Jízdu pod širým nebem mám opravdu rád, ještě více si ale vychutnám staženou střechu pod noční oblohou. Ponechme však stranou osobní preference a podívejme se na VW Eos, představitele čtyřmístných kabrioletů střední třídy, kterého jsme týden testovali se vznětovou motorizací 2.0 TDI.
Za několik let se nám zrodila cenově příznivá řada kabrioletů pro celoroční provoz. Ten především umožňuje tepelně izolovaná střecha z pevných dílů ovládaná servomotory. „Hardtop“ jak se rovněž nazývá sice většinou nevypadá tak efektně jako střecha plátěná (která většinou může být vyvedena v několika odstínech), na druhou stranu ale zaručuje prakticky plnohodnotný provoz automobilu i v zimním období. Určitou nevýhodou je i o něco vyšší hmotnost, jenž nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu právě při stažené střeše. |
Jednotlivé díly se pochopitelně skládají do zavazadlového prostoru, čímž zatěžují zadní nápravu více, než je tomu v případě, kdy je střecha ve své standardní poloze. Po Peugeotu 206 a 307 CC přišel s pevnou skládací střechou Renault Mégane CC, a také další modely, u kterých se objevují různá zlepšení zejména v oblasti prostoru pro cestující. Nově se vyskytuje také rozvržení střechy do tří místo dvou dílů, společně s eosem tímto řešení disponuje i Volvo C70 nebo Opel Astra Twin Top. |
Tři díly umožňují vytvořit elegantněji klenutou střechu a zachovat kompaktní rozměry zádě. VW Eos boduje dalším inovativním prkem, kterým je prosklený díl střechy s možností posunu. Vyklopení a odsunutí střešního okna se tak zároveň stává první fází složení celé střechy. Celý proces skládání zabere cca 30 vteřin. Eos vpředu potěší dostatkem místa nad hlavou, vzadu už je to již o poznání horší. Trochu nám vadila příliš široká středová konzole, tleskáme naopak bohaté bezpečnostní výbavě. |
Ta standardně nabízí například i boční airbagy ukryté ve dveřních výplních, které se nafukují směrem vzhůru. Přístrojová deska vychází z příbuzného g olfu a passatu. Oproti golfu je však eos o necelých 20 cm delší a má i delší rozvor. V interiéru byly použity i zcela nové prvky vyvinuté speciálně pro tento kabriolet. Nesmíme zapomenout zmínit například automatickou klimatizaci vyvinutou speciálně pro tento model. |
Zajímavé je, že příplatková samočinná klimatizace umí samovolně upravovat hodnoty teploty pro jednotlivé zóny podle toho, zda-li má vůz staženou střechu nebo ve standardní poloze. Součástí výbavy je i vyjímatelný deflektor zabraňující nepříjemným vzdušným vírům a aerodynamickému hluku při jízdě se složenou střechou. Zavazadelník není rozdělen jako u většiny kabrioletů roletkou, ale plastovou schránkou. Nabízí objem 205 litrů se staženou střechou a 380 litrů pro uzavřenou variantu kupé. |
Přestože tomu vzhled příliš nenapovídá je naladění podvozku o poznání komfortnější než v případě standardního vozu VW Golf. Pochvalu si zaslouží minimální kroucení karosérie, jenž bývá častým neduhem vozů právě této kategorie. |
Dobrou jízdní stabilitu zajišťuje zavěšení kol McPherson vpředu, vzadu konstruktéři zvolili čtyřprvkovou nápravu. Dříve byla kombinace kabrioletu s naftovým motorem považována za nezvyklou, dnes se nad ní již prakticky nikdo nepozastaví. Je sice pravda, že avizované provedení vybavené vznětovým čtyřválcem 2.0 TDI (103 kW, 320 N.m) s nepříliš kultivovaným chodem, při konstantní jízdě a to i se staženou střechou je ale rozdíl oproti benzinové jednotce minimální. Pohonná jednotka byla spojena se šestistupňovým manuálem s přesným řazením jednotlivých převodových stupňů. |
S eosem jsme dosáhli velmi dobrých hodnot spotřeby pohonných hmot, kombinovaný průměr na závěr redakčního testu činil 5,9 l/100 km, jenž vozu zaručuje vynikající dojezd na plnou nádrž (55 l). Motor poskytuje automobilu optimální dynamický charakter a to především s ohledem na naladění podvozku bez výrazných sportovních ambicí. |
Volkswagen postavil povedený kabriolet, který se vehementně sápe na přední místa v prodejních statistikách. Asi nejblíže má podle našeho názoru k Fordu Focus CC, který sice nabízí větší zavazadlový prostor, subjektivně ale není jeho design tak uhlazený. Eos startuje i s o něco příznivější cenovkou na hranici 780 tisíc korun oproti 827 tis. Kč v případě fordu. V této kategorii bude ale rozhodnutí spíše srdeční záležitostí potenciálního zájemce. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
VW Eos 2.0 TDI |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 1800/min. |
Převodové ústrojí |
Přední poháněná náprava, šestistupňová manuálně řazená převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení předních kol typu McPherson, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná dvoudveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 206 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,4 / 4,8 / 5,8 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4407/1791/1443 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena |
780 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Eos |
Karosérie: | Kabriolet |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |