Citroen C5 2.0 HDI - německá kvalita a francouzský komfort? (TEST)

Testy
04.10.2009

F T G

Citroen C5 2.0 HDI - německá kvalita a francouzský komfort? (TEST)

S příchodem nové generace Citroenu C5 musejí zájemci řešit otázku volby odpružení. V nabídce se totiž právě u tohoto sedanu střední třídy objevuje nejen pověstné vzduchokapalinové odpružení Hydracitve III, ale také klasické vinuté pružiny, kterými byla vybavena i námi testovaná varianta.

 

Nová „cé-pětka“ vnáší do segmentu střední třídy neotřelý francouzský design, se kterým Citroen vyrukoval poprvé u stylové modelové řady C4. Minulá generace Citroenu C5 byla prostorná, pohodlná, ale zoufale nudná. Přestože působila robustním dojmem (a vlastně i byla) oko designového labužníka prakticky nemělo na jejím kabátě kam spočinout.

Její nástupkyně je jakoby z jiného světa. Nabízí nízkou siluetu, enormně šikmé přední okno (alias Peugeot 407) a originálně klenuté okno zadní. I přes snahu o nadčasový design jí nechybí originalita a charakteristické prvky Citroenu.

V otázce prostornosti je to už o něco horší. Citroen C5 totiž postrádá velkorysou nabídku místa vzadu, téměř se slzami v očích tak vzpomínáme na modely DS a CX… Objem zavazadlového prostoru sedanu je spíše podprůměrných 439 litrů, Vpředu však potěší pohodlná sedadla s dostatečným bočním vedením sedáku i opěradla.

Trochu jsme bojovali s nalezením optimální pozice za volantem, ocenili bychom širší možnost nastavování volantu ve výškovém směru. V interiéru nelze přehlédnout kreativní přístup konstruktérů, jenž je patrný zejména v odváženém řešení přístrojové desky.

Nechybí ani pro Citroen pověstný pevný střed volantu zajišťující optimální orientaci airbagu k tělu řidiče a to za každé situace. Nevýhodou je komplikované ovládání klaksonu, ale i jiných tlačítek v zatáčce při vychýlení volantu z přímého směru. Tlačítek je na volantu možná až příliš, přinejmenším jejich zvládnutí vyžaduje chvíli zvyku.

Z volantu tak řidič může ovládat audiosystém, navigaci a další funkce bez nutnosti sundání ruky z volantu. Kvalita použitých materiálů je diametrálně odlišná od předchozí generace a směle snese srovnání s německou konkurencí. Otázkou zůstává, co s jednotlivými prvky a materiály udělá čas v rámci několikaletého provozu.

Francouzi si však velmi věří a přestože to není tak dávno, kdy měli s kvalitou problémy, jejich nový reklamní spot připodobňuje C5 k německé dokonalosti. Výbava testovaného auta zahrnovala dvouzónovou klimatizaci, parkovacího asistenta, schopného změřit vzdálenost mezi podélně stojícími vozy pro zaparkování nebo například navigační systém. Audiosoustava měla navíc 10 GB pevný paměťový disk. Ve velmi chladných zimních dnech jsme ocenili výdechy klimatizace jen pár centimetrů od rukou řidiče položených na volantu, které zaručí brzy po nasednutí do prochladlého vozu žádaný komfort.

Hydropneumatické odpružení Hydractive se stalo doslova poznávacím znamením Citroenů. U novinky C5 si klient volí mezi Hydractivem a klasickými vinutými pružinami bez jakéhokoliv příplatku. Námi zkoušené ocelové pružiny mají být oproti Hydractivu o něco tužší.

Přestože výrobce hovoří o „sportovnějším“ nastavení, na úvod předesílám, že řidič může na tuto vlastnost zapomenout. Jde však pouze o názvosloví, Citroen C5 se o sportovní potenciál vlastně vůbec nesnaží a vše soustřeďuje na maximální míru komfortu posádky.

Hydropneumatická varianta bude sice ještě o kus „houpavější“, ale i standardní tlumiče nabízí nadprůměrnou dávku pohodlí. V podstatě se dá říci, že Citroen C5 představuje jakýsi protiklad mondea s podvozkem vhodným pro dynamicky založeného řidiče.

Pochopitelně vymoženosti Hydractivu jako je možnost změny světlé výšky vozu buď manuálně nebo automaticky dle jízdního stylu a zatížení vozu nabízí v tomto segmentu pouze Citroen a je jasnou konkurencí i pro vlastní odpružení ocelovými pružinami. Vzhledem k tomu, že se za Hydractive nepřiplácí a servisní interval činí 120 tisíc kilometrů, vidíme hydropneumatické odpružení jako jasnou volbu. Ale i u námi testované C5 musíme vyzdvihnout schopnost podvozku žehlit i poměrně velké výmoly a zároveň neobtěžovat posádku nepříjemnými rázy a hlukem.

V rychleji projeté zatáčce automobil řidiče sice „podrží“, zábavu ale nečekejte. Svůj podíl na tom má i příliš účinný posilovač řízení, díky kterému řidič prakticky neví, co se děje pod předními koly a automobil ho tak samovolně učí klidné jízdě. Brzdy si zaslouží pochvalu za výbornou účinnost a to zejména při brzdění z vysokých dálničních rychlostí.

Jejich problém však tkví v obtížném dávkování, což je nepříjemné hlavně ve městě při popojíždění. Vznětová pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1997 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 100 kW při 4000 ot/min.. Největší točivý moment 320 Nm vrcholí při 2000 ot/min.

Výhradu máme pouze proti menšímu zátahu v nízkých otáčkách, naopak chválíme příznivou spotřebu pohonných hmot. S Citroenem C5 2.0 HDI lze mimo město bez problémů jezdit za 6 l/100 km, větší spotřeby než 8 l/100 km navíc dosáhnete jen stěží. Díky nádrži o objemu 70 litrů není problém ujet bez tankování přes 1000 kilometrů.

Zaváděcí cena nového Citroenu C5 s nejslabším vznětovým motorem v nabídce je velmi konkurenceschopných 719 900 Kč, příplatková výbava námi testovaného provedení cenu navýší na 824 900 Kč. Citroen chválíme za zachování svého image u C5, přestože v reklamním sloganu připodobňuje vůz k německým rivalům. Nesnaží se je ale porazit sportovním agilitou, ale naopak vysokou mírou pohodlí při zachování solidní úrovně kvality.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroen C5 Dynamique 2.0 HDI 16V FAP

Motor

Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 204 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,5 / 4,8 / 5,8 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4779/2096/1458 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (cena testovaného vozu)

719 900 Kč (824 900 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C5
Karosérie:Sedan
Motor:2.0 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -