„It’s absolutely stunning“ zní slova z úst Richarda Hammonda, moderátora světoznámého motoristického pořadu TopGear a skalního příznivce vozů Porsche, při sestřihu záběru z kabiny modelu 911. Nadšená slova, která zněla z úst nám bezprostředně po vysednutí z modelu 911 Carrera S jsou z velké části nepublikovatelná...
Tohle ale není obchodování na kapitálových trzích, kdy příznivci technické analýzy predikují pohyby cen akcií podle všech myslitelných i nemyslitelných simulací vedoucí k jednoznačnému odhadu krátkodobého trendu zatímco fundamentální analytikové se opírají o finanční zdraví společností ve snaze najít podhodnocenou akcii. Vždyť kolik investorů fyzicky navštívilo společnosti, do kterých jsou ochotni investovat nemalé finanční prostředky… Pohledem do katalogu automobilů možná zjistíte za kolik sekund bude ručička právě vašeho supersportu atakovat hodnoty 100 km/h nebo 200 km/h, ale už jen málokde naleznete |
rozložení celkové hmotnosti mezi zadní a přední nápravu a především praktické důsledky z toho vycházející. Zkusit schopnosti svého vysněného vozu ještě před podpisem kupní smlouvy je skoro stejně důležité jako společné soužití dvou lidí před tím, než vstoupí do manželství. Na současném trhu je spousty automobilů, které chtějí jít automobilu Porsche 911 „po krku“. |
Můžeme jmenovat řadu bezesporu povedených modelů jako jsou M3, M5, M6, RS4, R8, 350Z, Vantage, XKR a další. Každý umí nabídnout adrenalin a věřte že téměř za jakýmkoliv volantem jmenovaných modelů se řidiči může vařit krev vzrušením. Styl podání této zábavy je však u každého vozu trochu jiný. Porsche 911 stále sází na poněkud archaickou koncepci – vše vzadu. Pohonná jednotka o objemu 3824 cm3 (3,6 l pro standardní model 911 Carrera) s nejvyšším výkonem 261 kW při 6600 ot/min je uložena za zadní nápravou. Největší točivý moment 400 Nm při 4600 ot/min je pochopitelně přenášen na zadní kola. |
Ne nadarmo se dozadu montují pneumatiky o úctyhodném rozměru 295/30 ZR 19. Testovaná carrera byla vybavena nadstandardní samočinnou převodovkou Tiptronic S s možností manuálního módu řazení. Podvozek Carrery S disponuje adaptivními tlumiči PASM (Porsche Aktive Suspension Management). Elektronika pomocí senzorů neustále sleduje režim jízdy a vyhodnocuje náklony karosérie, na jejichž základě volí optimální tuhost tlumiče pro každé kolo zvlášť. |
K dispozici je navíc sportovní mód, jenž dokáže ještě více zvýšit stabilitu vozu tužším nastavením podvozku. Automobil pak skutečně exceluje na okruhu případně na kvalitních silnicích, daní je pochopitelně snížený komfort při běžné jízdě. Zmáčknutím tlačítka „Sport“ na středové konzole se navíc výrazným způsobem mění reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Asi nejvíce jsem se u testované carrery obával kombinace motoru s automatickým převodovým ústrojím Tiptronic S. |
Díky bohu, že sportovní mód mění zároveň i charakter tiptronicu, který řadí níž až v opravdu vysokých otáčkách a po výjezdu ze zatáčky. Před nájezdem dokáže naopak inteligentně podřadit. Majoritní část ujeté trasy jsem ale preferoval manuální mód, v rámci kterého si zaslouží výtku snad jen ovládaní převodových stupňů na volantu. |
Kvůli jeho tužšímu ovládání a hliníkovému povrchu tlačítek po nichž občas sklouzne prst nedojde ke změně převodového stupně v tížený okamžik. Celkově ale samočinná převodovka rozhodně potěšila, přestože osobní preference jasně tíhne k manuálu, zejména pak pro takovou sportovní legendu jakou je Porsche 911. Celou zimu jsem se tak nesvezl. Sluníčko pálí do očí a kvalitní asfalt oblíbené silnice je zárukou jedinečných zážitků. Za zády mi duní šestiválec, volant přitahuji k tělu a jedním prstem aktivuji sportovní režim a vysunuji zadní spoiler. |
Dvě stě metrů rovně, střední levá zatáčka, přehledný úsek. Dalších tři sta metrů rovně navazuje prudká zatáčka doprava a horizont. Ručička po velkém otáčkoměru nekompromisně letí nahoru, menší tachometr vlevo není čas sledovat. Motor úžasně tlačí posádku do sedadel a to i ve vysokých rychlostech, kde přeplňovaným dvoulitrům začíná docházet dech. Vytočená trojka dokáže automobil rozjet až na 180 km/h! |
Přichází prudká pravá zatáčka, citlivě nastupuji na brzdy a intenzivně „držím“, rychle dávám vozu příkaz podřadit na dvojku, zpomaluji zhruba na 100 km/h, najíždím do zatáčky a pomalu povoluji brzdový pedál. Od předních kol „proudí“ k řidiči velké množství informací, přední pneumatiky dávají svým zvukem lehce najevo mírnou ztrátu adheze. Pokud má testované Porsche oproti konkurenci slabší místo tak jsou to právě poněkud nervóznější nájezdy do zatáček dané zmiňovanou koncepcí. |
Výhodou je naopak absence jakéhokoliv sklouznutí zadních kol při podřazování před zatáčkou. Brzdy fungují výborně a to i při opakovaném brzdění. Není se co divit, že je právě Porsche 911 držitelem rekordu nejkratší vzdálenosti brzdné dráhy při zastavení z rychlosti 100 km/h. Zpátky na silnici. Kolem apexu prudce akceleruji, vůz získává neuvěřitelnou stabilitu a ve výjezdu dokáže výborně přenést výkon na silnici. |
Strach ze záludného přetáčivého smyku v zatáčce dokáže automobil v řidiči rychle odbourat, toto je jedna z mála zadokolek, která se na suchu chová nekompromisně neutrálně a to i ve vysokých rychlostech. Ze stability jí dokáže dostat snad jen opakovaný protipohyb volantem například při snaze o razantní vyhýbací manévr nebo prudké změny směru na silnici, kde jedna zatáčka střídá druhou. Tuto vlastnost určuje snadné rozkolísání relativně těžké zádě. V interiéru vozu nechybí prvotřídní materiály a vysoká úroveň zpracování jednotlivých prvků. |
Výtku si zaslouží snad jen velké množství malých ovladačů na středové konzole, zde by nebyl od věci sdružený ovladač známý z některých prémiových značek současnosti. Vzdušná kabina dokonce umožňuje přepravu 2+2 osob, sice s omezeným komfortem, ale oproti některým pouze dvoumístným automobilů této kategorie to lze rozhodně považovat za výhodu. Sedadla jsou velmi dobrá, snad jen volant by si zasloužil větší podélné nastavování. |
Porsche 911 Carrera S je jedním z nejkomplexnějších sportovních automobilů své třídy s dlouhou historií a jedinečnou koncepcí. Vůz z kterého dýchá mimořádně silné a osobité charisma nabízí za volantem velkou zábavu a zároveň pocit jistoty. Aby také ne, vždyť Ferdinand Porsche, zakladatel automobilky, realizoval svoje první plány na výrobu vozů již před šedesáti lety. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Porsche 911 Carrera S |
Motor |
Zážehový šestiválec DOHC o zdvihovém objemu 3824 ccm. Nejvyšší výkon 261 kW při 6600 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 4600 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon zadních kol. všech kol SH-AWD. Pětistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Zavěšení typu McPherson vpředu, multi-link vzadu. |
Karoserie |
Samonosná dvoudveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 285 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 17,9 / 8,4 / 11,7 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2350 mm. Celkové vnější rozměry 4427/1808/1310 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Základní cena (Cena testovaného předváděcího vozu, najeto cca 9000 km) |
2 407 000 Kč (2 722 440 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | 911 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | Carrera S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |