BMW 320d xDrive Touring - top stage forever? (TEST)

Testy
26.02.2009

F T G

BMW 320d xDrive Touring - top stage forever? (TEST)

BMW řady tři prošlo modernizací, která se dotkla především změn exteriéru tohoto premianta střední třídy. Nás ale více zajímalo, zda-li zůstává současná „trojka“ sportovně orientovaným sedanem a kombi, jako tomu bylo doposud zvykem. Jízdní vlastnosti jsme prověřili na zasněžených alpských silnicích ve výšce až 1500 metrů nad mořem.

 

Od představitelů českého zastoupení BMW jsme přebírali stříbrné kombi s označením 320d na zádi. Přestože vůz disponuje inteligentním pohonem všech kol xDrive, charakterizující písmeno „x“ bylo v rámci modernizace z označení na zádi vypuštěno a název systému se ocitl na předních blatnících karosérie. BMW řady tři dostalo také přepracovanou přední masku chladiče, jejíž „ledvinky“ přišly o výrazný horní okraj. Na bocích karosérie se také nachází nové nástavce prahů, stejně jako rozměrná zpětná zrcátka umožňující výhled dozadu v širším úhlu.

Přední světla námi testovaného provedení obsahovala nejen funkci denního svícení s efektně zářící světelnou obručí potkávacích a dálkových světlometů, ale také bi-xenonové světlomety. Právě k nim se také dodávají směrová světla ze světelných diod. Obdobnou technologií diod LED byly vybaveny i zadní sdružené svítilny. Došlo i na přepracování víka zavazadlového prostoru a některé modely dostaly rozšířený rozchod zadních kol o 24 milimetrů.

Přestože výrazné prolisy na přední kapotě nového provedení působí dynamicky, subjektivně nám po několika minutách porovnávání starší a nové přední masky připadá přední část původního provedení mnichovského vozu o něco agresivnější a tudíž i sportovnější.

Některé z použitých materiálů uvnitř vozu byly vyměněny za nové ve snaze o ještě více luxusnější dojem posádky z interiéru. Ačkoli u nové trojky stále nedošlo k razantnímu natočení středového panelu směrem k řidiči, chválíme zachování schopnosti interiéru nabídnout řidiči ultimativní sportovní polohu za volantem.

Troufáme si tvrdit, že se jedná o jedinečnou vlastnost řady tři v této třídě zejména díky skvěle nastavitelným sportovním sedadlům vpředu a tříramennému volantu s tlustým věncem. Pochválit musíme i optimální umístění voliče převodovky a základních ovládacích prvků. Poměrně významnou změnou je přepracování grafického rozhraní a logiky ovládání občas kritizovaného systému iDrive.

Zachován zůstal textový přehled hlavních možností menu, které se vybírají pomocí pootočení ovladače a potvrzují jeho stisknutím. Změnilo se však rozložení informací na obrazovce, která byla rozdělena do několika částí mezi nimiž se lze posunutím kruhového ovladače přepínat.

Přibilo navíc několik tlačítek přímé volby například pro rádio, navigaci, CD a nově je také k dispozici volba návratu k předchozí funkci. Osobně jsme neměli problémy zvyknout si na starší systém iDrive, věříme ale, že ten nový si najde ještě více příznivců a zamezí případné kritice oproti MMI od Audi.

V interiéru není kolem řidiče místa na rozdávání, dvojnásob to platí o prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Trojkové prémiové kombi nabízí převoz až 460 litrů nákladu v zavazadelníku, což je hodnota nacházející se o několik desítek litrů pod nabídkou konkurence. Variabilitu zavazadlového prostoru v našem případě částečně omezovala integrovaná mříž pro možnost odpočtu DPH.

V souladu s posledním návrhy změn daňové legislativy by se však toto řešení mohlo změnit. Pravdou je, že pokud budete chodit kolem testovaného vozu s metrem v ruce a porovnávat různé vzdálenosti, pravděpodobně velmi rychle odejdete ke konkurenci.

BMW však v prémiovém segmentu nabízí něco jiného – je totiž mimořádně vhodné pro sportovně založené nebo alespoň vysoce vnímavé řidiče. Myslíme tím absolutní jízdní vlastnosti a pocit ze řízení, kterým se málokdo v této třídě vyrovná. Tyto vlastnosti v kombinaci se skvělou nabídkou motorů značky uspokojí i velmi náročného zákazníka.

Jak již samotné označení vozu napovídá, testovali jsme variantu se čtyřválcovým vznětovým dvoulitrem pod kapotou poskytující vozu nejvyšší výkon 130 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 350 N.m vrcholí při 1750-3000 ot/min. a i přes zdánlivé sportovní omezení týkající se počtu válců a objemu motoru typu diesel, uměl testovaný bavorák nabídnout až překvapivou dávku zábavy.

Na německých dálnicích lze relativně snadno udržovat rychlost lehce přes 200 km/h a zároveň si užívat poslechu kvalitní audiosoustavy nebo rozhovoru se spolujezdcem. Motor zatahuje výrazně odspodu a vykazuje až neobvyklou chuť k vytáčení.

Šestistupňový automat skvěle řadí v manuálním i ručním módu a umožňuje tak dosahovat příznivou spotřebu pohonných hmot a zároveň nekazit řidiči radost ze řízení. Nemusíme ale asi dodávat, že pro jízdu mimo město bychom přeci jen preferovali manuál. Spotřebu pohonných hmot lze udržovat pod hranicí 6 l/100 km s velkou dávkou sebezapření.

Daleko častěji uvidíte na palubním počítači v kombinovaném režimu hodnotu kolem 6,5 l/100 km. My jsme v rámci dálničního sprintu a zimního provozu na horách jezdili s výsledným průměrem zhruba o litr vyšším. Testované kombi skvěle drželo stopu i na zimním obutím o rozměru 16 palců. Modernizovaný systém pohonu všech kol xDrive dodává na kluzkém povrchu potřebnou stabilitu a trakci.

Projíždět zasněžené zatáčky s deaktivovaným protiskluzovým i stabilizačním systémem je neuvěřitelná zábava, doporučujeme to ale pouze zkušeným řidičům s patřičným citem a po absolvování několika tréninkových jízd třeba na zasněženém parkovišti.

Točivý moment se na jednotlivá kola přenáší precizně dle aktuálních podmínek a automobil jede tam, kam míří přední kola. Pokud v zatáčce nepřidáte příliš plynu, BMW nevyžaduje ani razantní kontra volantem a vykrouží zatáčku efektním driftem se srovnanými koly.

Na suchém asfaltu xDrive pochopitelně poněkud ubírá na vrozené hbitosti podvozku, který mimo jiné výborně absorbuje nerovnosti a je jasné, že je dimenzován na zvládnutí daleko větší porce výkonu, než je schopen vyprodukovat vznětový čtyřválec. Brzdy mají skvělou výdrž a řízení s relativně tuhým nastavením posilovače reprodukuje řidiči dostatečné množství informací od předních kol.

BMW 320d xDrive je prvním čtyřválcovým trojkovým BMW s pohonem všech kol, ale i jemu poskytuje tento motor dostatek výkonového potenciálu. Modernizace posunula „trojku“ díky použité technologii a vybavení blíže k mnohdy novějším konkurentům a zároveň zanechala sportovní vlastnosti minimálně na úrovni tolik žádané příznivci mnichovských vozů.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

BMW 320d xDrive Touring

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1995 ccm. Nejvyšší výkon 130 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1750-3000 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol xDrive. Šestistupňová samočinná převodovka.

Podvozek

Zavěšení předních kol typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,9 / 4,8 / 5,6 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2760 mm. Celkové vnější rozměry 4527/2013/1418 mm. Palivová nádrž 61 l.

Základní cena (testované provedení)

967 499 Kč (1 355 600 Kč)

Základní parametry
Výrobce:BMW
Model:řada 3
Karosérie:Kombi
Motor:2.0
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -