Po převzetí klíčů od českého zastoupení Subaru doslova „naskakuji“ do zvýšeného interiéru testovaného outbacku. V rámci této modelové řady a pár tisících najetých kilometrech s dříve zkoušenými modely mě nemůže nic překvapit mimo samotného srdce tohoto automobilu. Rychle zasunuji klíč do zapalování, otáčím s ním a čekám. Kontrolka žhavení relativně rychle zhasíná, nyní už nic nebrání nastartování. Chod motoru je až překvapivě kultivovaný a pokud zrovna nestojíte venku, není problém splést si ho s benzinovým dvoulitrem. Uspořádání válců totiž motoru dodává vcelku příjemný tón oproti standardním řadovým motorům. |
Svůj podíl na tom má i uložení pohonné jednotky na hydraulických silentblocích a v neposlední řadě také důkladné odhlučnění. A jak se s novinkou s nejvyšším výkonem 110 kW při 3600 ot/min a největším točivým momentem 350 N.m při 1800 ot/min jezdí? |
Řadíme první rychlostní stupeň a pouštíme spojku. Motor ochotně zatahuje zhruba od 1800 ot/min, snad jen reakce na sešlápnutí plynového pedálu je o něco pomalejší. Oceňujeme především plynulý nástup výkonu, žádný kopanec při zátahu turbodmychadla se tak nekoná. Outback je jedním ze dvou modelů, do kterého Subaru svůj zbrusu nový vznětový agregát montuje. Pochopitelně se předpokládá jeho invaze i do ostatních modelových řad, na podzim by měl přijít dieselový forester a později se nafta dostane i do imprezy. |
Testované Subaru Outback zvládá sprint z 0 na 100 km/h za solidních 9,2 s, subtilnější legacy vybavené totožným motorem dosáhne stejné rychlosti ještě o něco lépe. Nejvyšší rychlost zkoušeného provedení leží lehce nad hranicí 200 km/h. Mezi technické zajímavosti pohonné jednotky bezesporu patří turbodmychadlo IHI spojené s katalyzátorem, přičemž celá sestava se nachází pod motorem. |
Vstřikování má na starost systém common-rail a turbodmychadlo disponuje proměnnou geometrií lopatek. Nevýhodou se může zdát absence šestého převodového stupně u ručně řazené pětistupňové převodovky. Ta se konstrukčně podobá převodovce z modelu Impreza WRX, tradičně má „silnou“ čtyřku a dlouhý pátý převodový stupeň. Díky delšímu zpřevodování pětky tak byla i dálniční jízda bezproblémová, motor točí při 120 km/h pouze 2300 ot/min. I přes dobře poskládané jednotlivé převodové stupně může někdo považovat pouze pět převodových stupňů za nevýhodu oproti konkurenci. |
Nutno však dodat, že si to uvědomují i u Subaru a šestirychlostní převodová skříň se údajně chystá. A ještě je tady jedna věc – spotřeba pohonných hmot. Při snaze o úspornou jízdu není problém jezdit s prostorným kombi za 5,5 l/100 km, což je v kombinaci se stálým pohonem všech kol vynikající hodnota. |
Ve městě při svižné jízdě si motor řekne kolem 7 l/100 km, spotřeba nafty při dálničním cestování rychlostí kolem 160 km/h pak znamená 7-8 l na sto kilometrů. Díky drobným změnám v letošním modelovém roce, outback opravdu dospěl a v ničem si nezadá s evropskou konkurencí. Oproti nim však stále nabízí neotřelý a originální design. Zvenku zaujme nasávací otvor na přední kapotě, jenž má být poznávacím znamením právě dieselových variant stejně jako čalounění sedadel v s nádechem modrého odstínu. |
Rozpoznávacím znamením je také analogový ukazatel odchylky okamžité spotřeby od průměrné s umístěním na otáčkoměru. Vzadu nechybí dvojice výfuků, líbivé je tvarování koncových svítidel. Jíž tradičním prvkem těchto vozů jsou bezrámová okna. Pochvalu si zaslouží o něco lepší kvalita použitých materiálů uvnitř vozu stejně jako vynikající ergonomie. |
Základní objem zavazadelníku činí 459 litrů, úložný prostor se navíc nachází pod rovným odklápěcím dnem. Sklopením zadních sedadel lze zvětšit zavazadlový prostor až na 1628 litrů. Tradičně dobré jízdní vlastnosti vozů Subaru zůstaly zachovány i u dieselového outbacku. Subaru dostalo nový elektrický posilovač řízení, který má přispět ke snížení spotřeby pohonných hmot. Zároveň je však o něco účinnější než jsme tomu byli u Subaru donedávna zvyklí. Daní je tedy o něco horší komunikativnosti řízení. |
Na silnici i mimo ni potvrdilo Subaru skvělou jízdní stabilitu, subjektivně se nám ani nezdálo, že by vznětový motor přespříliš zatěžoval přední nápravu a tím negativně ovlivňoval jízdní vlastnosti. Není se co divit, hmotnost pohonné jednotky je více než příznivá. Subaru Outback 2.0D nabízí jedinečnou technologii, která je spojená se spoustou předností právě v segmentu vznětových motorů. |
Přestože svým výkonovým potenciálem konkurenci nikterak nezastíní, překvapila nás zejména skvělá kultivovanost motoru a jeho velmi plynulý zátah. Rovněž zvukový projev a příznivá spotřeba pohonných hmot se řadí mezi špičku své třídy. Relativně drahá Octavia Scout má tak na trhu zdatného protivníka s cenovkou začínající na 878 tisíc korun. Legacy Kombi s totožným motorem stojí zhruba o 75 tisíc korun méně. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Outback 2.0D |
Motor |
Přeplňovaný vznětový motor typu boxer o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1800 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol. Pětistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Přední náprava typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1 / 5,1 / 5,8 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4730/1770/1545 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Základní cena (testované provedení) |
878 800 Kč (998 800 Kč) |