Cílem inovace modelové řady V50 a S40 bylo ještě více vylepšit prémiový charakter a užitné vlastnosti těchto vozů nižší střední třídy. Týden jsme jezdili s Volvem V50 2.0 D v nejvyšším stupni výbavy Summum.
Modelová řada V50/S40 si od svého uvedení na trh v roce 2003 získala výbornou pověst především díky vysoké úrovni zpracování a agilním jízdním vlastnostem. Aby také ne, vždyť právě tyto vozy sdílí podvozkovou platformu s Fordem Focus a Mazdou 3, které jsou pověstné mimořádnou jízdní stabilitou. Nedávno se představitelé automobilky Volvo rozhodli ještě více přiblížit celkový dojem z jízdy v tomto voze jeho větším sourozencům. Nejde ale jen o vjem uvnitř automobilu, také po designové stránce má Volvo V50 více připomínat model V70, „es-čtyřicítka“ zase vůz S80. |
Asi nejvýznamnější změnou v oblasti designového ztvárnění je vystouplý přední chladič a užší světlomety. Provedené úpravy uvnitř vozu ocení především posádka vpředu. Lahůdka v podobě tenké středové konzole byla totiž o něco zúžena, což dohromady s upravenými výplněmi bočních dveří poskytuje cestujícím více prostoru v oblasti kolen. |
Sedadla od Volva již tradičně patří k tomu nejlepšímu co lze v dané třídě pořídit, jsou příjemně tuhá a zároveň netlačí ani po několikahodinové jízdě. Ve výbavě na přání potěší prémiové audio Alpine Dolby Pro Logic II Surround, které může být vybaveno přípojkou pro iPod a USB. Právě tímto akustickým skvostem byl vybaven i námi testovaný vůz a musíme uznat, že je úroveň kvality poslechu hudby na automobil nižší střední třídy ojedinělá. |
To je dáno i velmi dobrým odhlučněním interiéru a kultivovaným projevem vznětového pětiválce o objemu 1997 cm3 se systémem vstřikování common rail. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000 ot/min je zárukou solidní dynamiky s ohledem na příznivé provozní a pořizovací náklady. Křivka největšího točivého momentu vrcholí při 2000 ot/min, turboefekt je ovšem citelnější. |
Pozitivem však je pozvolný nárůst točivého momentu zhruba od 1500 ot/min a to především oproti konkurenčnímu 2.0 TDI od VW, jehož výbušnost kolem 2000 ot/min a hrubý chod poněkud ruší dojem z jízdy. Potěšující byla také spotřeba pohonných hmot, která se v kombinovaném režimu pohybovala jen lehce nad šestilitrovou hranicí na 100 kilometrů. Spojení motoru se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou tomuto Volvu doslova sluší a díky relativně dlouhému šestému převodovému stupni lze cestovat i ve vyšších rychlostech bez nepříjemného hluku pronikajícího do kabiny od vytočené pohonné jednotky. |
Avizované Volvo V50 2.0D je zkrátka prémiové kombi nižší střední třídy jak se patří a danou motorizaci považujeme za optimální. Asi nemusíme nikomu připomínat, že vozy Volvo nabízí i mimořádně vyspělé technologie v oblasti bezpečnosti silničního provozu. |
Mezi zajímavé prvky aktivní bezpečnosti patří systém BLIS. Ten pomocí dvou diod umístěných na A-sloupcích uvnitř automobilu upozorňuje řidiče na výskyt vozidla v tzv. mrtvém úhlu, čímž má zabránit velkému podílu nehod vznikajících právě v souvislosti s přehlédnutím dopravního prostředku jedoucího ve vedlejším pruhu. Novinkou v rámci provedeného faceliftu modelové řady jsou aktivní bi-xenonové světlomety, které účinněji osvětlí krajnici při průjezdu zatáčkou. |
Zajímavá je také automatická aktivace výstražných světel v případě razantního brzdění stejně jako nouzová brzdová světla EBL, jenž při prudkém brzdění výstražně blikají, čímž upozorní ostatní řidiče na nebezpečnou dopravní situaci. |
Je jasné, že inovovaná modelová řada V50 a S40 vyjíždí na silnici opět s novými prvky bezpečnosti, které dohromady s ostatními úpravami především designových částí ještě více zvyšují užitnou hodnotu automobilu. Pochválit musíme i stabilní jízdní vlastnosti vozu, přestože jsme z velké části jezdili v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Volvo si i na velmi mokré vozovce zachovává svoje přednosti, snad jen díky těžšímu dieselu nad přední nápravou se o něco dříve projevuje nedotáčivé chování. |
Automobil jen tak nic nerozhodí, dokonce ani výrazně neprotestuje proti brzdění v zatáčce. Pochvalu si zaslouží řízení, které není příliš „přeposilované“ a umí včas informovat řidiče o tom, co se děje pod předními koly. |
Podvozek je spíše tužšího charakteru, solidní komfort cestování však zůstal zachován. Za zmínku stojí i jednoduchý systém sklápění opěradel zadních sedadel, pomocí kterého se zvětší objem zavazadlového prostoru ze spíše podprůměrné hodnoty 417 litrů na 1307 l. Jen málokterá automobilová značka umí v daném segmentu nabídnout tolik bezpečí a komfortu jízdy v prémiovém voze právě tak jako Volvo v rámci modelu V50. Díky nedávno provedené modifikaci bude v tomto automobilu o méně početnou rodinu či náročné živnostníky skvěle postaráno. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo V50 2.0D Summum |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,6 / 4,6 / 5,7 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4522/1770/1457 mm. Palivová nádrž 52 l. |
Základní cena vozu (cena testovaného vozu) |
799 800 Kč (1 230 700 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | V50 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |