Přestože modernizovaný forester nabral na váze a velikosti, přeplňovaný motor boxer o objemu 2457 cm3 z něj stále dělá všeuměla s výraznými sportovními geny. To že japonské Subaru v poslední době přichystalo pro své zákazníky řadu překvapení je nesporná věc.
To že japonské Subaru v poslední době přichystalo pro své zákazníky řadu překvapení je nesporná věc. Ať se již jedná o radikální změnu v modelové řadě Imprezy nebo Tribecy, na řadu přišla i relativně významná inovace oblíbeného automobilu Subaru Forester. Asi největší změnou pávě u zmiňovaného forestera je nárůst vnějších rozměrů karosérie. Spolu s tím se z vozu vytratila jakási „hrubost“ minulé generace a na řadu přichází uhlazenější design tohoto moderně stylizovaného SUV. |
Dominantní světlomety předchůdce ustoupily do pozadí, maska chladiče má nyní bohaté chromování dodávající vozu originální eleganci. Přední nárazník je se svým tvarováním vhodný pro překonávání terénních překážek a to díky solidnímu nájezdovému uhlu, který nabízí. |
V kombinaci se světlou výškou 225 mm (některé verze 215 mm) je jasné, že forester neztratil nic ze svých terénních schopností oproti předchozímu provedení. Vzadu se změny týkají zejména úplně nových svítilen, které jsou nyní více protaženy do boků. Zachována byla robustnost zadního nárazníku stejně jako rozměrné zadní sklo s nízko umístěnou spodní hranou, jenž výrazně usnadňuje výhled z vozu při couvání. Zavazadelník je dobře přístupný a jeho nákladová hrana se nachází ve výšce 680 mm nad vozovkou. |
Zavazadlový prostor má objem 450 l, při sklopení opěradel zadních sedadel pojme až 1660 litrů nákladu. Ocenili jsme jeho solidní vnitřní šířku mezi podběhy stejně jako výšku od nakládací hrany ke stropu. Uvnitř forester narostl nevídaným způsobem. Vzadu se bez problémů usadí tři dospělé osoby a nebudou trpět nedostatkem místa nejen v podélném, ale i příčném směru. |
Aby také ne, vždyť například v oblasti kolem je v inovovaném Subaru o 10 cm více místa v porovnání s minulou generací. Dostatek prostoru je i v oblasti hlavy a to díky relativně vysoké stavbě automobilu. Zadní sedadla by mohla snad jen o trochu více podpírat nohy cestujících. Tvarování přístrojové desky připomíná imprezu a na kvalitu použitých plastů si nemůžeme ztěžovat, přestože stále nedosahuje úrovně známé u automobilů některých evropských výrobců. Ovládání ventilační jednotky (pouze jednozónová) a audiosoustavy je přehledné, kruhové ukazatele na přístrojovém panelu dostaly modré podsvícení. |
Polohu za volantem řidič nalézá relativně snadno díky možnosti všestranného seřízení sedadla a volantu, což nebylo u předchozího provedení samozřejmostí. Pochválit musíme výborný výhled z vozu všemi směry a to i přesto, že byly bezrámové dveře nahrazeny klasickými - s rámy. |
Pojďme ale nastartovat a vyrazit na cestu, na které testovaný model slibuje velkou dávku zábavy především díky přeplňovanému plochému čtyřválci 2,5 XT. Motor je držitel titulu mezinárodní soutěže o pohonnou jednotku roku a mimo forestera lze jeho modifikovanou variantu najít také v nejvýkonnější Impreze WRX STi. Nejvyšší výkon byl u Forestera 2,5 XT naladěn na 169 kW při 5200 ot/min., křivka největšího točivého momentu 320 Nm pak vrcholí při 2800 ot/min. |
Trochu zklamáním je v porovnání s předchozí generací akcelerace, která již nedosahuje takových hodnot, současných 7,1 sekund (z 0 na 100 km/h) je však stále mimořádný výsledek na takto koncipovaný automobil. Díky výkonnému motoru má zkoušený model převahu nad většinou běžných automobilů, které u nás na silnici jezdí. |
Opojný je ale i zvuk motoru, který při zrychlování doprovází pískot turba a mechanický koncert typický pro pohonné jednotky výrobce Subaru. Zhruba ve 3000 ot/min. agregát výrazně zatahuje a od 4000 ot/min se všechna čtyři kola nekompromisně zarývají do povrhu, na kterém řidič s tímto sportovním SUV právě baví. Pět převodových stupňů s optimálním zpřevodováním stačí, koncepce převodovky však vyžaduje přesnou ruku pro rychlé řazení jednotlivých stupňů. |
Pozitivní zprávou oproti předchozí generaci je spotřeba pohonných hmot. My jsme v kombinovaném režimu zahrnujícím město, dálnici a horské silnice dosáhli hodnoty 10,6 l/100 km a to jsme „lesáka“ nijak nešetřili. Přestože „papírové“ hodnoty spotřeby byly u předchozí generace téměř shodné, jejich dosažení vyžadovalo pořádnou míru sebeovládání. |
Při sportovní jízdě se však spotřeba hravě přehoupne přes patnáctilitrovou hranici i u současné generace… V rámci evoluce doznal změn také podvozek a spolu s ním i jízdní vlastnosti forestera. Odpružení je nyní naladěno více komfortně, a tak vůz poskytuje opravdu pohodlné svezení na nerovnostech našich silnic. V zatáčkách pochopitelně dochází k větším náklonům karosérie. To by samo o sobě tak nevadilo, jistá úskalí však vidíme přímo u modelů vybavených námi zkoušeným výkonným motorem, pro které by mohl být podvozek přeci jen trochu upraven. |
S foresterem jsme zdolávali i prudká stoupání krkonošských kopců na souvisle ujetém sněhu. Právě v těchto podmínkách automobil doslova kraloval a v zatáčkách nás bavil jistotou ovládání při jízdě řízenými smyky. Opět se tak potvrdila vysoká úroveň symetrického pohonu všech kol od výrobce s hvězdami ve znaku. Zábavu kazí snad jen částečná ztráta toku informací od předních kol k řidiči, zaviněná příliš účinným posilovačem řízení oproti předchozímu provedení. |
Subaru Forester 2,5 XT je výkonný vůz, který s přehledem zvládá i jízdu středně těžkým terénem. I přes měkčí podvozek je jeho stabilita v porovnání s leckterým SUV příkladná, stejně jako schopnost zdolávat překážky v náročných jízdních podmínkách. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Forester 2.5 XT Comfort |
Motor |
Přeplňovaný zážehový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 169 kW při 5200 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2800 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová mechanická převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení předních kol McPherson, víceprvkové nezávislé zavěšení vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 214 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,4 / 8,2 / 10,5 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2615 mm. Celkové vnější rozměry 4560/1780/1700 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Cena |
838 800 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Forester |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5XT |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |