Volvo XC60 3.2 AWD - šestiválcová alternativa ze Švédska (TEST)

Testy
24.11.2009

F T G

Volvo XC60 3.2 AWD - šestiválcová alternativa ze Švédska (TEST)

S odstupem času můžeme s klidem konstatovat, že prémiové SUV Volvo XC60 se důstojně prosadilo na evropských trzích. Prodejní statistiky pochopitelně táhnou naftová varianty, představuje benzinový atmosférický šestiválec 3.2 volbu pro fajnšmekry?

 

Volvo XC60 nenechá žádného příznivce vozů kategorie SUV v klidu. Jeho vzhled se radikálně odlišuje od ostatních modelů této značky. Přestože charakteristické rysy karosérie vozů švédského producenta byly i v případě modelu XC60 zachovány, hranatější tvary nahradily ladné křivky.

Dobře známá maska chladiče pochopitelně zůstala typicky švédská stejně, jako mohutná vnější zpětná zrcátka. Mimo tyto prvky je však design Volva XC60 radikálně odlišný a vyznačuje se především velkou dávkou futurismu, který doposud nebyl u této značky úplně obvyklý.

Volva vždy svým designem patřila spíše ke konzervativněji pojatým elegantním automobilům, tento model ale okorunoval jejich jistou nadčasovost v poslední době. Jak jsme již zmiňovali v předchozích redakčních testech, interiér je trochu z jiného konce.

Plně totiž koresponduje s interiéry ostatních modelů tohoto výrobce. Jedinou významnou změnou je tak snad pouze displej navigačního systému, který ve Volvu XC60 nevyjíždí z útrob přístrojové desky, ale přesunul se níže na středový panel hned pod displej audiosoustavy.

Použité materiály jsou dobře zpracované a příjemné na dotek. Při jízdě se z přístrojové desky neozývají žádné nepříjemné zvuky, slícování jednotlivých dílů je na jedničku, tak jak jsme u Volva zvyklí. Pochvalu si zaslouží velice komfortní sedadla, ocenili bychom snad jen lepší boční vedení těla.

Základní objem zavazadlového prostoru 490 litrů je sice o pár litrů menší, než je tomu v případě Audit Q5, prémiového konkurenta BMW X3 ale XC60 v tomto ohledu o něco málo předčí. Ocenili jsme dostatek místa zejména na zadních sedadlech a to prakticky ve všech směrech.

Dohromady se solidním zavazadelníkem tak testované Volvo představuje optimální prémiové XC pro rodinné využití. Většinu výše jmenovaných aspektů jsme podrobněji popisovali v minulých redakčních testech tohoto modelu, pojďme se tedy především podívat pod kapotu.

Právě zde se nachází atmosférický řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3192 cm3 s nejvyšším výkonem 175 kW při 6200 ot/min a největším točivým momentem 320 N.m při 3200 ot/min. Tento šestiválec má dvě vačkové hřídele v hlavě válců (DOHC) s 24 ventily.

Těm sekunduje plynule měnitelné časování sacích ventilů (CVVT), dohromady se systémem profilu přepínání sací vačky v závislosti na otevření škrtící klapky. Součástí výfukové soustavy je dvojice třícestných katalyzátorů s dvojicí lambda sond. V praxi motor poměrně slušně zatahuje, při rychlejším dálničním tempu je však cítit vyšší pohotovostní hmotnost tohoto SUV.

Pohonná jednotka je spojena s šestistupňovým automatem Geartronic, který odvádí slušnou práci a reaguje poměrně přesně na řidičovy dynamické požadavky.

Pokud ale budete od Volva vyžadovat sportovnější svezení, dostaví se zklamání kvůli delší prodlevě při změně rychlostního stupně. Testované SUV je ale určené především pro komfortní svezení a tento požadavek cílové skupiny plní znamenitě. Navíc se s ním nemusíte bát projet zatáčku o něco rychleji, karosérie se totiž příliš nenaklání a podvozek vás dokonale podpoří i při těchto průjezdech.

A právě tato vlastnost řadí podle nás model XC60 na vrchol své třídy. Jisté limity to pochopitelně přináší při jízdě mimo zpevněné komunikace, ale ruku na srdce, kdo ze současných majitelů SUV alespoň jednou začas opustí polní cestu? Jedinou nevýhodou testovaného modelu tak zůstává relativně vysoká spotřeba pohonných hmot. Ta se ve městě pohybuje kolem 16 litrů na 100 kilometrů přesně tak jak uvádí výrobce.

Mimo město lze jezdit i lehce pod 10 l/100 km, takže kombinovaná hodnota nemusí být až tak vysoká, záleží tedy především na využití automobilu. Optimismus do tváře ovšem vrhá charakteristický zvuk zážehové šestiválce, který žádný nafťák nemůže vynahradit. Otázkou ovšem zůstává, zda se nevyplatí připlatit si za nejvýkonnější motorizaci T6, která při prakticky stejné spotřebě paliva nabízí výrazně lepší dynamiku.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC60 T6

Motor

Atmosférický zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3192 ccm. Nejvyšší výkon 175 kW při 6200 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 3200 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol AWD přes viskózní spojku. Šestistupňová automatická převodovka Geartronic.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,3 / 8,3 / 11,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4628/1891/1672 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (testovaný model)

1 285 000 Kč (1 695 700 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:XC60
Karosérie:SUV
Motor:3.2
Palivo:benzín
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -