzivní jízdě mimo město spotřeba klesá až pod hranici více než příznivé spotřeby 6 l/100 km. Většinou jsme ale forestera nešetřili a užívali si výkonového potenciálu motoru, jehož největší točivý moment 350 N.m vrcholí při 1800-2400 ot/min.

Pochválit musíme především jeho chuť zrychlovat a to i ve vyšších otáčkách, kde většina srovnatelných naftových motorů už dávno ztrácí dech.

Při rychlém dálničním přesunu může posádce vadit snad jen úroveň aerodynamického hluku související s vyšší stavbou a mohutnou přední částí karosérie. Svůj podíl na tom bezesporu má i relativně strmé čelní sklo.

Forestra jsme také podrobili zajímavé zkoušce účinnosti pohonu všech kol a na vlastní kůži jsme si potvrdili, že má opravdu vynikající průchodnost lehkým a středně těžkým terénem. Několikrát se nám totiž stalo, že nás do svízelné situace uvedl systém 4x4 pracující na principu viskózní spojky Haldex.

Stačilo v kopci nadlehčit přední kolo na sněhu či zledovatělém povrchu a přenos točivého momentu na zadní kola rázem nezafungoval právě optimálně a automobil s prakticky nehnul z místa.

Přestože je systém pohonu všech kol také v případě námi testovaného vozu zajištěn pomocí viskózní spojky (v rámci mezinápravového diferenciálu) představuje standardním rozdělení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy v poměru 52:48 výraznou podporu při řešení takovéto situace.

Vůz totiž ve většině případů vytlačí razantněji zabírající zadní kola. Rovněž jízda řízeným smykem je u Subaru čitelnější po celou dobu průjezdu zatáčkou.

Samozřejmě, že se při běžném užívání na tyto rozdíly přijde jen stěží a 4x4 ať už v jakékoliv podobě působí jako neocenitelný pomocník při sněhové nadílce nebo na rozmáčené polní cestě, v případě Subaru Forester bude posádka oproti ostatním allroudům většinou ve výhodě. A daní za to už nemusí být vysoká pořizovací cena, ani nehospodárná pohonná jednotka, jako tomu bývalo v minulosti.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Forester 2.0D

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1800-2400 ot/min.

Převodové ústrojí

Mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Vzadu vzpěry McPherson, víceprvkové nezávislé zavěšení vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 186 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,2 / 5,8 / 6,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2615 mm. Celkové vnější rozměry 4560/1780/1675 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena testovaného vozu

760 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -