Subaru Impreza WRX 265 - zátah na STi (TEST)

Testy
22.11.2009

F T G

Subaru Impreza WRX 265 - zátah na STi (TEST)

Z Imprezy WRX modelového roku 2008 jsme byli poněkud v rozpacích. Chyběl nám dechberoucí výkon STi a vadili nám přílišné náklony v zatáčkách. Z letošního WRX 265 jsme ale v redakci úplně na větvi. Co se změnilo?

 

Nebudeme tady brečet nad tím, že už impreza dávno není sedan. Nebudeme ani vzpomínat na to úžasné „žehlící prkno“ v podobě mohutného spoileru právě na kufru předchozí generace Imprezy WRX STi.

Je to již miliónkrát probíraná minulost, se kterou se srovnali snad už i skalní příznivci těchto okreskových speciálů. Impreza hatchback je zkrátka realita a čtyři laufy vzadu ultimativního STi mají také hodně do sebe.

Nám však stojí před domem „civilnější“ Subaru Impreza WRX 265, na kterém ty čtyři sexy koncovky výfuků nenajdete. Ono to ale tolik nevadí, pro modelový rok 2009 si „WRXko“ vypůjčilo ten obrovský spoiler pátých dveří přímo z STi. Je to sice jediná výrazná změna na exteriéru, ale při jakémkoliv pohledu z boku na vůz působí to zadní „křídlo“ naprosto skvěle.

Uvnitř testovaného kousku příliš změn také nenajdete. Přibylo jen červené obšití volantu a sedadel, nově dostala Impreza WRX také tlačítko startování motoru. Po jeho zmáčknutí se z útrob motorového prostoru ozve turbem přeplňovaný čtyřválec typu boxer o objemu 2457 cm3.

Asi nejdůležitější zprávou je fakt, že jeho výkon vzrostl na překvapivých 195 kW při 5200 ot/min. V kombinaci s největší hodnotou točivého momentu 343 N.m při 4000 ot/min nám bylo hned jasné, že testovaný červený hatchback rozhodně nebude žádné ořezávátko.

Do 3000 ot/min se sice moc neděje, zhruba kolem 3500 ot/min ale vyráží WRX 265 brutální silou kupředu, podobnou té z WRX STi. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 6 sekund je relativně nic neříkající údaj, v praxi je totiž zátah na první tři rychlostní stupně subjektivně daleko výraznější.

Impreza je jako stvořená pro nekvalitní okresky a šotolinové cesty, s tím také koresponduje zpřevodování pětistupňového manuálu. Při dálniční jízdě jsou otáčky motoru vyšší, takže trpí cestovní komfort a v neposlední řadě také spotřeba Naturalu 95. Ta se v kombinovém režimu pohybuje lehce nad desetilitrovou hranicí, při umírněné jízdě lze ale jezdit až o dva litry méně.

Při sportovním svezení si testované Subaru řekne i o 15 litrů na 100 kilometrů, jízda na okruhu pak znamená klidně dvojnásobek. I přes velmi pěkné výkonové předpoklady není dynamika imprezy ve vysokých rychlostech nikterak závratná.

Jak už bylo řečeno, jako doma se cítí na okresních silnicích a s klesající kvalitou asfaltu roste její náskok oproti rychlým zadokolkám, třeba od německé konkurence. Geny z rallye se ve výkonných imprezách zkrátka nezapřou a o to více vyčnívají nad ostatními s nárůstem hmotnosti nových sportovních modelů současnosti.

Úsměv na tváři nám Impreza WRX 265 vykouzlila prakticky okamžitě po prvním průjezdu zatáčkou. Zapomeňte na kdovíjaké náklony stejného modelu v minulosti, nové WRX 265 drží jako přibité. Tento rok totiž dostalo silentbloky z STi, tvrdší pružiny a zesílené stabilizátory.

Mírná nedotáčivost pochopitelně zůstala, což bylo ještě výraznější u testovaného modelu se zimním obutím. Řízení by si rovněž zasloužilo větší strmost a komunikativnost, zejména s ohledem na sportovní naladění podvozku.

Pořád ale patří mezi lepší průměr ve světě sportovně střižených hothachů. Pochvalu dáváme krátkým drahám převodovky, jejíž řadicí páka vyžaduje pevnější vedení v jednotlivých drahách. Brzdy mají pozvolný nástup, po vyvinutí většího tlaku na brzdový pedál, ale nelze mít proti brzdnému účinku námitky.

I přesto považujeme právě Imprezu WRX za nesmírně zajímavý kompromis, mezi ryze sportovním vozem a automobilem pro běžné použití. Výmoly našich silnic umí totiž žehlit relativně s přehledem a hlavně nevídanou stabilitou.

Návykový mechanický zvuk naplno zahltí interiér až ve vyšších otáčkách, ale při opatrnější práci s plynovým pedálem se subaru tváří celkem civilizovaně. V porovnání s nekompromisním STi získává právě testované WRX 265 jasnou výhodu v ekonomické stránce věci.

Cenový rozdíl v pořizovací ceně necelých 400 tisíc korun je totiž poměrně významný. Otázkou tak zůstává, zda-li stojí za výkonnostní výhodu modelu STi jeho aktivní mezinápravový diferenciál DCCD nebo šestistupňová převodovka. Pro ty co chtějí to nejrychlejší co Subaru nabízí, myslíme, že ano. Každodennímu ježdění do práce a víkendové sportovní jízdě ale dostatečně vystačí současné WRXko.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Impreza WRX

Motor

Zážehový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 195 kW při 5200 ot/min. Největší točivý moment 343 N.m při 4000 ot/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová mechanická převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 209 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,4 / 8,1 / 10,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4415/1740/1500 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena

898 800 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Impreza
Karosérie:Hatchback
Motor:2.5
Palivo:benzín
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -