„Chce to pevnou ruku a odpustit mu snížený komfort odpružení“, tvrdí motorističtí fajnšmekři o téměř legendární „zet-čtyřce“. Dále už jen následují samá slova chvály a roztažený úsměv na tváři řidiče za volantem tohoto vozu…
Pokud uvidíte BMW Z4, ať již jako roadstar nebo kupé a jste alespoň trochu příznivcem čtyřkolových skvostů, pravděpodobně si za ním „ukroutíte“ hlavu. Vyzařuje z něj neobyčejný sexappeal a jedinečnost tvarování. Není bez zajímavosti, že BMW Z4 bylo jedním z prvních modelů, na jehož designovém ztvárnění se podílel kontroverzní Chris Bangle. Pocit z mimořádné originality je ale částečně způsoben i velmi řídkým výskytem těchto BMW na našich silnicích. Věřte nebo ne právě vzhled je ale u tohoto automobilu druhotnou záležitostí. |
Vše se zde soustředí na maximální funkčnost a zábavu za volantem. Ostatní věci jdou stranou, BMW Z4 je nevhodné pro cokoli jiného než je potěšení z jízdy. Ne nadarmo je považováno za jedno z nejzábavnějších BMW současnosti. |
Zkrátka vůz plný emocí a několika tváří. Křivky karosérie připomínají staré sportovní automobily a při samotné jízdě řidič chvilku váhá, zda-li má vůbec automobil odpružení. Na tvrdším charakteru podvozku mají svůj podíl pochopitelně i pneumatiky s vyztuženými boky typu runflat. Jistě, na našich silnicích je pocit komfortu vcelku ošemetná věc, je však jasné, že toto BMW bylo primárně naladěno na podávání vysokých výkonů na kvalitních cestách. Jeho záď umí být „přilepená“ k silnici neuvěřitelně dlouho a vězte, že vám respekt jen stěží dovolí podívat se za hranici adhezních schopností vozu. |
Nikdy nezapomenu na „průlet“ klikaté okresky, jejíž zatáčky znám tak dobře, že bych je projel snad i poslepu. Třílitrový šestiválec v kombinaci s tlumičem výfuku vyluzoval zvuk, ze kterého mi běžel mráz po zádech, což ještě více umocňovala stažená střecha. Na tachometr jsem se raději nedíval a popravdě na to ani neměl čas. |
Jen s málokterým vozem lze být rychlejší a je jasné, že ještě silnější varianta Z4 M bude jistě šlapat na paty supersportům. Čtete správně, to co nebude mít přívlastek 911 turbo, Gallardo apod. mu rozhodně neujede. Je tu ale jedna znepokojující věc. Abyste vůz opravdu zvládli potřebujete mimo bohatých zkušeností z jiných aut zejména několik tisíc najetých kilometrů právě v BMW Z4. Nalezení hranic automobilu znesnadňuje totiž několik věcí. První z nich je pozice ve voze, která se oproti standardním automobilům dost liší. |
Prakticky se sedí jen pár centimetrů nad silnicí a těsně před zadní nápravou, což zásadně mění vnímání vozu. Zatímco u standardního sedanu sedíte někde před pomyslným středem vozu, který se kolem něj také pohybuje, v modelu Z4 se pohybujete na zádi sami. |
I relativně malé vybočení zádě při průjezdu zatáčkou umí řidiče zpočátku pořádně vylekat. Dále je to řízení, které je překvapivě málo komunikativní, ale zároveň velmi tuhé. Tlačítkem sport se navíc ještě přiostří jeho strmost a rovněž se zkrátí dráha plynového pedálu. Doslova potěšením je na druhou stranu šestiválcový celohliníkový agregát, který patří mezi nejlehčí motory v této objemové kategorii. Pohonná jednotka je vyladěna na nejvyšší výkon 195 kW při 6600 ot/min, křivka největšího točivého momentu 315 N.m vrcholí při 2750 ot/min. |
Změny převodových stupňů zajišťovala v případě námi zkoušeného provedení šestistupňová samočinná převodovka. Přestože řadila poměrně hbitě, pro sportovní roadster bychom přeci jen zvolili spíše manuál. V interiéru není místa na rozdávání, nicméně poskytuje dostatek pohodlí dvoučlenné posádce. |
Rovněž potěší doplňky z broušeného hliníku stejně jako výklopný displej navigačního systému. Jako dodatečný odkládací prostor poslouží schránka mezi sedadly, která je bohužel špatně dostupná při jízdě. Do zavazadlového prostoru se vejde solidních 260 litrů nákladu. Složená střecha má vlastní prostor a tudíž zbytečně nesnižuje objem zavazadelníku. Jsme-li u skládací střechy nesmíme zapomenou zmínit základní vlastnosti právě při jízdě pod širým nebem. S větrným deflektorem mezi ochrannými oblouky a vytaženými bočními okny lze pohodlně cestovat zhruba do rychlosti 100 km/h. |
Při překročení této hranice už začíná do vozu přeci jen více foukat, nedávno testované 125i Cabrio na tom bylo zkrátka s aerodynamickou úpravou o poznání lépe. Nezapomínejme ale, že nová generace tohoto modelu bude zanedlouho představena v Los Angeles, a tak lze tento neduh stávající generaci snadno odpustit. |
Svým majitelům však stávající Z4 vše bohatě vynahradí například již zmiňovanými lahodnými tóny, které se ozývají z motorového prostoru a výfukových koncovek při každém sešlápnutí plynového pedálu. Jeden z nejpovedenější sportovních roadstarů, BMW Z4 3.0si, lze v základní výbavě pořídit za cenu zhruba 1.100.000,- korun. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW Z4 3.0si |
Motor |
Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2996 ccm. Nejvyšší výkon 195 kW při 6500 ot/min. Největší točivý moment 315 N.m při 2750/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadní nápravy. Šestistupňová automatická převodovka. |
Karoserie |
Samonosná dvoudveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,8 / 6,8 / 9,0 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2495 mm. Celkové vnější rozměry 4091/1781/1291 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena |
cca 1 100 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | Z4 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 3.0si |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |