Krátce po redakčním testu oblíbeného prémiového kombi třetí řady z Mnichova přesedáme do šestiválcového sedanu 330d. Také v tomto případě nás bude pevně držet na silnici pohon všech kol xDrive, který se pro úctyhodný největší točivý moment motoru 520 N.m náramně hodí…
Nedávný facelift trojkové řady byl spíše kosmetickou záležitostí, důležitější změny nastaly u šestiválcového turbodieselu pod kapotou. Zvenku na kapotě se objevil elegantní prolis, zadní světla dostala efektní diody LED a uvnitř se „nová“ trojka pyšní především modifikovaným ovládáním iDrive. Právě díky němu je nyní ovládání klimatizace, telefonu, navigačního a audio systému intuitivnější. |
Pochválit musíme sportovní sedadla příplatkového M paketu, která lze nastavit v širokém rozsahu včetně nafouknutí bočních polštářů pro dokonalé držení těla v zatáčkách. Komfort na cestách zajišťují i nové loketní opěrky. Pochvalu si opět zaslouží sportovní volant s tlustým věncem, který řidiči dodává výjimečný pocit z řízení sportovně střiženého vozu. |
„Emkový“ paket zdobí vůz i zvenku efektními plasty, výrobce si za něj však nechá zaplatit tučných 90 tisíc korun. Námi testovaný vůz disponoval opravdu bohatou škálou nadstandardní výbavy. Pořizovací cenu navýšil o 54 tisíc korun šestistupňový automat, který ale výborně ladí s dynamikou třílitrového šestiválce 330d. Jeho výkon byl vyladěn na úctyhodných 180 kW při 4000 ot/min a zárukou dechberoucího zrychlení je především nejvyšší točivý moment 520 N.m při 1750 – 3000 ot/min. Zkoušeli jsme již mnoho dieselů, tento bavorský však stále patří na špičku. |
Klasický dieselový klapot je slyšet pouze při volnoběhu, sportovní tón atmosférického benzinového třílitru však pochopitelně nezaručí ani dvojice koncovek výfuků při jízdě. K motoru nemáme prakticky žádnou výhradu, drtivě zatahuje zhruba od 1500 ot/min a mohutná síla nepolevuje až do 5000 tisíc otáček, kam se ručička otáčkoměru běžných dieselů kvůli omezovači otáček většinou ani nepodívá. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 6 sekund, pokud podržíte pedál na podlaze ještě o něco déle, ručička tachometru se zastaví na hodnotě kolem 250 km/h. Přitom průměrná spotřeba pohonných hmot i při opravdu sportovní jízdě jen stěží atakuje hranici 10 l/100 km, dynamické svezení odsaje z nádrže v průměru 8 l na sto kilometrů a při konstantní jízdě se lze hravě dostat i pod šestilitrovou hranici. Šestistupňový automat pochopitelně neřadí tak rychle jako dvouspojková převodovka DSG, rozhodně se ale jedná o rychle řadící samočinnou převodovku mezi klasickými automaty. |
Navíc se dovede dobře přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče, který může jednotlivé převodové stupně měnit i páčkami pod volantem. Subjektivně bychom ale přeci jen pro testového bavoráka volili manuál. Jistotu na povrchu se sníženou adhezí výrazným způsobem podpořil technologicky vyspělý pohon všech kol xDrive. |
Obzvlášť pro model s takto výkonným agregátem pod kapotou je na mokru a sněhu zárukou důležité trakce, na suchu bychom však přeci jen raději jezdili bez něj. Důvodem je vyšší hmotnost ústrojí xDrive, a také pro pohon zadní nápravy skvěle vyladěný podvozek a řízení. Výjezdy ze zatáček zakončené lehkým driftem tak nečekejte, pokud ale obětujete tuto zábavu budete i na suché okresce neuvěřitelně rychlí a to především s vypnutým stabilizačním systémem, který občas zasahuje do jízdy v rychle projížděných zatáčkách. |
Podvozek je díky sportovnímu odpružení (součást M paketu) velmi tuhý a umožní řidiči až neuvěřitelně rychlý průjezd zatáčkou. Daní za to je ale významně snížený komfort jízdy na nekvalitní silnici a městské komunikaci. |
Bohatá výbava námi testovaného vozu atakovala jeho pořizovací cenu až na 1 623 078 korun, což se může zdát na vůz střední třídy s relativně omezenou praktičností (kufr o objemu 460 litrů) příliš. BMW si ale svoje zákazníky nachází nejen kvůli image značky, ale i díky jedinečným dynamickým vlastnostem, které jsou v prémiovém segmentu klasických sedanů na té nejvyšší úrovni. Ušetřit se dá na příplatkové výbavě stejně jako na provozu úsporného výkonného turbodieselu 30d, který dokáže splnit požadavky vyznavačů sportovního svezení. |
Jeho vyšší hmotnost je oproti benzinovému protějšku 30i pochopitelně na přední nápravě trochu znát stejně jako o něco horší zrychlení ve vysokých rychlostech. |
Rozdíl ve spotřebě pohonných hmot se bude při svižné jízdě v průměru pohybovat kolem 4 litrů na 100 km. Pořizovací cena 330d není oproti benzinovému 330i o tolik vyšší, aby naftový model v rámci jeho provozní doby nevycházel z ekonomického hlediska příznivěji. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 330d xDrive |
Motor |
Vznětový přeplňovaný šestiválec o zdvihovém objemu 2993 ccm. Nejvyšší výkon 180 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 520 N.m při 1750-3000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol xDrive. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Přední náprava typu McPherson, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 247 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,1 / 5,5 / 6,8 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2760 mm. Celkové vnější rozměry 4520/1815/1420 mm. Palivová nádrž 63 l. |
Základní cena (testovaný model) |
1 102 500 Kč (1 623 078 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | řada 3 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |