„Té-šest“ na zádi luxusní švédské čtyřkolky znamená druhý nejsilnější zážehový motor v nabídce značky pro modelovou řadu S80. Více fundovaným příznivcům automobilů je jasné, že se jedná o šestiválec „dopovaný“ turbodmychadly s nejvyšším výkonem 210 kW…
„Je to zatraceně rychlá čtyřkolka“, okamžitě poznamenává kolega na jedné z tiskových konferencí na dotaz ohledně relativně nového přírůstku testovací flotily českého importéra značky Volvo. Aby také ne, vždyť do šesti válců o celkovém zdvihovém objemu 2953 cm3 „fouká“ navíc dvojice turbodmychadel s nižším plnícím tlakem, které výrazným způsobem mění charakter motoru. Na pracovním režimu pohonné jednotky prakticky nezáleží, největší točivý moment 400 N.m je totiž k dispozici v rozmezí 1500-4800 ot/min. |
V praxi to znamená, že automobil s maximálním výkonem 210 kW při 5600 ot/min pokoří stokilometrovou rychlost za 6,9 sekund a pokud řidič podrží plynový pedál na podlaze ještě o něco déle, ručička tachometru se zastaví na elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. |
Motor je až neuvěřitelně kultivovaný a nepříjemný turboefekt byl výrazně minimalizován. Hnací ústrojí je spojené se šestistupňovou automatickou převodovkou, která plně odpovídá charakteru vozu. Pomocí volby kick-down dokáže převodovka přeřadit až o tři rychlostí stupně, změny jednotlivých rychlostí probíhají plynule a tudíž neruší posádku nepříjemným škubnutím. Od řízení nelze očekávat přílišnou komunikativnost a to i přes možnost volby třech režimů účinnosti posilovače řízení. Na sportovní jízdu a relevantní odezvu řízení jsou na trhu zkrátka jiní představitelé této třídy v čele s BMW páté řady. |
Na druhou stranu je to právě Volvo S80, které řidiči s nejvyšší možnou mírou komfortu umožňuje pohodlně manévrovat s relativně dlouhou limuzínou například při parkování stejně jako ho odpočatého dopravit na důležitou obchodní schůzku. Podobně jako řízení je naladěno i odpružení automobilu. Zkoušené Volvo se během testu hravě přenášelo přes nerovnosti našich silnic a neprotestovalo ani proti svižné jízdě po silnici kde jedna zatáčka střídala druhou. |
I přes výraznější náklony karosérie drží vůz až překvapivě dlouho zvolenou stopu, po překročení adhezních schopností se projevu mírná nedotáčivost. Hnací síla se na silnici přenáší přes všechna čtyři kola (AWD) pomocí spojky Haldex. Automobil tak ve většině případů nemá problém přenést na silnici svůj vysoký výkonový potenciál a díky pohonu všech kol kompenzuje nedostatky vycházející z koncepce pohonu přední nápravy, která je nejen modelové řadě S80 vlastní. Není žádným tajemstvím, že většina konkurentů prémiového segmentu sází právě v této třídě na pohon zadních kol případně 4x4. |
Pohon všech kol v kombinaci se samočinnou převodovkou Geartronic má pochopitelně nepříznivý vliv na spotřebu pohonných hmot. Právě spotřeba samozřejmě velmi závisí na stylu jízdy. Při častém využívání maximálního výkonu automobilu hravě atakuje 17-ti litrovou hranici na 100 kilometrů, při dálniční konstantní jízdě rychlostí 130 km/h si ale motor žádá relativně příznivých 11 l/100 km. Průměr našeho redakčního testu činil 13,5 l/100 km, nutno ale dodat, že jsme s vozem jezdili převážně po městských komunikacích a vychutnávali si obrovského zátahu. |
Součástí široké nadstandardní výbavy námi zkoušeného provedení byl například bezklíčový systém, výklopný LCD displej navigace, aktivní tempomat a v neposlední řadě také velké množství bezpečnostních asistentů. Kromě již dobře známých elektronických pomocníků v rámci aktivní bezpečnosti je letošní novinkou DAC (Driver Alert Control), který prostřednictvím kamery a několika čidel vyhodnocuje vzdálenost automobilu od bezpečnostních pruhů na silnici a následně tak i aktivitu řidiče. |
Pokud zjistí, že je něco v nepořádku doporučí řidiči rozsvícením kontrolky se šálkem čaje, aby si udělal pauzu. Systém je v rámci příplatkového paketu navíc kombinován s LDW (Line Departure Warning), jenž dokáže řidiče akusticky upozornit na vyjetí z pruhu. Uvnitř vozu si velkou pochvalu zaslouží dostatečně dimenzovaná sedala potažená kvalitní kůží. |
Naše provedení bylo vybaveno luxusně vzhlížejícím béžovým interiérem kombinovaným pravým dřevem mahagonové barvy. I přes zřejmou nepraktičnost světlého provedení působí vnitřek vozu jako lék na nepříjemné starosti všedních dní. S ohledem na nadprůměrný vnitřní prostor na zadních sedadlech disponuje zavazadelník pouze průměrným objemem 480 litrů. Přestože vrchol nabídky modelové řady S80 představuje varianta s osmiválcovým motorem, můžeme s klidem konstatovat, že jí o něco lehčí T6 šlape na paty. |
Díky objemu pohonné jednotky a přeplňování dokáže výborně zrychlovat téměř jako velkoobjemové agregáty až do rychlostech atakujících 220 km/h. Spotřeba pohonných hmot a pořizovací náklady se navíc drží na přijatelnější úrovni, varianta V8 na druhou stranu nabízí atraktivnější zvukový projev a vyšší image |
Oproti konkurenci nalezne majitel ve voze S80 nefalšovanou švédskou solidnost se smyslem pro detail, další předností může také být čistý a zároveň atraktivní design karosérie s absencí agresivních prvků vlastních především německým sedanům. Ty naopak dokáží nabídnout o něco vyšší prestiž výrobce a v případě sedanu páté řady od BMW také dynamičtější jízdní vlastnosti. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo S80 T6 AWD |
Motor |
Zážehový dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o zdvihovém objemu 2953 ccm. Nejvyšší výkon 210 kW při 5600 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 1500-4800 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol AWD (Haldex). Šestistupňová samočinná převodovka Geartronic. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,7 / 8 / 11,2 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2835 mm. Celkové vnější rozměry 4851/1861/1490 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Cena |
1 651 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | S80 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | T6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2008 |
Technické parametry |