Před nedávnem nemyslitelné sci-fi a v současnosti překvapující realita. Do redakce přivážím zbrusu nové luxusní SUV Porsche Cayenne, pod jehož kapotou klape šestiválcový třílitr spalující naftu.
Porsche Cayenne je nejlépe prodávaným modelem této jedinečné značky. Už je tomu pár let, kdy Porsche vstoupilo se svým SUV agresivně na trh a okamžitě začalo obsazovat přední místa žebříčků statistik právě na trzích s terénními vozy. Výrobce tak skvěle využil své nezaměnitelné image a skeptickou motoristickou veřejnost rychle přesvědčil o světlé budoucnosti modelu cayenne. Není to ale jen určitá vytříbenost značky a atraktivní design, kterým cayenne nalákal movité zákazníky. |
Po zahájení prodeje totiž cayenne okamžitě přesvědčil motoristické novináře po celém světě o svých nesporných kvalitách a to nejen na silnici, ale také v náročnějším terénu, což nebývalo v této kategorii právě samozřejmé. Ve spojení se vznětovým motorem o objemu 2967 cm3 se stává dobrá průchodnost terénem ještě samozřejmější. |
My jsme ale pochopitelně začali jízdu na silnici a i přes některé recenze na tento vůz musíme jednoznačně říct, že cayenne působí velice exkluzivním dojmem a je trochu jiné oproti prémiovým SUV od konkurence. Náš testovaný model byl vybaven čtyřmi koncovkami výfuků, spoilerem pátých dveří a ultramoderním bílým lakem karosérie. Výkon z vozu doslova čišel a každý ho právě proto také předpokládal. Na dálnici máte levý pruh vyklizený o chvilku dřív, než tomu bývá u jiného auta jiného výrobce, ať již má na přední kapotě třícípou hvězdu nebo roztočenou vrtuli. |
Zkrátka image značky pevně spjatá s motoristickým sportem a vysokou míru luxusu znamená, že si kolemjdoucí budou posádky tohoto Porsche všímat ještě o něco více… Tohle ale není cayenne s benzinovým vysokovýkonným motorem, na brutální dálniční sprint tudíž zapomeňte. |
I tak ale umí vznětový motor posádku slušně zatlačit do sedadel a to v relativně širokém spektru otáček. Nejvyššího výkonu 176 kW motor dosahuje při 4400 ot/min., křivka největšího točivého momentu 550 N.m vrcholí v rozmezí 2000 – 2250 ot/min. Při jízdě potěší výborné odhlučnění kabiny stejně jako nadmíru komfortní interiér. Prostoru i pro pětičlennou posádku je na rozdávání a potěší i objemný zavazadelník, do kterého naložíte až 540 litrů nákladu. Uvnitř nechybí vysoce kvalitní materiály, samozřejmostí je prvotřídní zpracování. |
Obdivovali jsme vydařenou barevnou kombinaci bílého laku karosérie a béžového odstínu kůží a alcantarou čalouněných sedadel. Dojem exkluzivity navozuje i kůží obšitá přístrojová deska. Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla s dostatečnou boční oporou těla, která v kombinaci s nastavitelným volantem v širokém spektru zaručují řidiči nalézt optimální pozici za volantem. |
Sloupek řízení navíc není příliš strmý ani umístěný níže tak, jak je tomu u většiny „SUV-éček“ běžné. Řidič se tak za volantem cayennu cítí o něco sportovněji. Zpátky ale k motoru a k jízdním vlastnostem. Dieselový motor byl přímo spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou. Toto ústrojí v manuálním módu sice neřadí s takovou vehementností a hbitostí, kterou známe ze sportovních modelů porsche, ale to se od něj ani neočekává. |
Manuální mód převodovky automobilu s dieselovým motorem ale rozhodně nebude využíván příliš často, na druhou stranu radost řidiči určitě přinese stejně jako spotřeba pohonných hmot avizovaného šestiválce. Ve městě jsme s Cayennem Diesel jezdili kolem 12 l/100 km, mimo město spotřeba klesá až k devítilitrové hranici na 100 kilometrů. |
Dynamická jízda po dálnici s častým zrychlením pak znamená až 15 l/100 km, což je u SUV s pohotovostní hmotností 2240 kilogramů pochopitelné. Automobil je díky aktivnímu podvozku na silnici relativně stabilní a to především při režimu sportovního nastavení tlumičů. Právě po zmáčknutí tlačítka „Sport“ na středovém panelu dochází i ke snížení světlé výšky vozu, což zlepší stabilitu v zatáčkách. Velikou zbraní v terénu je právě zmiňovaný dieselový agregát, který se lépe hodí pro tento jízdní režim stejně jako možnost zvýšení světlé výšky vozu. |
Z cayenna se tak stává SUV s jednou z nejlepších průchodností středně těžkým terénem. Za srdce nás chytlo také řízení a to zejména na silnici. Jeho komunikativnost a úroveň zpětné vazby proudící směrem od předních kol vyvolá řidiči u vozu kategorie SUV úsměv na tváři. |
Přestože cayenne vybavený vznětovým motorem nedosahuje takové dynamiky jako jeho benzinové varianty, projev tohoto šestiválce se nám líbí. Možná motor tolik nekoresponduje s filozofií značky, zato však rozšiřuje modelovou řadu o úspornější variantu pro zákazníky nevyžadující výkony supersportu, ale vůz s velkou dávkou výjimečnosti. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Porsche Cayenne Diesel |
Motor |
Vznětový přeplňovaný šestiválec o zdvihovém objemu 2967 cm3. Nejvyšší výkon 176 kW při 4400/min. Největší točivý moment 550 N.m při 2000 - 2250/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol v poměru 32% (PN) a 68% (ZN) Šestistupňová automatická převodovka s módem manuálního řazení. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 214 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,2 / 7,9 / 9,3 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2855 mm. Celkové vnější rozměry 4800/1930/1700 mm. |
Základní cena |
1 632 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Cayenne |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Diesel |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |