Pomyslný vrchol nabídky terénních vozů současnosti představuje luxusní Toyota Land Cruiser s naftovým osmiválcem a cenovkou startující na dvou milionech korun.
Představte si vůz, se kterým můžete na dálnici atakovat dvousetkilometrovou rychlost a v terénu projíždět hlubokými brody nebo jinými náročnými offroadovými pasážemi. Testovaná toyota vás ve všech podmínkách bude hýčkat vysokou mírou komfortu interiéru a navenek se bude pyšnit majestátní karosérií vyvedenou například v moderním bílém odstínu. Již osmou generaci terénní legendy Toyota Land Cruiser, jejíž jméno se poprvé objevilo v roce 1954, jsme testovali v nejvyšší výbavě Lux+. |
Tento vůz svojí koncepcí pochopitelně navazuje na tradičně dobré jízdní vlastnosti předchozích generací, navíc však přináší nové technologie, jenž mají posunout laťku jízdních schopností mohutných SUV ještě výše. Toyota posílá na silnici i mimo ní nového „lanďáka“ především proti konkurentům jako je Range Rover, Volkswagen Touareg nebo Mercedes-Benz GL. Se svojí pozměněnou karosérií budí vůz solidní respekt. |
Aby také ne, vždyť povyrostla až na 4950 milimetrů celkové délky a nyní je i o 30 mm širší. Nutno dodat, že na tak velký vůz musí mít jeho potencionální majitel připravenou pořádně velikou garáž. I přesto bychom ale uvnitř vozu ocenili více místa pro nohy cestujících vzadu. Částečně je limitován i prostor nad hlavami posádky, což je dáno zejména standardní koncepcí nosného rámu a tuhé zadní nápravy. Objem zavazadlového prostoru 701 litrů lze zvětšit až na solidních 909 l pokud si odpustíte dvojici sedadel zavěšených na bocích. I když činí provozní hmotnost úctyhodných 2795 kilogramů stále lze land cruiser považovat za pořádného siláka. |
Pod kapotou se totiž nachází vznětový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4461 cm3 a nejvyšším výkonu 195 kilowatů (265 koní) při 3400 ot/min. Zajímavostí je, že se na některých trzích objevuje i varianta s nejvyšším výkonem 210 kW. Pohonná jednotka prakticky nezná turboefekt známý u jeho předchůdce s objemem válců 4.2 l. |
To je dáno hlavně dvěma menšími turbodmychadly s měnitelnou geometrií lopatek, jenž zaručují rychlý nárůst plnícího tlaku. Přes stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen se na silnici přenáší největší točivý moment 650 N.m, který je k dispozici již od 1600 ot/min. Hnací agregát s příkladným odhlučněním je prvním dieselovým osmiválcem se vstřikováním common-rail v historii automobilky. Motor se výhradně nabízí se samočinnou šestistupňovou převodovkou s velmi tichým řazením. |
Škoda jen, že výrobcem udávané hodnoty spotřeby pohonných hmot značně zaostávaly za naměřeným průměrem našeho redakčního testu. Ten ve městě osciloval kolem 15 l/100 km, mimo město pak klesal k hranici 11 l/100 km. Na silnici se automobil chová překvapivě stabilně a to i s ohledem na zadní tuhou nápravu. |
Zkoušená toyota byla vybavena podvozkem AHC & AHS s hydropneumatickými tlumiči přičemž odpružení vozu obstarávají klasické vinuté pružiny. K dispozici jsou tři režimy nastavení světlé výšky (Low, Normal, High), kterou si je vůz schopen regulovat i samovolně. Například při překonání rychlosti 30 km/h se z předem nastavené polohy „High“ světlá výška automaticky snižuje do standardního módu a při překročení 120 km/h se samovolně snižuje do polohy „Low“. Vedle světlé výšky nabízí vůz dále možnost nastavení tuhosti tlumičů otočným ovladačem hned vedle voliče převodovky. |
Nabízí se zde možnosti Comfort, Sport a kompromisní varianta. V zatáčkovitém úseku jsme převážně jezdili v režimu Sport, který výrazně eliminuje náklony karosérie a zároveň tak zlepšují jízdní charakter vozu na silnici. Součástí nejvyšší výbavy byly luxusní prvky jako je bezklíčový přístup, navigační systém s dotykovou obrazovkou rovněž sloužící pro zobrazení výstupu z parkovací kamery, špičkové audio s devíti reproduktory a nechyběly ani pohodlná kůží potažená sedadla s elektrickým ovládáním vpředu. |
Pojďme ale do terénu. Toyota disponuje téměř všemi elektronickými pomocníky potřebnými k zvládnutí náročných překážek. V rámci našeho testu bychom ocenili snad jen pneumatiky s terénním vzorkem, které by výrazným způsobem přispěly k průchodnosti rozbahněným terénem. K dispozici je terénní redukce a uzávěrka mezinápravového diferenciálu včetně dalších důmyslných systémů. Jmenujme například asistent pro sjíždění prudkých svahů DAC, který funguje pouze při zařazené terénní redukci. Přestože je systém relativně hlučný, v prudkém klesání jsme si ověřili, že účinně brzdí vůz bezpečnou sestupovou rychlostí a to i v extrémních podmínkách. |
Za zmínku rozhodně stojí i elektronický systém A-TRC, který funguje podobně jako standardní regulace prokluzu kol za asistence brzdové soustavy. Při šplhání do prudkých svahů důmyslně zajistil potřebnou trakci a to i v případě, že nějaké z kol se právě nacházelo ve vzduchu. Tato situace ale není tak častá, křížení náprav je velmi dobré a to zejména díky tuhé zadní nápravě. |
Zapomenout nesmíme ani na systém ochrany posádky při převrácení vozu RSCA s možností deaktivace pomocí tlačítka. Pro variantu s benzinovým osmiválcem je navíc v nabídce tzv. Crawl Control, který umožňuje nastavit samovolný pohyb vozu rychlostí v rozmezí 1-5 km/h pro průjezd extrémním terénem. My jsme se v praxi museli spolehnout na naše schopnosti tak, abychom měli při průjezdu terénem neustále k dispozici dostatek točivého momentu a neuvízli v blátivém povrchu. |
Novinka v podobě Toyoty Land Cruiser V8 se možná na první pohled netváří jako zcela nová generace oblíbeného offroadu, ale od prvního kilometru jasně přesvědčí o významném technologickém pokroku, který japonská automobilka udělala. |
Mezi největší výhody oproti konkurenci patří stále relativně příznivá základní pořizovací cena, robustní podvozek, solidní základní výbava a v neposlední řadě také objemný zavazadlový prostor. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Land Cruiser V8 D-4D |
Motor |
Vznětový dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4461 ccm. Nejvyšší výkon 195 kW při 3400 ot/min. Největší točivý moment 650 N.m při 1600-2600 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Nezávisle zavěšená kola, dvojitá trojúhelníková ramena vpředu. Tuhá zadní náprava. |
Karoserie |
Pevný rám, pětidvéřové provedení. |
Provozní vlastnosti |
Nejvyšší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,9 / 8,8 / 10 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4950/1970/1865 mm. Palivová nádrž 93 l. |
Základní cena |
1 965 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Land Cruiser |
Karosérie: | Terénní vůz |
Motor: | V8 D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |