Volvo XC60 D5 - král bezpečí(TEST)

Testy
07.05.2009

F T G

Volvo XC60 D5 - král bezpečí(TEST)

Skvěle prodávanou novinku XC60 od Volva jsme zkoušeli nabitou bezpečnostními prvky a poháněnou naftovým pětiválcem D5 pod kapotou.

 

Volvo už dávno nevyrábí hranatá a nepřátelsky vzhlížející auta a nejen model XC60 je toho důkazem. Spolu s ním však přichází emotivní a sportovně elegantní design, se kterým se právě švédové úspěšně trefili do současného trhu prémiových SUV střední třídy.

Právě ztvárnění nové "iks-cé-šedesátky" jsme podrobněji popisovali v rámci nedávného redakčního testu tohoto crossoveru s vrcholovou motorizací T6. Dodejme pouze, že se nám exteriér Volva XC60 skutečně líbí a díky vyzařujícímu sexappealu je podle našeho názoru o kus dál oproti rivalům z továren Audi, BMW či Mercedesu.

Snad jen vnitřek vozu příliš nekoresponduje se zevnějškem, abstrahujeme-li tedy alespoň od žlutočerného koženého čalounění námi testované varianty, které se k zelenkavé metalíze karosérie výtečně hodí. Interiér je rozhodně komfortní a posádku obklopují velmi kvalitní materiály.

Na druhou stranu je však poněkud konzervativní (mimo zmiňované barevné kombinace čalounění) a zkrátka v sobě nezapře typické ztvárnění interiérů ostatních modelových řad. Při dlouhém cestování opět zaslouží pochvalu vynikající sedadla stejně jako volant s příjemně tlustým věncem.

Posádku obklopují měkčené a zároveň skvěle slícované plasty, a také další kvalitní materiály. Při jízdě se z útrob přístrojové desky neozývají žádné rušící elementy, jízdu doprovází snad jen tlumený aerodynamický svist a občasné "pískání" turbodmychadla vznětového agregátu D5.

Ten byl v případě námi zkoušeného vozu poměrně neobvykle kombinován s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou. Dieselový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m vrcholí při 2000 - 2750 ot/min. Přestože motor z tohoto volva žádného sportovce neudělá, na svižnou jízdu agregát rozhodně stačí.

Zklamala nás jen o něco vyšší spotřeba pohonných hmot než uvádí výrobce, ve městě se totiž snadno přehoupne přes 10 l/100 km. Při konstantní jízdě po dálnici rychlostí 140 km/h spotřebuje motor kolem 8,5 l/100 km, mimo město ale dokáže spotřeba paliva klesnout až pod 7 l na 100 kilometrové vzdálenosti.

Pochvalu si zaslouží kultivovaný projev motoru stejně jako jeho dobré odhlučnění. Výhradu máme proti manuální převodovce, která není příliš přesná a navíc jde řazení relativně ztuha. Ocenili bychom také kratší řadící páku.

Automatickou převodovku bychom zkrátka přeci jen viděli v tomto SUV raději. Superlativy si naopak zaslouží podvozek. Švédové ho totiž vyladili na jedničku, skvěle žehlí nerovnosti a poskytuje dostatečný komfort a především jízdní stabilitu.

Právě ta je totiž u tohoto SUV nevídaná, automobil v zatáčce drží zarputile stopu a troufáme si tvrdit, že se vyrovná komfortně naladěnému osobnímu automobilu klasické koncepce. Řízení poskytuje řidiči zpětnou vazbu pouze částečně, zdálo se nám ale přeci jen komunikativnější než tomu bývalo u této značky zvykem.

Doménou modelu XC60 je mimo jiné i vysoká úroveň pasivní a aktivní bezpečnosti. Bez nadsázky by se dalo říci, že se XC60 řadí mezi nejbezpečnější současné vozy vůbec.

Premiéru si právě ve Volvu XC60 odbývá systém City Safety, který využívá laseru detekujícího blížící se pevnou překážku například v podobě stojícího automobilu. Pokud elektronika vyhodnotí nebezpečí střetu s touto překážkou okamžitě aktivuje brzdovou soustavu a před překážkou dokáže vůz zastavit až z rychlosti 30 km/h.

Pokud jede automobil rychleji a řidič sám nezareaguje, dochází ke střetu avšak po výrazném samovolném brzdění - následky kolize jsou tudíž méně dramatické. Zkoušený model byl dále vybaven systémem BLIS, který dokáže řidiči pomocí světelných diod umístěných uvnitř vozu na úrovni bočních zpětných zrcátek avizovat například předjíždějící vůz v mrtvém úhlu.

Nechyběl ani důmyslný Collision Warning, který při nedodržení bezpečné vzdálenosti od jedoucího vozidla vpředu nejdříve výstražným světlem promítaným na čelní sklo a následně i akusticky upozorní řidiče na nebezpečí střetu.

Další z nejmodernějších prvků pasivní bezpečnosti se jmenuje Lane Departure Warning, jenž má řidiče upozornit akustickým signálem na přejetí krajní nebo střední dělící čáry.

Jedná se o výborného zachránce například při mikrospánku. Volvo XC60 D5 je díky nejmodernějším bezpečnostním prvkům, skvělému podvozku a prémiovému charisma opravdu povedeným crossoverem pro všechny, kteří vyžadují luxusní bezpečné svezení a nezaměnitelnou image značky s absencí agresivních prvků německé konkurence.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC60 D5

Motor

Přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol AWD přes viskózní spojku. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,8 / 6,2 / 7,5 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4628/1891/1713 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (testovaný model)

1 129 000 Kč (1 283 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:XC60
Karosérie:SUV
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -