Letošní facelift vlajkové lodi od Volva s sebou přinesl mimo jiné i posílený vznětový pětiválec D5. Ukáže německá prémiová konkurence spalující naftu nové S80 D5 záda?
K Volvu S80 nelze přistupovat stejně jako k ostatním vozům a srovnávat ho podle tabulkových hodnot. Je sice pravda, že na poli naftových motorů měla „es-osmdesátka“ D5 jistý výkonový handicap zejména v porovnání s turbodiesely od známého německého tria, na druhou stranu ale limuzína S80 vždy reprezentovala jeden z nejoriginálnějších evropských sedanů vyšší třídy. Není se co divit, že hlavní důraz při vývoji modelu S80 byl kladen na pohodlí a v neposlední řadě i bezpečnost jízdy, před honbou o nejlepší zrychlení v nevypsané soutěži hlavně německých výrobců. |
Pro letošní modelový rok dostala S80 výraznější masku chladiče, nové jsou i chromované lišty na předním nárazníku a také bocích. Celkově má vůz působit delším, širším a zároveň nižším vzhledem. Uvnitř modelu se objevilo nové čalounění, upraven byl také volant a pár změn lze nalézt i na středové konzole. |
Většinou se však jedná o kosmetické úpravy. Nejzásadnější změnu v případě modelové řady S80 bezesporu představuje výkonnější naftový pětiválec D5. Díky dvojitému přeplňování poskočil jeho výkon až na 151 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 420 N.m nyní vrcholí v rozmezí 1500 – 3250 ot/min. Díky dvojitému přeplňování pětiválec slušně zatahuje prakticky od volnoběhu až na pomezí středních a vysokých otáček. Při razantním rozjezdu mají přední hnaná kola relativně dost práce s přenesením vysokého točivého momentu na silnici. |
Specifická zvuková kulisa známá z předchozí motorizace D5 byla zachována s tím rozdílem, že jí získala něco na sytosti tónu. Manažerské Volvo S80 s tímto motorem skvěle táhne a není mu cizí ani dálniční sprint. Dalo se očekávat, že se plně nevyrovná výkonům třílitrových šestiválců od německé konkurence, ale o to víc zákazníkům přidává v oblasti komfortu a to hlavně na našich nekvalitních silnicích. |
Přenos vyššího točivého momentu na silnici prostřednictvím přední nápravy by byl stejně komplikovaný, smysl by tak mohl mít snad jen u varianta AWD s pohonem všech kol. Pochválit musíme také kombinovanou hodnotu pohonných hmot, která se v rámci našeho redakčního testu pohybovala na hranici 7 litrů na 100 km. Pochválit musíme šestistupňovou automatickou převodovku Geartronic, která v rámci automatického módů skvěle korespondovala s motorem a dovedla optimálně reagovat na pokyny řidiče diktované mírou sešlápnutí plynového pedálu. |
V manuálním módu by ale mohla řadit přeci jen o něco rychleji. Volvo S80 je tady ale zejména pro vysoký cestovní komfort nikoliv dovádění na okresních silnicích. Tomu odpovídá také řízení s účinným posilovačem a nepříliš strmým převodem. |
Stále relativně komfortní nastavení podvozku a to i v případě námi zkoušené varianty R-design s tužším odpružením, nás přesvědčilo nejen o schopnosti poskytnout posádce prakticky neúnavný přesun z místa A do místa B, ale také slušné stabilitě. Tu v případě výbavy R-design pochopitelně diktovala mimo jiné i kola s nízkoprofilovými pneumatikami, která narušila komfort snad jen při přejezdu hlubšího výmolu. |
K výbavě R-design se sluší na rovinu zmínit, že přestože se stabilita díky úpravám na podvozku o něco zlepší, žádného sportovce z automobilu neudělá a rozhodně nelze takto vybavené volvo srovnávat například s BMW řady pět vybavené M-paketem. |
Spíše se jedná o zajímavý kompromis mezi standardní S80 a zmiňovaným BMW, velmi vhodný do našich podmínek. R-design nenasadí vozu vyloženě sportovní notu ani z designové stránky, vždyť volant s tlustým věncem kombinovaný kovovými prvky stejně jako sportovní pedály nebo hliníkové obložení může mít v současnosti kdejaká limuzína. Výbava však zahrnuje i komfortní nebo vyloženě technologicky pokrokovou výbavu jako jsou například skvěle svítící aktivní dual-xenonové světlomety (obdoba bixenonů) nebo v neposlední řadě i skvělou audiosoustavu. |
Právě audiosystém v našem případě ještě doplňoval zábavní systém rozšířený TV displeje pro posádku vzadu integrované do předních opěrek hlav. Díky skvělému obrazu a zvuku cestování na zadních sedadlech při sledování oblíbeného filmu na DVD výborně utíká. |
Volvu se daří vyrábět odlišná auta a to platí i pro inovovanou S80. Možná, že jeho nejsilnější dieselová motorizace D5 nedosahuje takových tabulkových hodnot jako konkurence, možná, že v něm nebudete působit tak okázale, ale rozhodně vám zaručí image vytříbeného ( švédského ) vkusu a v neposlední řadě také vysoký komfort a bezpečí. A o to jde v této kategorii především. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo S80 D5 |
Motor |
Dvojitě přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 151 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m při 1500-3250 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová automatická převodovka Geartronic. |
Podvozek |
Zavěšení předních kol typu McPherson, víceprvkové nezávislé zavěšení kol s hliníkovým pomocným rámem vzadu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot 6,7 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2835 mm. Celkové vnější rozměry 4851/1860/1493 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena s paketem R-Design (testovaný vůz) |
1 275 000 Kč (1 591 000 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | S80 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | D5 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |