Konečně dvě spojky! - Volvo V50 2.0D Powershift (TEST)

Testy
19.11.2008

F T G

Konečně dvě spojky! - Volvo V50 2.0D Powershift (TEST)

Změna převodových stupňů může ve volvu probíhat neuvěřitelně rychle a to nemusíte mít zrovna manuál. Má to ale jeden háček, novou dvouspojkovou převodovku Powershift nabízí Volvo pouze v kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem a to jen pro zájemce o modely C30, S40 a V50.

 

Volvo V50 2.0D nám do redakce přijelo ve velkém stylu. Testovali jsme totiž provedení ve druhé nejvyšší výbavě Momentum. Prémiové kombi střední třídy je stále ve skvělé kondici, k čemuž v loňském roce přispěl i drobný facelift.

Týkal se především předního nárazníku, který se nápadně podobá tomu z většího Volva V70 stejně jako nárazník zadní díky svému většímu klenutí. Zadní svítilny zůstaly na sloupcích karosérie jak už je pro švédské kombi typické, nyní se však táhnou více do boku, což je určitě další plus pro aktivní bezpečnost posádky.

Zapomenout zmínit nesmíme ani do strany více protažené přední světlomety s modře zářícím lemem kolem potkávacího světlometu. Díky předsazené masce předního chladiče a kompaktní zádi působí „vé-padesátka“ dynamickým dojmem s nezaměnitelným charisma.

Sportovní geny se ale skrývají i uvnitř, stačí vzpomenout na věhlasný podvozek převzatý z Fordu Focus druhé generace jako výsledek koncernové spolupráce mezi oběma automobilkami.

Po usednutí do vozu nás hýčkala skvěle tvarovaná sedadla vyvedená z kvalitního potahu působícím téměř stejně luxusně jako kůže. Na přístrojovou desku z měkčených plastů je radost pohledět, právě použití takto měkčeného materiálu rozhodně dnes nebývá samozřejmostí ani v segmentu prémiových vozů.

Pokrokově působí také tenká středová konzole, která jednak neomezuje prostor pro kolena posádky a navíc se za jejími útrobami skrývá úložný prostor. Jednotlivé kruhové ovladače jsou přehledné včetně palubního počítače umístěného nad kruhovými přístroji. Dobrou zprávou je, že palubní počítač umí i česky! Na zadní sedadla se pohodlně usadí průměrně vzrostlý člověk (180 cm), delší jedinci mohou mít problém s prostorem v oblasti hlavy kvůli svažující se střeše.

Kratší rozvor je znát i v oblasti kolen, musíme však stále brát na vědomí, že sedíme v automobilu střední třídy, jenž obecně dlouhánům vzadu příliš nepřeje.

V předu je to s podélným prostorem o poznání lepší, skvělý posed za volantem navíc zajistí i teleskopicky nastavitelný volant v širokém rozmezí. Přestože volvo se svým základním objemem zavazadelníku 417 litrů zaostává za konkurencí, naopak ji drtí hlavně jeho úžasnou přístupností.

Absence nákladové hrany v kombinaci se širokými pátými dveřmi s velikým úhlem vyklápění zajišťují komfortní manipulaci s nákladem. Polstrování zavazadlového prostoru je příkladné, potěší i bohaté množství odkládacích schránek. Sklopením opěradel se úložný prostor zvětší až na 1307 litrů.

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel zmiňovaný vznětový čtyřválec s mimořádně kultivovaným chodem o zdvihovém objemu 1997 cm3. Ten vozu poskytuje nejvyšší výkon 100 kW při 4000 ot/min a největší točivý moment 320 N.m při 2000 ot/min.

Avizovaná pohonná jednotka byla spjata s novinkou v podobě šestistupňové samočinné převodovky Powershift. Ta se skládá ze dvou paralelních převodovek, z nichž každá má samostatnou spojku. První spojka je určena pro liché převodové stupně (1,3,5 a zpátečku), druhá pak pro stupně sudé (2,4,6).

Zatímco jedna spojka se rozpojuje, druhá je připravena k záběru. To zachovává přenos výkonu a točivého momentu téměř bez přerušení při změně převodových stupňů. Tento princip je obdobný i u konkurenčních převodových skříní jako například jsou DSG (Direct Shift Gearbox) od VW nebo novinka M-DCT (M – Double Clutch Transmission) od BMW.

Při porovnání „papírových“ parametrů DSG versus Powershift sice zjistíte, že Poweshift nezajišťuje lepší hodnoty zrychlení a spotřeby pohonných hmot oproti stejnému modelu vybaveného manuálním řazením, rozdíl jedné desetiny ve zrychlení z 0 – 100 km/h je však minimální.

V praxi představuje převodovka pro Volvo obrovský posun dopředu, není žádným tajemstvím, že standardnímu automatu od Geartronic bylo právě poměrně často vyčítáno poměrně značné prodlení při řazení jednotlivých převodových stupňů.

Testované Volvo však řadí opravdu rychle bez ohledu na to, zda-li právě jedete na automatický nebo manuální režim. V posledně jmenovaném jsme postrádali snad jen páčky pod volantem pro pohodlnější řazení. Převodovka Powershift vznikla ve spolupráci s firmu Getrag, která ji vyrábí ve slovenském Kechneci.
 

Není žádným tajemstvím, že obdobnou převodovku bude využívat i Ford v rámci koncernové spolupráce. S Volvem V50 2.0D jsme v kombinovaném režimu jezdili za 7 l/100 km, což je s ohledem na nabízený komfort automatu solidní výsledek.

Samočinná převodovka rozhodně nedegraduje výkon vznětové motorizace a to je v této objemové třídě podstatné. Podvozek Volva V50 je pověstný skvělými vlastnostmi i při jízdě na hraně fyzikálních zákonů.

Přestože je o něco měkčí, než je tomu v případě konstrukčně shodného podvozku focusu, z klidu ho jen tak nic nevyvede. V zatáčce se chová dlouho neutrálně, nedotáčivost se projeví opravdu jen při razantní jízdě. Řízení navíc řidiči poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu od předních kol.

Prémiové Volvo V50 2.0D nabízí nekompromisní jízdní vlastnosti a kultivovanou pohonnou jednotku, jejíž dynamický potenciál dokonale střeží nová automatická převodovka.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo V50 2.0D

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000/min.

Převodové ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová samočinná převodovka Powershift.

Podvozek

Zavěšení předních kol typu McPherson. Víceprvkové nezávislé zavěšení zadních kol.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti (Powershift)

Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot 6,0 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4522/1770/1499 mm. Palivová nádrž 52 l.

Cena testovaného vozu

863 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:V50
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -