Porsche opět bortí veškeré konvence a po kontroverzním, ale veleúspěšném modelu cayenne představuje další unikát v podobě pětimetrové luxusní limuzíny, s údajně nevídanými sportovními vlastnostmi. Zkoušeli jsme Porsche Panameru s nejvýkonnější motorem a výkonem 500 koní.
Před premiérou prvního SUV značky Porsche Cayenne, jen málokdo věřil, že se automobilce vyrábějící světoznámé sportovní vozy podaří vnuknout tomuto SUV sportovní jízdní apetit. A podařilo se, skvělá image značky zůstala zachována a cayenne se stal jedním z nejprodávanějších modelů automobilky. Nedávno se Porsche opět vydalo odvážným směrem a představilo Porsche Panameru, představitele nového segmentu automobilů. Od konkurence by mu mělo sekundovat očekávané čtyřmístné Lamborghini nebo již představený Aston Martin Rapid. |
Porsche Panamera je bez tří centimetrů pětimetrová limuzína s majestátní šířkou 1931 milimetrů. Motor se pochopitelně nachází pod kapotou obrovské přídě, která si zachovává vzhled nekompromisní devětsetjedenáctky. Z bočního profilu testovaného vozu zaujmou především příplatková dvacetipalcová kola, vzadu s pneumatikami o rozměru 285/35 R20. |
Pod paprsky litých kol prosvítají žluté třmeny unikátních keramických brzdových kotoučů, které vyplňují prakticky celou vnitřní část obrovských kol. Brzdí úchvatně, skvěle se dávkuje jejich brzdný účinek a ani při extrémním namáhání prakticky vůbec nevadnou. Porsche si ale za ně nechá slušně zaplatit, v rámci nadstandardní výbavy totiž stojí přes 200 tisíc korun. Karosérie se postupně svažuje po vzoru moderních kupé. |
Pod zadním oknem je schované přítlačné křídlo, které lze elektronicky vyklopit pomocí tlačítka na středovém panelu. Zadní spoiler navíc není z jednoho kusu, do své plné krásy se rozloží až při vyklopení, čímž nabídne skvělé divadlo pro kolemjdoucí a ještě k tomu s ním vypadá panamera naprosto úžasně. |
Uvnitř najde posádka čtyři plnohodnotná sportovní sedadla. Mají dostatečné boční vedení a velmi dobré tvarování, které neunaví ani při dlouhém cestování. Vzadu mají cestující dostatek místa nejen pro nohy, ale také v oblasti ramen. Oproti luxusním sedanům, jakým je například Mercedes-Benz třídy S nebo BMW sedmé řady je v panameře o poznání méně místa snad jen nad hlavou posádky, cestující na zadních sedadlech, což je dáno svažující se střechou tohoto sportovního sedanu. Vzadu nechybí dvouzónová klimatizace ani dostatek odkládacích prostorů. Pod pátými dveřmi se skrývá zavazadelník o objemu 432 litrů, který potěší prakticky založené movité klienty. Opěradla zadních sedadel jdou sklopit, čímž vznikne naprosto rovná plocha pro převoz rozměrnějšího nákladu. Námi testovaný model doslova hýřil materiály v nejvyšší kvalitě, nechyběla kůží potažená přístrojová deska ani alcantara. Přístrojové desce dominuje mohutný středový tunel, na kterém se nachází relativně velké množstvím tlačítek. |
Jejich ovládání je však intuitivní a v podstatě se akorát přesunula ze svislého středového panelu. Volant je prakticky shodný s tím, na který jsme zvyklí z modelu 911, disponuje ale novými tlačítky sloužícími pro změnu převodových stupňů. Oproti starší 911 se neovládají pouze palcem z vrchu, ale také ukazováčkem tlačítkem pod volantem. |
Řazení je tudíž snazší, stále však nedisponuje jednoduchosti některých konkurenčních supersportů. Přístrojům již tradičně dominuje veliký otáčkoměr, tachometr je cejchovaný do 350 km/h. Budík zprava se proměnil v barevný LCD displej, který zobrazuje mimo klasických funkcí palubního počítače například i tlak v pneumatikách nebo dokonce navigační systém, což působí velmi efektně. |
Motor se startuje otočným ovladačem vlevo od volantu přesně podle tradic značky. Po rozjezdu nás překvapilo lehké řízení s poměrně málo strmým převodem, kdo by ale čekal tuhé řízení u luxusní limuzíny? Ve vyšších rychlostech nás ale překvapila jeho citelná zpětná vazba od předních kol směrem řidiči, za to má u nás panamera velké plus. |
Superlativy si zaslouží motor. Zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 4806 cm3 s nejvyšším výkonem 368 kW při 6000 ot/min a největším točivým momentem 700 N.m (overboost 770 N.m) při 2250-4500 ot/min dopují dvě turbodmychadla. Obrovský výkon motoru je na silnici přenášen prostřednictvím všech čtyř kol a díky sofistikovanému systému trakce PSM nemá Panamera Turbo sebemenší problém přenést výkon na silnici. I přes tužší naladění podvozku je jízda s panamerou pohodlná a vůz se snadno ovládá i při jízdě po městě. |
Jediným tlačítkem Sport Plus se charakteristika automobilu výrazně změní. Na sebemenší pohyb plynového pedálu reaguje motor výrazněji, adaptivní tlumiče sníží světlou výšku vozu a přepnou se do sportovního módu. Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK reaguje rychleji a to v automatickém i manuálním režimu. Luxusní sedan se tak rázem mění ve sportovní express a stokilometrovou rychlost bez problému atakuje za rovné čtyři sekundy. |
Na svou relativně velkou hmotnost nechá majitele zapomenout, a přestože se v zatáčkách neovládá s lehkostí modelu 911, rozhodně řidiči umožňuje na takto prostorný vůz bezkonkurenční jízdní zážitky. Ve sportovním módu dovolí stabilizační systém vykouzlit mírně přetáčivý smyk a snadno ho kontrolovat díky funkci elektronického omezení svornosti diferenciálu. Na klasický neduh většiny čtyřkolek v podobě nedotáčivosti můžete u Panamery Turbo s klidem zapomenout. |
Nádrž o objemu 100 litrů předurčuje panameru pro ultrarychlé dálniční přesuny, na okreskách s ní sportovním stylem ale neujedete více jak pět set kilometrů. Zvuk motoru výrazněji zasahuje do kabiny až od středních otáček, pak se ale rozezní nádhernými barytony. Poslání vozu je přeci jen trochu jiné než u ryzích sporťáků značky. |
Porsche Panamera Turbo je vůz s brutální akcelerací a úžasnou schopností pobavit řidiče i na okresních silnicích při zachování maximálního pohodlí čtyřčlenné posádky. U movitých zákazníků má podle nás velikou šanci na prodejní úspěchy, které se ale můžou potvrdit až následujících kvartálech. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Porsche Panamera Turbo |
Motor |
Zážehový dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4806 ccm. Nejvyšší výkon 368 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 700 N.m při 2250-4500 ot/min (770 N.m při overboost) |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol. Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 303 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 s (4,0 s - overboost). Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 18,0 / 8,9 / 12,2 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2920 mm. Celkové vnější rozměry 4970/1931/1418 mm. Palivová nádrž 100 l. |
Cena testovaného vozu |
4 508 376 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Panamera |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2010 |
Technické parametry |