„Hothatche“ nebo-li výkonné vozy typu hatchback mám odjakživa rád. V týdnu se v nich můžete relativně pohodlně přepravovat do práce či odvést i nějaký ten náklad a o víkendu, cestou na chalupu, s nimi na oblíbené okresce potrápíte nejednoho motorkáře. Testovali jsme Ford Focus ST, který je premiantem sportovních hatchbacků.
Nekompromisní Focus ST nám do redakce přijel ve stejně nekompromisně působícím barevném provedení, které je prostě úžasné a vozu mimořádně sluší. Přestože příplatek za tento odstín atakuje 30 tisícovou hranici, jedná se o barvu, která podle nás činí model ST tím pravým „estéčkem“. V poslední době se s ostrými hatchbacky jakoby roztrhl pytel. Potenciální zákazník má na výběr mezi několika modely, uveďme například na jaře představený Type R od Hondy, který jsme nedávno podrobili redakčnímu testu. |
Ale ani ostatní konkurence nespí a vozy jako jsou Mégane Sport, ostrá Astra OPC od Opela, Mazda 3 MPS nebo osvědčený Golf GTI jsou připraveni utrhnout si co největší podíl z relativně omezené poptávky. Téměř každý z výše jmenovaných vozů má svojí historii a není se co divit, že také prezentovaný Focus ST je již druhou generací tohoto sportovního Fordu. |
Nutno ale dodat, že předchozí ST nebylo ani zdaleka tak zábavné jako současné provedení. Jeho atmosférický dvoulitr totiž poněkud zaostával za výkonnějšími konkurenty, a tak lze nynější ST srovnávat spíše s radikálním pojatým Focusem RS. Výrazné oplastování oranžového fordu si na silnici okamžitě získává respekt, který ještě více zvyšují efektní osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Protože se zima rychle blíží, bylo námi zkoušené provedení vybaveno zimními pneumatikami, které pochopitelně poněkud degradovaly jízdní vlastnosti automobilu. |
Zapomenout nesmíme ani na poctivý sportovní výfuk, který je zárukou úchvatného projevu přeplňovaného pětiválce. Uvnitř vozu vsadil výrobce na sportovní sedadla renomované značky Recaro vyvedené v kombinaci oranžového a šedivého odstínu, jenž skvěle korespondují s tmavou přístrojovou deskou a barvou karosérie. |
Světoznámý výrobce sedadel neponechal nic náhodě, a tak je držení těla posádky vpředu bezchybnou záležitostí. Boční vedení není navíc příliš tuhé, takže se dají s vozem překonat i delší vzdálenosti při zachování solidního komfortu. U třídveřového provedení vyžadující časté sklápění opěradel bychom ocenili snad jen paměť předních sedadel. Líbil se nám jedinečný analogový ukazatel teploty, tlaku oleje a plnícího tlaku turbodmychadla na kapličce přístrojové desky… |
Volant padne skvěle do ruky, tlustší věnec umí nabídnout snad už jen M-paket od BMW například v podobě dalšího zdatného konkurenta 130i. Na rozdíl od něj ale posílá Focus ST výkon na přední nápravu, takže je celkový charakter vozu výrazně odlišný. BMW 130i je vůbec v rámci ostrých „hatchů“ samostatnou kapitolou. V rámci nového ST se Fordu podařil skvělý tah. Propůjčil si totiž přeplňovaný pětiválec o objemu 2522 cm2 od Volva, jehož turbem dopované zážehové motory patří ke špičce. |
Nejvyšší výkon 166 kW při 6000 ot/min umí s 1317 kg těžkým fordem zázraky a pokud se k tomu připočítá největší točivý moment 320 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1600 – 4000 ot/min je o zábavu postaráno. V praxi motor solidně zatahuje již od 1500 ot/min, ale na charakter koncernového motoru z VW Golf GTI s klidem zapomeňte. Nárůst síly je sice brutální, ale pozvolný. Od 3500 ot/min se k tomu všemu přidává i hluboký sportovní tón, potěšil nás také téměř neznatelný turboefekt. |
Pokud lze tomuto motoru něco vytknout tak to je absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách, která ke sportovnímu svezení prostě patří. Snaha přiblížit se hranici omezovače otáček nemá význam, vyplatí se tak řadit o něco dříve. Pochválit musíme i šestistupňovou manuální převodovku, jejíž krátké dráhy umožňují bleskovou změnu převodových stupňů. Díky výkonnému agregátu dokáže Focus ST zrychlit z 0 na 100 km/h za slušných 6,8 sekund a rozjet se až na 241 km/h. V rychlostech nad 200 km/h však přílišnou pružnost očekávat nelze, v této disciplíně vítězí vozy s velkoobjemovými agregáty disponující několika válci navíc. |
Spotřeba pohonných hmot je pochopitelně velmi závislá na jízdním stylu. Při občasném využití úchvatné dynamiky jsme v kombinovaném režimu jezdili za 11 l/100 km. Sportovní styl jízdy si žádá kolem 15 l/100 kilometrů, při snaze o úspornou jízdu se automobil odmění apetitem 9 l na 100 km. Učiníme-li malé srovnání se zmiňovanou Hondou Type R lze jednoznačně konstatovat, že volba mezi těmito dvěma bezesporu výbornými vozy je otázkou preferencí. |
Honda miluje vysoké otáčky a podobně založeným řidičům tak nabídne opravdu skvělou zábavu. Přestože jsou papírové hodnoty zrychlení hondy o pár desetin sekundy lepší, Focus ST má díky svému přeplňování bezesporu lépe využitelný výkon a v praxi bude mít s velkou pravděpodobností navrch. Převod řízení je u Type R strmější, podvozek focusu je zase vhodnější na každodenní ježdění. |
Jsme-li u nastavení podvozkových prvků, „estéčko“ je jedním z nejzábavnějších automobilů s předním pohonem vůbec. Podvozek je na sportovní vůz dostatečně poddajný, v zatáčce však umí velmi dobře podržet a posádka při přejezdu nerovností rozhodně netrpí. Při ztrátě adheze přední nebo zadní nápravy stačí lehké přidání plynu a ford se srovná přesně podle potřeby řidiče. Žádné velké překvapení tak řidič čekat nemusí, což je jedna z největších výhod právě tohoto focusu s výkonným motorem. Díky skvělému vyvážení umí být Focus ST velmi rychlý a to nejen v horských serpentinách, ale také v dlouhých zatáčkách nebo na závodním okruhu. S Focusem ST vybaveným letním obutím jsme totiž v minulosti absolvovali několik jízd na Masarykově okruhu v Brně. Snad jen v krátkých zatáčkách poněkud zamrzí výraznější nedotáčivost způsobená vyšší hmotností relativně velkého motoru. Ford Focus ST je automobil mimořádných jízdních kvalit, jehož užitnou hodnotu výrazně zvyšuje schopnost vypořádat se s každodenním provozem při zachování solidního jízdního komfortu. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Ford Focus ST |
Motor |
Zážehový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2522 ccm. Nejvyšší výkon 166 kW při 6000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 1600 - 4000/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol, šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení předních kol na vzpěrách MacPherson, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná třídveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 241 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13,8 / 6,8 / 9,3 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4362/1840/1497 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena |
769 990 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Focus ST |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.5 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |