Zbrusu nový crossover XC 60 od Volva je mnohem dynamičtější a agresivnější než větší XC90. Podobně se ale chová i na silnici, obzvláště pokud řídíte variantu ve vrcholovém provedení s přeplňovaným benzinovým šestiválcem pod kapotou…
Na tento test jsem se opravdu těšil. Volvo totiž vsadilo do vývoje nové XC60 maximální úsilí, údajně i na úkor vývoje silné naftové motorizace pro XC90. Kdo z manažerů nepotřebuje takový prostor právě zmiňovaného Volva XC90, měl by si zavolat do svého oblíbeného dealerství a objednat si zkušební jízdu s novou XC60. Důvodem pro změnu může být nejen úchvatný švédský design, který je v XC60 skutečně propracován ve velkém stylu, ale především sebevědomé jízdní vlastnosti. |
Na první pohled je jasné, že současné Volvo XC60 je opět o kus dál oproti ostatním modelům tohoto výrobce. Charakteristická maska chladiče zůstala zachována, stejně jako „severské“ provedení zadních svítilen připomínající ty, jenž vozí prakticky všechny kombi od volva. Zmiňované prvky ale přesto vypadají tak nějak jinak. Maska chladiče je mnohem robustnější stejně jako na ní integrovaný poznávací znak výrobce. |
Zadní světla dostala navíc efektní diody, které při zapnutých koncových světlech září celou svou plochou a nejen spodní částí. Obdivovali jsme zcela novou, do široka rozkročenou siluetu, kterou dotváří výrazný a jediný prolis v horní části bočních dveří. Klínovitá karosérie má za následek relativně vysoko umístěnou nákladovou hranu podobnou té z ultimativního BMW X6. Mohutná boční zrcátka, široké zadní blatníky a zakulacená příď jen potvrzují další válečné tažení švédů proti konkurenci. |
Prémiové Audi Q5, časem dobře prověřené BMW X3 a hranatý Mercedes-Benz GLK mají proti sobě silného soupeře. Uvnitř nové XC60 se naopak výrazná revoluce nekoná. Přestože byl středový přístrojový panel sympaticky nakloněn směrem k řidiči a barevný displej navigačního systému si vyměnil místo s displejem audiosoustavy a klimatizace, typický styl Volva nelze přehlédnout. |
To samé platí i pro provedení nadmíru komfortních sedadel, které by si zasloužily snad jen lepší boční vedení těla. Líbí se nám dvoubarevné provedení sedadel a ostatních čalouněných částí interiéru. Po usednutí do vozu zahrne posádku testovaný model ergonomickým zpracováním a jedinečností s příchutí severského podání. Zapomeňte na německé premianty, volvo je zkrátka jiné a buď řidiče svým interiérem doslova pohltí nebo naopak příliš neoslní. Chválíme teleskopicky nastavitelný volant v opravdu širokém rozpětí stejně jako jednoduchost a přehlednost ovládacích prvků. |
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, nevadí ani úctyhodná tloušťka dveří naznačující veliký potenciál v rámci pasivní bezpečnosti. Výhradu máme snad jen proti hraně středového panelu, jenž nekompromisně tlačí řidiče do nohy. Vzadu se pohodlně usadí až tři průměrně vzrostlí cestující a objem zavazadlového prostoru 490 litrů je v této třídě lepším průměrem. |
Fakt, že jsou určité vlastnosti současných vozů spíše emotivní záležitostí je nesporné a dvojnásob to platí u Volva jako prémiové značky. Jízdní vlastnosti jsou ale dopředu dané a u vozů této kategorie hrají minimálně stejně důležitou roli jako u běžných sedanů. Vyšší stavba karosérie ale jízdní vlastnosti obecně zhoršuje a výrobci se s tím u svých SUV vypořádávají různým způsobem. Volvu se podařilo vyladit podvozek excelentně a troufáme si tvrdit, že je stabilita nové XC60 na úrovni BMW X3, neoficiálního krále jízdních vlastností v segmentu SUV střední třídy. |
Volvo sice nenabízí tak „dynamický“ požitek z řízení a to hlavně kvůli příliš účinnému posilovači a související zhoršené zpětné vazbě od předních kol, chování v zatáčkách je ale suverénní. Na obranu XC60 musíme uvést, že je jeho řízení oproti ostatním modelům tohoto výrobce (a tudíž i srovnávané XC90) přeci jen o něco komunikativnější. |
Co se jízdních vlastností týče, Volvo XC60 se i při razantním průjezdu chová relativně dlouho neutrálně a také v tomto případě hraje oproti ostatním modelům vlastní řady prim. Netrpí totiž poměrně rychlým nástupem nedotáčivosti, jenž v řidiči vzbuzuje nepříjemný pocit při dynamické jízdě. Volvo jakoby změnilo své konvence a výrobce dokonce vybavil také tento model elektronicky řízeným podvozkem. Řidič si tak může vybrat mezi režimy Comfort, Sport a Advanced. První dva režimy nemusíme asi více rozvádět, je však dobré uvést, že tvrdší nastavení podvozku v rámci druhého zmiňovaného režimu není příliš markantní. Na kvalitní silnice mimo město se ale výborně hodí. Systém Advanced by zjednodušeně měl v závislosti na jízdním stylu optimálně volit nastavení podvozku mezi komfortním a sportovním režimem a to i podle zatížení vozu. Výraznou změnu oproti módu Sport jsme však nezaznamenali. Pochvalu si zaslouží brzdy, které nevadnou a mají rychlý nástup. Volvo se u nás nabízí s benzinovou motorizací T6 a dvěma vznětovými motory - D5 a 2.4D. Zkoušeli jsme benzinový šestiválec o zdvihovém objemu 2953 cm3. Nejvyšší výkon 210 kW při 5600 ot/min je zárukou skvělého zátahu prakticky z jakýchkoliv otáček. |
Není se co divit, vždyť křivka největšího točivého momentu 400 N.m vrcholí v rozpětí 1500 – 4800 ot/min a to je přesně vlastnost, kterou mám na „švédských“ přeplňovaných motorech tolik rád. Díky pohonu všech kol nemusíte mít strach o nedostatečnou trakci, spíše se u špičkové motorizace T6 připravte na vyšší spotřebu pohonných hmot. Ve městě není problém jezdit kolem 16 l/100 km, mimo město spotřeba klesá k desetilitrové hranici na 100 kilometrů. V kombinovaném režimu však řidič musí počítat s odběrem kolem 12,5 l/100 km při převažující defenzivní jízdě. |
Zabrat jsme této čtyřkolce dali i mimo zpevněné cesty, pochopitelně jsme jezdili spíše po zasněžených loukách a lesích než v těžkém terénu. Právě v něm je limitujícím faktorem pochopitelně světlá výška. Pohon všech kol pracuje dobře i v lehkém terénu, žádné offroadové pomocníky skryté v několika tlačítkách samozřejmě očekávat nelze. Představitelé značky tvrdí, že je nové Volvo XC60 nejbezpečnějším modelem za celou historii švédského výrobce. A má to pochopitelně zbrusu nový „důvod“, kterému se říká City Safety. |
Pracuje podobně jako CWAB, který v případě vyhodnocení rizika středu s vpředu jedoucím vozidlem nejprve akusticky upozorní řidiče a dále zahájí samovolné brzdění. Manévr však není schopen (většinou ve vyšších rychlostech) dokončit do úplného zastavení vozu před překážkou a právě to umí City Safety do rychlosti 30 km/h. Je tak účinným pomocníkem proti drobným kolizím v městském provozu. Dále nechybí bezpečností prvky jako WHIPS, BLIS, Distace Alert, IDIS a další známé systémy z posledních modelů značky. |
Volvo XC60 je skvěle fungující SUV posunující laťku ve svém segmentu opět o kus výše. Svojí suverenitou na silnici se dokonce vyrovnává i některým sedanům z vlastních řad a svým jedinečným ztvárněním hrozí rozdrcením konkurence prémiových crossoverů střední třídy, které se v poslední době rojí jako houby po dešti. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC60 T6 |
Motor |
Přeplňovaný zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2953 ccm. Nejvyšší výkon 210 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 1500-4800 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol AWD přes viskózní spojku. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 17,1 / 8,9 / 11,9 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2774 mm. Celkové vnější rozměry 4628/1891/1672 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (testovaný model) |
1 294 000 Kč (1 727 100 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | XC60 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | T6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |