Sportovní image - Volvo XC90 D5 Sport (TEST)

Testy
06.12.2007

F T G

Sportovní image - Volvo XC90 D5 Sport (TEST)

Volvo zaznamenává se svým modelem XC90 výborné prodejní úspěchy a to již od roku 2002. Švédský producent prémiových vozů ale rozhodně neusíná na vavřínech a tuto oblíbenou modelovou řadu pravidelně inovuje. Nedávno navíc rozšířil nabídku výbav o atraktivní provedení Sport.

 

Volvo XC90 se na našem trhu nabízí se třemi motorizacemi - vznětovým pětiválcem D5, zážehovým šestiválcem a vrcholným benzinovým osmiválcem vyvinutým ve spolupráci s Yamahou. My jsme jezdili s výkonově nejslabším agregátem označovaným D5, který byl spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic.

Volvo XC90 odjakživa působí po designové stránce nenásilným avšak robustním dojmem. Agresivní křivky německých automobilů této kategorie lze v případě XC90 jen těžko najít, místo toho z vozu vyzařuje severská elegance.

Není se co divit, že tento vůz slaví velký úspěch nejen u mužů, ale také u ženské populace. Výbava Sport tomuto modelu již delší dobu chyběla, není nic výjimečného vídat například „bavoráky“ modelové řady X5 s velkými koly a dalšími doplňky, které mohou působit až kontroverzně zejména s ohledem na jejich sportovně užitkové poslání.

Ale proč ne, poptávka je velká, a tak se i Volvo rozhodlo pro „sportovněji“ pojatou XC90. Změny se však netýkají pouze doplňků jako jsou atraktivní devatenáctipalcová kola z tmavě vyvedené slitiny, robustní rám předního nárazníku, boční prahy stříbrné barvy, tónovaná zadní okna nebo například chromovaná koncovka výfuku.

Charakter vozu byl totiž pozměněn především tužším naladěním podvozkových prvků a v neposlední řadě také posilovačem řízení s proměnlivou účinností.

Celkový dojem z jízdy navíc dotváří mimořádně pohodlná sportovní sedadla s koženým čalouněním stejně jako sportovní volant s tlustým věncem. Nechybí ani kůží potažená hlavice řadící páky stejně jako hliníkové obložení přístrojové desky.

Za zmínku stojí i luxusně vzhlížející přístrojový panel v modré barvě. I přes nesporné kvality audiosoustavy musíme zmínit její relativně složité ovládání přes několikastupňové menu. Součástí výbavy Sport jsou i aktivní bi-xenonové světlomety s vynikající účinností.

Vysoká úroveň zpracování je patrná na každém detailu a to okamžitě po usednutí do automobilu. Po nastartování se ozývá hrubší chod vznětového pětiválce o objemu 2400 cm3.

Nejvyšší výkon pohonné jednotky činí 136 kW při 4000 ot/min, největšího točivého momentu 400 N.m dosahuje motor v rozmezí 2000-2750 ot/min. Agregát pochopitelně nečiní z vozu o pohotovostní hmotnosti 2065 kilogramů žádného dravce, na příjemné svezení ale rozhodně stačí.

Co se týká dálniční jízdy Volvo se jednoduše dokáže rozjet až na 180 km/h, na dvousetkilometrovou rychlost mu to však trvá o poznání déle. Motor si dobře rozumí se šestistupňovým automatem, změny jednotlivých rychlostních stupňů by ale mohly probíhat o něco rychleji.

Potěšila nás spotřeba pohonných hmot, která se ve městě pohybovala na hranici 10,5 l/100 km, mimo město lze jezdit za příznivých 8 l na 100 kilometrů. Nás ale především zajímaly jízdní vlastnosti automobilu s vyšší stavbou a přitvrzeným podvozkem.

V zatáčkách je znám pozměněný charakter, vůz se i při rychlejším průjezdu zatáčkou naklání relativně málo a dobře drží zvolenou stopu. Není se co divit, cílem konstruktérů bylo vyladit podvozek tak, aby byl zárukou větší stabilitu a řidiči tak poskytoval lepší kontrolu nad vozidlem a to i při dynamické jízdě.

Pochvalu si zaslouží nejen příčná ale také podélná stabilita. Výtku si zaslouží snad jen brzdy, jejichž účinnost by mohla být vyšší. I přes sportovnější image tohoto volva si může posádka užívat dostatečného prostoru na předních i zadních sedadlech. V případě námi zkoušené pětimístné verze činil objem zavazadlového prostoru 483 litrů.

Sklopením zadní řady sedadel lze navíc zvýšit až na 1837 litrů a vytvořit tak zcela rovnou ložnou plochu. Přístup do zavazadelníku usnadňuje horní a dolní odklápěcí část víka. Sklopením dolní částí lze prakticky prodloužit podlážku při nakládání nadměrného nákladu. Drobné předměty je možné uložit do boxů nacházejících se pod dnem zavazadlového prostoru. Volvo nabízí i po několikaleté produkci modelu XC90 vysokou úroveň technologie a zpracování stejně jako bezpečnosti jízdy. Pořizovací cena je navíc při srovnání s konkurencí příznivější.

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC90 D5

Motor

Vznětový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2400 cm3. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2750/min.

Převodné ústrojí

Stálý pohon všech čtyř kol. Šestistupňová automatická převodovka Geartronic.

Karoserie

Samonosná, pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 190 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva 9 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2857 mm. Celkové vnější rozměry 4807/1898/1743 mm. Palivová nádrž 68 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

1 344 000 Kč (1 588 000 Kč)

 

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:XC90
Karosérie:SUV
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -