Škoda Superb 2.0 TDI CR - nejprestižnější škodovka překvapila (TEST)

Testy
30.04.2009

F T G

Škoda Superb 2.0 TDI CR - nejprestižnější škodovka překvapila (TEST)

Druhou generaci vlajkové lodi od Škody jsme podrobili náročnému redakčnímu testu. Přes tři tisíce kilometrů jsme ujeli v různých jízdních režimech s modelem vybaveným silnější verzí vznětového 2.0 TDI, který využívá systému vstřikování common-rail.

 

Mladoboleslavský výrobce uvedl nedávno na trh novou škodovku, která se má stát plnohodnotným soupeřem Fordu Mondeo, Hondy Accord, Citroenu C5 nebo koncernovému VW Passat. Slovo „plnohodnotným“ hraje v předchozí větě velikou roli.

Na první pohled je jasné, že už to není ten nepřirozeně protažený passat jako tomu bylo v případě minulé generace a přestože nejsme v redakci z designu nového superbu nadmíru nadšení, rozhodně má šanci se líbit. Nový superb již nesdílí nápravu se zmiňovaným passatem, ale byla u něj aplikována politika flexibilního sdílení podvozkových prvků.

Co to znamená? Škoda Superb totiž může mít některé části stejné s golfem, octavií, stejně jako s passatem. Motor byl uložen napříč, což pozitivně ovlivňuje nejen bezpečnost (zvětšení deformačních zón), ale také vlastní prostor v kabině. Nevýhodou je fakt, že se do nového superbu (stejně tak i do passatu) nevejde žádný dieselový šestiválec ze současné koncernové nabídky. Co se designu týká zapomeňte na uhlazené konzervativní provedení první generace.

Nový superb je v mnoha ohledech originální a radikálně jiný. A už za to si zaslouží pochvalu. Příď je relativně agresivní, což je u škodovky výrazná změna minimálně za poslední dekádu. Zadní část vozu je až neobvykle mohutná a napovídá, že skrývá objemný zavazadelník.

Podobně působí i mohutný C-sloupek karosérie, který nese střechu a zároveň jeho tvarování musí vytvořit dostatek místa pro hlavu cestujících vzadu. Právě zadní část vozu však někdy bývá středem kritiky kvůli její mohutnosti a neohrabanosti.

Podobně může působit i příď z bočního profilu kvůli její výšce. Vnitřní prostor zaujme již při nastupování do vozu rozměrnými dveřmi. Průchozí profil je vpředu i vzadu obrovský a střecha včetně sloupků se nachází daleko od hlav cestujících. Testovaný model přijel do redakce ve výbavě Ambition, která v základu nabízí dostatečný standard.

S posláním vozu však pochopitelně přeci jen lépe koresponduje vrcholová výbava Elegance. Pochválit musíme úroveň materiálů a finální zpracování, nový superb je skutečně vyspělý vůz, který si v ničem nezadá se svými konkurenty. Vpředu oceňujeme příjemně tuhá sedadla, líbilo by se nám snad jen výraznější boční držení těla.

Škoda Superb ale není žádný sportovec, od toho je na trhu například více dynamicky profilované mondeo. Kruhové ukazatele v přístrojovém panelu jsou efektně zapuštěny tak, jak je tomu například u koncernového VW Passat.

I u této škodovky tak spolujezdec prakticky nemá představu o rychlosti jízdy a dalších údajích. Pochválit musíme rozložení ovladačů audiosoustavy a klimatizace stejně jako čitelnost LCD displeje. Ten v našem případě zobrazoval základní informace o audiosoustavě, telefonu a klimatizaci, ve více vybaveném vozu slouží zároveň pro navigační systém a dokonce i TV tuner.

Jedinou výtku ke středovému panelu máme proti jeho ergonomii. Panel totiž poměrně výrazně zasahuje do prostoru pro kolena vpředu jedoucí posádky a nepříjemně tak omezuje především pravé koleno řidiče.

Superb se svým způsobem podání jízdy může směle rovnat s konkurenty, cestovní komfort je vynikající stejně jako odhlučnění interiéru a kvalita materiálů.To čím nový superb protivníky naprosto deklasuje je ale vnitřní prostor. Už na předních sedadlech je spousty místa, vzadu je situace ještě o poznání lepší.

Díky dlouhému rozvoru je v podélném směru srovnatelně prostoru s vozy vyšších tříd. Optimální poloha sedáků nad podlahou činí z cestování vzadu velmi pohodlnou záležitost a to i za předpokladu, že jsou osoby na předních sedadlech nadprůměrného vzrůstu.

Otázkou ovšem zůstává, zda-li má takový prostor u vozu neprémiového segmentu vůbec smysl. Natáhnout se k dítěti sedícímu na zadním sedadle může být totiž z předních sedadel superba docela problém. Samostatnou kapitolou je zavazadelník s nadprůměrným objemem 565 litrů. Právě v této oblasti navíc přichází superb s něčím úplně novým – systémem Twindoor. Při běžném užívání stačí otevřít víko zavazadlového prostoru standardním způsobem.

Pokud však uživatel vozu potřebuje naložit nebo vyložit větší množství zavazadel, stačí na chvilku podržet tlačítko vpravo od tlačítka sloužícího ke standardnímu otevírání víka a třetí brzdové světlo okamžitě dá svým blikáním pokyn ke zvednutí víka dohromady se zadním sklem.

Z automobilu se tak rázem stává praktický liftback. Twindoor opravdu zvyšuje užitnou hodnotu vozu díky jednoduchosti ovládání a vysoké praktičnosti. Zavazadelníku lze vytknout snad jen vysoko umístěná nakládací hrana. Vůz jsme zkoušeli se zbrusu novým dieselovým dvoulitrem s nejvyšším výkonem 125 kW při 4500 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 350 N.m vrcholí v rozmezí 1750 – 2500 ot/min. Zkratka CR za označením motorizace znamená systém vstřikování common-rail. Spolu s ním je posádka ušetřena „traktorového“ zvuku a vibracím zastaralé motorizace 2.0 TDI PD (čerpadlo tryska).

O motoru při jízdě prakticky ani nevíte, vyšší výkon je znát především na dálnici ve vysokých rychlostech nebo při předjíždění s naloženým vozem. Vůz byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou s přesným řazením. Pohonná jednotka si zaslouží pochvalu také v úspornosti, ve městě si řekne o 7 l/100 km, mimo město spotřeba klesá dokonce až k pětilitrové hranici.

S ohledem na relativně velké rozměry a váhu automobilu to považujeme za vynikající hodnotu. Výrobce si nechá za dvoulitrové TDI CR slušně zaplatit, rozdíl oproti klasickému 2.0 TDI je totiž 60 tisíc korun. Jak jsme již zmínili, podvozek superbu je naladěn na komfortní jízdu, čemuž je potřeba přizpůsobit především průjezdovou rychlost zatáčkami. Při razantní jízdě nečekejte ale žádné záludnosti, projevuje se standardní nedotáčivost a prokluz vnitřního předního kola v prudkých zatáčkách.

Brzdová soustava potěší plynulým nástupem brzdného účinku a optimální reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Řízení je podobné tomu v octavii, příliš zpětné vazby od něj očekávat nelze především kvůli posilovači řízení s vysokým účinkem, který se ale snižuje se zvyšující se rychlostí jízdy.

Nová Škoda Superb se snadno může stát premiantem své třídy díky vysoké úrovni zpracování, neuvěřitelné prostornosti a moderní technologii v originálním kabátě. Za pozornost určitě stojí i zajímavá nabídka benzinových motorů pod kapotou právě tohoto modelu.

M. Bendová

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Superb 2.0 TDI CR

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 125 kW při 4200 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1750-2500 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Zavěšení typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny vpředu. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 222 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,7 / 4,8 / 5,8 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2761 mm. Celkové vnější rozměry 4838/1817/1462 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena

764 900 Kč

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Superb
Karosérie:Sedan
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -