Bezesporu jeden z nejsportovnějších volkswagenů současnosti nese název scirocco a svojí třetí generací po určité odmlce navazuje na historicky nejúspěšnější kupé značky. Zábavu za volantem jsme si užívali v modelu vybaveném přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TSI (118 kW).
V roce 1974 sjel z výrobní linky první VW Scirocco a jeho produkce trvala až do roku 1991. Za toto období se prodalo kolem 800 tisíc kusů. V současnosti je VW považován za výrobce kvalitně zpracovaných, moderních a funkčních vozů s dobrým poměrem ceny a užitné hodnoty. Jediným nedostatkem většiny modelů tak může být nedostatek emocí, které nabývají stále většího významu. Nový VW Scirocco je ale z úplně jiného soudku. Emotivní design z něj doslova čiší a křivky nízké siluety dané především relativně nízkou střechou a bočními okny působí atraktivním dojmem. |
Pokud zakryjete znak na automobilu málokdo z kolemjdoucích je schopen identifikovat pravého výrobce. Uvnitř na druhou stranu mnoho originality řidič nenalézá. Po otevření dlouhých bezrámových dveří a relativně nepohodlném nastoupení do vozu s nízkou střechou a stavbou se před řidičem rozprostře interiér prakticky shodný tomu z golfu. |
Charisma mu však částečně dodávají nejen sportovní sedadla vpředu s optimálním bočním vedením zejména ve spodní části zad, ale také sportovní volant s tlustým profilovaným věncem. Díky nízkému posazu a volantu s širokým rozsahem nastavení je nalezení optimální pozice otázkou chvilky. Funkčnosti přístrojového panelu nelze nic vytknout, určitá evokace vnějšího designu mu ale chybí. Za srdce nás ale chytly hlavně jiné věci… Až při jízdě totiž řidič milující zábavu za volantem pozná opravdové klady této novinky. |
Musíme zmínit, že jsme netestovali ultimativní verzi, která ale podle nás v podstatě ani neexistuje. Podvozek tohoto VW by si totiž dokázal poradit s daleko výkonnějšími motory v nabídce než jsou 1.4 TSI (dvě varianty 90 kW a 118 kW), 2.0 TFSI (147 kW) nebo 2.0 TDI (103 kW). |
Naše zkoušené provedení s motorem 1.4 TSI o nejvyšším výkonu 118 kW při 5800 ot/min bylo vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou (lze i s DSG). Maloobjemový motor je poměrně unikátní svým dvoustupňovým přeplňováním, které v nízkých otáčkách zajišťuje kompresor a v těch vyšších turbodmychadlo. Výsledkem je solidní zátah v širokém spektru otáček, největší točivý moment 240 N.m je k dispozici v 1500 – 4500 ot/min. Přestože se do scirocca nejsilnější varianta motorizace 1.4 TSI vůbec nedává, charakter tohoto provedení rozhodně nekazí zábavu za volantem. |
I když motor příjemně táhne už od nízkých otáček, razantnější záběr je cítit až v otáčkách vyšších. Právě s tím je spojená potřeba častějšího řazení při snaze o dynamickou jízdu, se kterou korespondují krátké a přesné dráhy řazení manuální převodovky. |
Snad jen odpor kolem středové polohy trochu znepříjemňuje rychlou změnu převodových stupňů. Jinak motor poskytuje velmi dobrou dynamiku především s ohledem na jeho objem a dokáže scirocco rozjet až na maximální rychlost 218 km/h. Výrazně zatahuje od 4500 ot/min a táhne až do cca 6500 ot/min. Spotřeba paliva je ale o něco vyšší než avizuje výrobce. Při svižné jízdě se hravě vyšplhá přes desetilitrovou hranici na sto kilometrů, mimo město lze jezdit kolem 7 l/100 km. I tak ale je provoz testovaného automobilu s ohledem na nabízený výkon relativně ekonomický a majitel vozu ušetří i na povinném ručení. |
Až po první sérii zatáček na oblíbené okresce začínám mít ale k sciroccu opravdový vztah a polohlasně si říkám, že tohle je subjektivně nejzábavnější volkswagen, se kterým jsem kdy jel. Přestože motor se svým nejvyšším výkonem příliš záda „nakopnout“ nemůže (a ani to nemá v popisu práce), podvozek je naladěný k dokonalosti. |
Boční náklony jsou jen minimální a to i přesto, že je jeho schopnost žehlit nerovnosti na vysoké úrovni. Nerovnosti na silnici díky tuhému naladění citelné rozhodně jsou, rázy se však výrazně nepřenáší do kabiny ani řízení, karosérie se nenatřásá ani nekmitá. Zábava s předokolkou však většinou končí nedotáčivostí v pomalejších zatáčkách. Scirocco ale boří tento mýtus, vrhá se do zatáček s obrovskou chutí a projíždí je bez jakýchkoliv známek nedotáčivosti. To jsem u předokolky nikdy nezažil. VW se i na limitu chová přísně neutrálně a pokud se s ním dostanete na hranici, sune se ze zatáčky spíše bokem než přední částí automobilu. O tom se může Golfu GT, Leonu Cupra nebo Audi TT jenom zdát… Při sundání nohy z plynu v zatáčce dochází k přenosu váhy na přední nápravu a záď pomalu začíná dostávat automobil do přetáčivého smyku. Zábavy je s tímto VW konečně dostatek a pomyslné první místo co se radosti za volantem týká se scirocco částečně přiblížilo jedničkovému BMW! |
Podvozek je téměř dokonalý, což se nedá tvrdit o řízení. Je stále zbytečně přeposilované, ne sice jako u passatu a dalších modelů, více komunikativnosti by mu však rozhodně nechybělo. Focus ST nebo i koncernový Leon Cupra tak stále nabízejí v této disciplíně více. |
Nové německé kupé od VW si zaslouží respekt a přestože neposkytuje nekompromisní dynamiku současných hothatchů, jeho podvozek mnohé hravě zastíní. Závěrečná volba sportovního hatchbacku tak záleží pouze na osobních preferencích zmiňovaných vlastností a je jasné, že jeden vůz jen těžko může nabídnout to nejlepší ve všech ohledech. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
VW Scirocco 1.4 TSI |
Motor |
Přeplňovaný (kompresor + turbodmychadlo) zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1390 ccm. Nejvyšší výkon 118 kW při 5800 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1500-4500 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná třídveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 218 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8,7 / 5,4 / 6,4 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2475 mm. Celkové vnější rozměry 4256/1810/1404 mm. Palivová nádrž 50 l. |
Cena (testovaný model) |
599 900 Kč (692 400 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Scirocco |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.4 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |