Volvo C30 D5 - dieselový "hothatch" od Volva? (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Volvo C30 D5 - dieselový "hothatch" od Volva? (TEST)

„Cétřicítka“ D5 konečně dostala šestistupňový manuál, který výrazným způsobem mění charakter vozu. Zkoušeli jsme atraktivní červené kupé se sportovním paketem R-design.

 

Volvo C30 je prémiový hatchback pro náročné zákazníky. Svým pojetím je stejně originální jako jedničkový bavorák. V otázce praktičnosti však svému majiteli příliš radosti neudělá, o velikost zavazadlového prostoru ale tady přeci nejde, tohle má být stylový vůz do města a pro zábavu.

Vpředu se jedná o typické volvo, zadní rozšířené blatníky však naznačují odvážnou práci švédského designu. Vzadu zaujmou dvě samostatná sedadla, se třetí osobou se tady ale nepočítá. Na druhou stranu si posádka rozhodně nemůže stěžovat a vzadu se pohodlně usadí člověk průměrného vzrůstu.

Snad jen nastupování a vystupování je kvůli koncepci kupé poněkud nepraktické. Vůz je ale určen především pro dvě osoby a posádka vpředu si bude toto kupé náležitě užívat. Díky volantu nastavitelného v obou směrech a ve velikém rozsahu je nalezení optimální pozice za volantem záležitostí na pár sekund.

Úsměv na tváři rozzáří i pohodlná tuhá sedadla, která jsou v rámci paketu R-design provedená ve speciálním čalounění velmi příjemném na dotek. Emoce vyvolává tenká středová konzole stejně jako speciální hliníkové obložení přístrojové desky.

Součástí sportovního paketu je navíc i do ruky skvěle padnoucí volant a hlavice řadící páky, dále koberečky s kontrastním obšitím a v neposlední řadě také hliníkové pedály. Zvenku vůz dotvářejí sedmnáctipalcová kola, zadní spoiler, sportovní koncovky obou výfuků a také šedá zpětná zrcátka. Objem zavazadlového prostoru činí podprůměrných 233 litrů.

Za příplatek 6 500 korun je k dispozici kryt zavazadlového prostoru chránící věci před zraky nenechavců. Pojďme se ale posadit za volant, největší očekávání slibuje kombinace vznětového pětiválce o zdvihovém objemu 2400 cm3 a šestistupňového manuálu.

Největší výkon 132 kW je k dispozici při 4000 ot/min, křivka největšího točivého momentu 400 Nm vrcholí v rozmezí 2000-2750 ot/min. Právě největší točivý moment je oproti dříve zkoušenému provedení se stejnou motorizací avšak automatickou převodovkou Geartronic o 50 Nm vyšší.

Například BMW 120d nabízí posílený vznětový dvoulitr sice s téměř totožným výkonem, ale točivým momentem „pouze“ 350 Nm. Zkrátka větší objem pohonné jednotky je znát a dovolí vývojářům s jeho potenciálem lépe pracovat.

V praxi se po překročení hranice 2000 ot/min rozpoutá divoká akcelerace a přední kola mají často problém přenést na silnici požadovaný výkon. Kritiku si zaslouží klasický dieselový klapot a vibrace pohonné jednotky přenášející se do volantu a pedálů při volnoběhu.

Po rozjezdu se ale situace obrací a z akusticky nepřívětivého motoru se stává příjemný společník. Jeho dunění při razantní akceleraci má rozhodně něco do sebe, zvuku benzinových motorů se ale pochopitelně nevyrovná.

Pohonná jednotka solidně zatahuje i ve vyšší otáčkách a slušně zrychluje zhruba do rychlosti 180 km/h. Dosažení maximální rychlosti 225 km/h trvá automobilu o něco déle. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybovala kolem 6,5 l/100 km, svižné dálniční tempo si žádalo zhruba kolem 8 l/100 km.

S ohledem na relativně dlouhý šestý rychlostní stupeň jsme právě v tomto režimu čekali spotřebu o něco nižší. Fakt, že se nejedná o žádného drobečka dokazuje pohotovostní hmotnost vozu 1465 kilogramů.

Vyšší hmotnost dieselu je na přední nápravě znát především při průjezdu zatáčkou, kde se projevuje nedotáčivé chování. Jinak je ale stabilita na velmi vysoké úrovni a to i při opravdu rychlém dálničním tempu po německých dálnicích.

Osvědčená podvozková platforma, kterou sdílí tento model s focusem druhé generace je jedna z nejlepších v současnosti. Řízení je trochu přeposilované a přílišnou zpětnou vazbu nenabízí. Čtveřice kotoučových brzd (vpředu odvětrávané kotouče) odvádějí skvěle svou práci.

Pochvalu si zaslouží také vysoká úroveň zpracování a kvalita použitých plastů v interiéru. Volvo C30 D5 není žádný ostrý hatchback, sportovní jízdy se ale rozhodně nezalekne a díky výkonnému ale těžšímu dieselu dominuje především při přímé jízdě.

Toto prémiové kupé překvapí i relativně příznivou cenou a to zejména ve srovnání s příplatkovou výbavou německé konkurence od BMW a Audi.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo C30 D5 (man. převodovka)

Motor

Vznětový řadový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 132 kW při 4000/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2750/min.

Převodové ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek

Zavěšení předních kol typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná třídveřová

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 225 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s. Spotřeba paliva kombinovaná 6,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4252/1782/1447 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena

729 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:C30
Karosérie:Kupé
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -