Stejná barva karosérie, výkon přes tři sta koní přenášený na zadní kola, 200 km/h pod dvacet sekund a spousty adrenalinu. Jen pár dní po exkluzivním testu sportovní legendy Porsche 911 se nám do rukou dostává jeden z nejzábavnějších vozů mnichovského výrobce s roztočenou vrtulí ve znaku...
Příběh jedničkové řady modelem 130i rozhodně neskončil, v loňském roce totiž relativně kontroverzní hatchback doplnila verze kupé s nekompromisním dvěma turbodmychadly přeplňovaným třílitrem, do té doby známým především z třetí řady. BMW 135i Coupé s nejvyšším výkonem přes 300 koní slibuje u subtilního automobilu nevšední zážitky. Není se co divit, že se avizovaným model může směle měřit s vozy jako jsou Porsche Boxter S nebo třeba Nissan 350 Z. V závěru testu si nemůžeme odpustit ani malé srovnání se zmiňovanou carrerou 911, která pochopitelně patří mezi sportovní vozy o třídu vyšší. |
Nejprve se ale podívejme na design karosérie, který je podle našeho subjektivního názoru velmi vyvážený a povedený. Rozhodně se nejedná o nějaké „lepení“ zadních partií na jedničkový hatchback. Příď vozu u nového kupé zůstala téměř nedotčena, nové jsou pouze přední nárazníky potrhující sportovní charakter automobilu. Vzadu si výtku zaslouží snad jen o něco větší světlomety, které činí vůz opticky možná až příliš mohutným. |
Interiér je shodný s tím ve variantě hatchback, jenž v rámci loňského faceliftu působí ještě hodnotnějším dojmem. Kvalita materiálů obložení přístrojové desky stejně jako látka použitá na polokožených sedlech si zaslouží pochvalu. Při jízdě se z interiéru neozývaly žádné nepříjemné zvuky, což je s ohledem na osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik s technologií runflat a české nekvalitní silnice (vůz měl najeto již 20 tisíc km) dobrý výsledek. Na předních sportovních sedadlech (standard pro 135i) si řidič jakéhokoliv vzrůstu nalezne optimální polohu za volantem s příjemně tlustým věncem potaženým perforovanou kůží. |
Za předními sedadly bohužel moc prostoru nezbývá, přístup právě na zadní řadu sedadel je rovněž limitován. Když je ale potřeba, tři lidé se v automobilu svezou. S objemem 370 litrů poskytuje zavazadlový prostor dostatek místa pro zavazadla dvou cestujících a to i na delší cestování. Na více praktičnosti jedničkové kupé ambice nemá a to hlavně s ohledem na jeho sportovní charakter. |
Už první minuty po nastoupení do vozu jsou úžasné. Sedadlo spustíte k podlaze a volant přitáhnete k tělu. Cítit těžiště vozu včetně sebemenší zpětnou vazbu od podvozku je skvělým předpokladem pro nezapomenutelný zážitek za volantem. Vyšlápnete tuhou spojku a pomocí krátké řadící páky (rovněž s tuhým chodem) zařadíte „za jedna“. Z koncovek výfuku se line jadrný sportovní zvuk již při volnoběhu, to co se děje po přidání plynu snad ani nemusím popisovat. Ten motor je úžasný, jeden z nejlepších šestiválců, se kterým jsem kdy jel. |
Dvě turbodmychadla byly vyladěny tak, že zajišťují prakticky nepřetržitý přísun velkého točivého momentu od volnoběhu až po 7000 otáček. Nejvyšší výkon pohonné jednotky činí 225 kW při 5800 ot/min, křivka největšího točivého momentu 400 N.m vrcholí v rozmezí 1300-5000 ot/min. |
V praxi je nepřehlédnutelná síla ve středním spektru otáček, nejedná se ale o prudký nečekaný nárůst spíše je to třešnička na dortu, která ještě více umocní pozitivní dojem z této pohonné jednotky. V opravdu vysokých otáčkách výkon naopak trochu uvadá, což je u motorů s přeplňováním běžné. „Jedničkové“ BMW je jedním z nejlépe ovladatelných vozů, které bylo kdy vyrobeno. Nejinak je tomu i u kupé 135i. Přestože kupé váží 1560 kilogramů (což ho papírově řadí spíše do kategorie cestovně-sportovních vozů GT) nedává to na silnici příliš znát a působí lehkým nenuceným dojmem. |
Jedinečná je schopnost vozu hravě se vrhat do každé zatáčky a i při vypnuté stabilizaci nedochází k výraznému prokluzu vnitřního zadního kola. Samosvorný diferenciál bych samozřejmě přišel vhod, nezapomínejme ale, že na zádi kouzelné písmeno M chybí. I přes tuto absenci se domníváme, že někdo z BMW Motosportu byl u vývoje tohoto modelu přítomen. Poznali jsme to okamžitě při rychlé jízdě po nekvalitních horských serpentinách, se kterými se sportovně vyladěné tlumiče vyrovnaly na jedničku. |
Nelze pochopitelně očekávat nějaké pohodlné svezení (rovněž se zřetelem na obutí runflat), i v těchto podmínkách ale umí sportovní 135i nabídnout tolik důležitou stabilitu. Jízdní vlastnosti jsou v porovnání s nejsilnějším hatchbackem 130i ještě o krůček lepší, za což kupé vděčí především své zádi a souvisejícímu rozložení hmotnosti. Brzdy s velkými šestipístkovými třmeny vpředu jsou možná až příliš účinné, jejich dávkování je při razantním zpomalováním před zatáčkou náročné. Velikým lákadlem oproti 130i je bezesporu 40 koní navíc, na druhou stranu ale také vzrostla hmotnost vozu. |
Další změnou je delší zpřevodování šestistupňové převodovky v případě 135i. Všem je určitě jasné, že kvůli úspornému provozu si tento vůz rozhodně nikdo pořizovat nebude. V rámci našeho redakčního testu ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu pohonných hmot 11,7 l/100 km, celkem jsme projeli tři nádrže s relativně malým objemem 53 l. |
Polovinu našeho cestování představovaly dálnice, zbývající část okresní a horské silnice s poměrně těžkou nohou na plynu. BMW 135i Coupé nabízí jedinečný mix jízdní dynamiky, ovladatelnosti a stability. Zdánlivě nesmyslné srovnání s nedávno zkoušeným Porsche 911 Carrera S se při pohledu na papírové hodnoty obou vozů může jevit zajímavě. Avizované porsche je pochopitelně ještě více nekompromisní, za zády daleko intenzivněji hlučí jeho posílený šestiválec 3,8 l, který však subjektivně nenabízí nijak výrazně lepší dynamiku obzvlášť v kombinaci se samočinnou převodovkou Tiptronic. |
Třetí převodový stupeň je ještě o něco delší a díky odlišnému rozložení hmotnosti (a samozřejmě i celkově větším a širším pneumatikám) nemají zadní kola u porsche takové problémy s trakcí. Ve prospěch BMW hovoří možnost nalezení optimálnější pozice za volantem, mnichovský vůz rovněž lépe zvládá běžný provoz a v neposlední řadě i delší cestování. |
Přestože v extrémních podmínkách BMW na sportovní výkony legendy 911 nedosahuje, rozhodně představuje s ohledem na základní pořizovací cenu 1,1 mil. korun silného protivníka zmiňovanému Boxteru S nebo „zetkovému“ nissanu. Hothatche s přívlastky ST, OPC, GTI apod. samozřejmě strčí do kapsy tak, jak to již dávno předtím udělal hatchback 130i. Ještě vám připadá pořizovací cena přemrštěná? Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 135i Coupé |
Motor |
Přeplňovaný zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2979 ccm. Nejvyšší výkon 225 kW při 5800/min. Největší točivý moment 400 N.m při 1300-5000/min. |
Převodové ústrojí |
Zadní poháněná náprava. Šestistupňová manuální převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení předních kol McPherson, pětiprvkové zavěšení zadní nápravy. |
Karoserie |
Samonosná dvoudveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13 / 7 / 9,2 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2660 mm. Celkové vnější rozměry 4360/1748/1408 mm. Palivová nádrž 53 l. |
Základní cena (Cena testovaného vozu) |
1 104 600 Kč (1 409 691 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | řada 1 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2009 |
Technické parametry |