Vybíráte prostorný rodinný automobil střední třídy se sportovními geny? Zakazuje vaše vnitropodniková směrnice prémiové značky či japonské výrobce? Než podepíšete objednávku, ať už na jakoukoliv alternativu, rozhodně absolvujte zkušební jízdu s vozem Ford Mondeo Kombi.
Současné mondeo je již třetí generací oblíbeného zástupce střední třídy, který po mnoho let sjíždí z výrobní linky v belgickém Genku. Vyrábí se ve třech karosářských provedení – sedan, liftback a kombi. Posledně jmenovaná varianta měří na délku úctyhodných 4830 mm, což je pro zajímavost o 56 mm více ve srovnání s VW Passat Variant. Mondeo přitom vůbec nemá snahu svou velikost maskovat. Sami zástupci značky hovoří o tzv. kinetickém designu, který je charakteristický ostrými dynamickými prvky v kombinaci se zaoblenou siluetou karosérie. |
Všímáme si zužující se linie tónovaných bočních oken, pod nimiž je znatelný prolis táhnoucí se od předních blatníků až k zadním svítilnám. Právě rozměrná zadní světla společně s horním spoilerem pátých dveří dokazují snahu konstruktérů o dynamické ztvárnění automobilu. Do naší redakce přijelo Mondeo Kombi ve vrcholném provedení Titanium Sport, které je novinkou v rámci této modelové řady. |
Už standardní provedení mondea je velmi pohledné a v případě námi testovaného vozu musíme prohlásit, že se bez nadsázky jedná o jeden z nejhezčích kombíků současného automobilového trhu. Nová výbava je k dispozici pouze v kombinaci s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l (162 kW) nebo turbodieselem 2,2 TDCI (129 kW), který měl pod kapotou i námi testovaný ford. Součástí výbavy Titanium S je sada exteriérových sportovních doplňků zahrnující například výraznou mřížku chladiče, sportovní přední a zadní nárazník, střešní lyžiny nebo dvojici chromovaných koncovek výfuků. |
K agresivnímu vzhledu přispívají i osmnáctipalcová kola z lehkých slitin s 5-ti paprsky. V interiéru nechybí nové příjemné čalounění s červeným prošíváním kombinující kůži s Alcantarou. Dekorativní prvky na palubní desce standardně mající vzhled hliníku nahradila úprava pianová čerň. |
Ve výbavě dále nechybí audiosoustava Sony se zásobníkem na šest CD, vyhřívané čelní sklo “Quickclear“ s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, dešťový senzor, parkovací asistent, bi-xenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu nebo duální klimatizace. Příznivce dynamického svezení určitě potěší sportovní podvozek, hliníkové pedály a určitě také startovací tlačítko Ford Power. Přestože jsme brali výroky představitelů značky o použití kvalitativně srovnatelných materiálů v interiéru s prémiovým segmentem s rezervou, musíme potvrdit výrazný posun mondea v porovnání s minulou generací. |
Většina plastů a ovládacích prvků se v reálu svým provedením skutečně blíží tomu, na co jsme zvyklí od prémiových výrobců, dojem kazí snad jen větší množství tlačítek a ovladačů s nejednotným designem a kvalitou. Samostatnou kapitolou je atraktivní centrální displej, který doslova hýří barvami a 3D efekty. |
Rozměrově mu nestačil standardní prostor mezi kruhovými přístroji, proto ještě zabral zhruba polovinu otáčkoměru. Příjemná sedadla s výrazným bočním vedením dobře drží tělo, u řidiče jsou doplněna tvarováním v bederní oblasti a volbou elektrického nastavení v osmi směrech. Delší opěradla přivítají zejména jedinci vyšších postav. V interiéru je vpředu i vzadu skutečně dost místa, což posádka ocení hlavně po ujetí delší vzdálenosti. Skutečně prostorný zavazadlový prostor má objem 542 litrů a po sklopení zadních sedadel naroste až na 1733 litrů. |
Vzniklá rovná plocha je navíc bez zbytečných hran a výstupků a tím se zvyšuje i její všestranné využití. Po zvednutí podlahy je přístup k rezervnímu kolu na dojetí a další úložný prostor pro drobnější předměty. Srdcem vozu byl již zmiňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2179 cm3 s nejvyšším výkonem 129 kW při 3500 ot/min. |
Největší točivý moment 400 N.m (s overboost až 420 N.m) vrcholí při 1750 – 2750 ot/min. Motor na nás učinil velmi pozitivní dojem, má kultivovaný projev a solidní zátah. Při rozumné spotřebě pohonných hmot (dosažená kombinovaná hodnota 7 l/100 km) lze už jezdit vcelku dynamicky a to i s ohledem na pohotovostní hmotnost 1629 kg. Jednou z největších zbraní mondea jsou však výborné jízdní vlastnosti. Není se co divit, vždyť rozchod kol vpředu i vzadu je delší než je tomu například u BMW řady 5. Automobil sedí na silnici jako přikovaný, což je ještě navíc umocněno zmiňovaným sportovním podvozkem. |
I s ním ale můžete očekávat solidní jízdní komfort. Ocenili jsme příkladné neutrální chování v rychlých zatáčkách, kde se vůz chová téměř jako zadokolka. Pomalé zatáčky pochopitelně potvrzují pohon předních kol, i zde však panuje příkladná stabilita. Pochvalu si zaslouží také řízení, které možná nenabízí takovou zpětnou vazbu jako u předchozí generace, rozhodně však není přeposilované a umožňuje řidiči vychutnat si s potěšením každou zatáčku. |
Ford Mondeo Kombi je vynikající rodinný vůz, který umí nabídnout i určitou míru sportovního vyžití dynamicky založeným řidičům. Pro tyto účely bychom však přeci doporučili spíše zážehový přeplňovaný pětiválec 2,5 l. Luxusní výbava Titanium S navíc dodává vozu jedinečný charakter, který i s velkého kombi (rozměrově na hranici střední a vyšší střední třídy) činí pohledný express. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Ford Mondeo Kombi 2.2 TDCI Titanium S |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2179 ccm. Nejvyšší výkon 129 kW při 3500/min. Největší točivý moment 400 N.m při 1750 – 2750 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení předních kol typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 218 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8,4 / 4,9 / 6,2 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4830/1886/1512 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (cena testovaného vozu) |
960 990 Kč (1 141 090 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Mondeo |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.2 TDCi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |