A je to tady, „géeso“ nedávno dostalo zážehový osmiválec 4.6 l, který dokáže vyprodukovat úctyhodných 347 koní. Že by se vlastnictví modelu Lexus GS 460 s osmi válci pod kapotou dalo v období raketového růstu cen ropy považovat za hřích? Uvidíme…
Inovaci, kterou si prošla řada GS jsme detailněji popisovali v našem nedávném redakčním testu tohoto modelu s hybridním pohonným ústrojím. Připomeňme jen, že se změny exteriéru týkají především masivnějšího chromování masky chladiče, barevně pozměněného znaku výrobce (platí pouze pro hybridní verzi) a v neposlední řadě také přesunutí bočních ukazatelů směru na vnější zpětná zrcátka. Uvnitř vozu byl pozměněn barevný odstín plastů, zmenšen sdružený ovladač na levé straně od volantu a také integrovaná tlačítka na volantu se nyní lépe ovládají. |
Jedinečný dojem přinesl i takový detail jakým je nová dioda LED osvětlující logo na středu volantu při nastupování a vystupování z vozu. Věřte ale, že vystupovat z Lexusu GS 460 budete neradi. Úsměv na tváří totiž umí znamenitě vykouzlit osmiválcový zážehový motor pocházející z limuzíny LS 460. |
Jde o jedinou pohonnou jednotku na světě s dvojitým vstřikováním paliva do každého válce D-4S. Použitím dvou vstřikovacích jednotek na válec tak dochází ke kombinaci přímého a nepřímého vstřikování. Přímé je sice účinnější, ale zároveň hlučnější především v nízkých otáčkách, a právě proto se jeví toto spojení jako optimální. Dohromady s účinně odhlučněným interiérem máme na trhu další přírůstek z rodiny luxusní divize Toyoty, ve kterém je jízda neuvěřitelně tichou záležitostí… Snad jen při razantní akceleraci se z útrob motorového prostoru výrazněji ozývá návykový zvuk osmiválce. |
Dalším unikátním technickým prvkem je samočinné převodové ústrojí. Šest rychlostních stupňů je dnes standardem, a proto se někteří výrobci začaly chlubit sedmistupňovou převodovkou. Lexus se ale vehementně dere dopředu prostřednictvím různých technických lahůdek, a tak v modelu GS 460 představuje osm stupňů samočinné převodovky jako standard. |
Ústrojí řadí hladce a dokáže podřadit až od pět rychlostí, občas se nám ale zdálo, že elektronika dává příkaz k podřazení až příliš brzdy. Dlouhý osmý převodový stupeň zajišťuje tichou a úspornou jízdu na dálnici. Vždyť při konstantní rychlosti 160 km/h ukazuje palubní počítač okamžitou spotřebu kolem deseti litrů benzinu. Mimo město lze tak s „géesem“ jezdit relativně úsporně pochopitelně s ohledem na nabízený výkon osmiválce. Kombinovaná hodnota spotřeby pohonných hmot se ustálila na 12 l/100 km, poměrně často jsme však využívali úžasný zátah motoru v celém spektru otáček. |
Městský provoz pochopitelně spotřebu atakuje až nad 15 l/100 km, právě v tomto režimu spatřujeme největší výhodu v hybridním bratříčkovi GS 450h. Tomu ale benzinové GS 460 ve sprintu z 0 na 100 km/h přeci jen ujíždí a známé tvrzení „objem ničím nenahradíš“ platí i v tomto případě. |
Při razantní akceleraci míjí ručička tachometru číslici 100 km/h za 5,7 sekund a pokud řidič podrží plynový pedál na podlaze ještě o něco déle, zastaví se na elektricky omezené rychlosti 250 km/h. Proti podvozku s aktivními stabilizátory v kombinaci s pneumatikami typu runflat nemáme výhrady a výborně tak splňuje požadavky náročného zákazníka na komfortní jízdu. Elektronické brzdy na rozdíl od tradičních hydraulických měly bohužel o něco pomalejší nástup a neumožňují příliš citlivé dávkování brzdového účinku. |
Lexus GS 460 překvapil svojí agilitou a zároveň relativně úsporným provozem při jízdě mimo městské komunikace. Osmistupňová převodovka skvěle řadí a jízdnímu komfortu (mimo omezeného prostoru v oblasti hlavy cestujících) nelze nic vytknout. |
Cenová politika českého importéra nedělá rozdíl mezi hybridní verzí GS 450h a zážehovou GS 460, každý z těchto modelů stojí v základním provedení 1.614.000,- Kč. Rozhodnutí tedy zřejmě ovlivní „image“ pohonné jednotky, charakter využití vozu, úvahy o ztrátě hodnoty a v neposlední řadě také požadavky na zavazadlový prostor, který je v případě GS 460 pochopitelně o poznání větší. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus GS 460 |
Motor |
Zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 4608 ccm. Nejvyšší výkon 255 kW při 6400/min. Největší točivý moment 460 N.m při 4100/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadních kol. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Elektronicky řízené tlumiče. Trojúhelníková ramena vpředu i vzadu, aktivní stabilizátory s proměnnou tuhostí. Zadní víceprvková náprava. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,3 / 7,9 / 11,1 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4835/1820/1430 mm. Palivová nádrž 71 l. |
Cena |
1 614 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | GS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 4.6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |