Opel GT - zábava bez hranic (TEST)

Testy
06.10.2007

F T G

Opel GT - zábava bez hranic (TEST)

Suché silnice a modrá obloha. Přesně takový podzimní den, po kterém touží snad každý vášnivý příznivce rychlých kol. Milovníkům „zadokolek“ zaplesá srdce snad ještě o něco více, Opel v rámci modelu GT totiž na zadní kola posílá 264 koní a motor kombinuje s manuální převodovkou…

 

Trvalo to pár minut a už v ruce držím klíče od nového Opelu GT. Výrobce na jednu stranu spíše konzervativních vozů se do toho všeho umí jednou za čas pořádně opřít a nadopovat vybrané modely slušnou porcí potenciálního adrenalinu.

Ať již mluvíme o Speedsteru nebo kompaktní škále modelů s přívlastkem OPC, téměř vždy to stojí za to. Opel GT je vlastně nástupníkem právě zmiňovaného Speedsteru a zároveň pokračovatelem legendy ze sedmdesátých let.

Přestože jsem s původním „gétéčkem“ nikdy neměl osobní zkušenost, slyšel jsem o něm pouze slova chvály týkající se hlavně čisté radosti z jízdy. Před samotným testem současné novinky, Opel GT, pečlivě studuji názory českých, ale i zahraničních novinářů, jejichž popisované pocity jsou z avizovaného vozu spíše smíšené. Snad jen motor byl všemi vyzdvižen a označen za jeden z nejlepších přeplňovaných čtyřválců současnosti.

Opel GT je ale vozem, na který si musí udělat svůj názor každý sám a také strojem, jenž může být snadno nepochopen. Asi nemá cenou dlouze popisovat vzhled karosérie, což je většinou subjektivní záležitost. Nutno ovšem dodat, že i v nevýrazném odstínu námi testovaného exempláře působil automobil jako magnet na oči kolemjdoucích.

Osobně se nám právě design velmi zamlouval a to především díky nadčasovému provedení jednotlivých prvků, mezi které patří například futuristické zadní svítilny.

Při pohledu z boku působí vůz relativně drobným dojmem, jiný úhel ovšem odhaluje širokou karosérii, jenž z vozu činí vcelku agresivní kupé-kabriolet. Je jasné, že se nejedná o žádný supersport, což dokazuje nejen objem zážehového motoru 1998 cm3, ale třeba i falešné průduchy na odvětrávání motoru. Obrovské lemy blatníků a líbivý profil karosérie může někomu připomínat Corvettu ve zmenšeném podání.

GT je často kritizováno za limitovanou užitnou hodnotu. Výrobce zkrátka postavil automobil, který je nepraktický, což je na druhou stranu charakteristika naprosté většiny těchto sportovních roadsterů. Objem zavazadlového prostoru je omezen na 175 litrů, se staženou střechou dokonce na 66 l.

Přestože konkurence nabízí prostoru o něco více, na jakýkoliv komfortní převoz větších zavazadel v této třídě rovnou zapomeňte. Nedostatek místa se týká i interiéru. Žádné odkládací kapsy ve dveřích, pouze schránka před spolujezdcem a velmi malá uzavíratelná přihrádka ve středové konzole mezi opěradly sedadel.

Naší výtku si ale zaslouží široký středový tunel bránící osobám vyššího vzrůstu v nalezení optimální pozice za "pouze" výškově stavitelným volantem. To vše jsou ale důsledky snahy konstruktérů o posunutí motoru co nejvíce dozadu v rámci efektivního rozložení hmotnosti. V "gétéčku" jsme tak seděli opravdu poněkud stísněně, nelze však říci, že nepohodlně. Přístrojová deska je líbivá, díky použití lesklého plastu jako dekorace interiéru však může působit až příliš uměle. Nepříjemně nás překvapily některé prvky audiosoustavy evidentně převzaté z „korejských“ modelů Chevroletu.

Do automobilu se posádka usadí pouze několik centimetrů nad vozovku, sportovní pocit dále navodí i pohled na mohutnou přední kapotu a nahoru vytažené blatníky.

Pod kapotou bije srdce přeplňovaného čtyřválce s nejvyšším výkonem 194 kW při 5300 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 353 N.m vrcholí v rozmezí 2500-5000 ot/min. Z dvojice ohromných koncovek výfuků se ozývá uchu lahodící zvuk pronikající výrazněji i do interiéru.

Je to pochopitelně dáno plátěnou střechou, která nemá takové tlumící vlastnosti jako „hardtop“. Její malá hmotnost na druhou stranu není tak znát při jízdě, takže se vůz chová prakticky stejně, ať již jedete s větrem ve vlasech nebo v uzavřeném kupé. Mačkáme tuhou spojku, řadíme jedničku a vyrážíme. Od první chvíle je znát nekompromisní nastavení automobilu. Skvělý chod řadící páky vyžaduje pevný a razantní pohyb, podobné úsilí je potřeba věnovat i řízení.

Ve vyjetých kolejí nebo při přejezdu nerovností se automobil snaží dostat mimo původní směr, což řidiči dává výrazně najevo prostřednictvím řízení. Právě to je však dostatečně komunikativní tak, jak se na sportovní automobily hodí.

V oblíbených serpentinách sešlapujeme pedál plynu a hladina adrenalinu v krvi letí rázem nahoru. Úžasné zrychlení z 0 na 100 km/h potvrzuje výrobcem naměřená hodnota 5,7 sekund, motor má navíc téměř kdykoli velkou chuť do otáček a chybí mu snad jen mohutná výkonová špička těsně před zásahem omezovače.

Zdvih tlumičů se jeví jako velmi krátký, pružiny jsou naopak měkčí, a tak je charakter „gétéčka“ poněkud zvláštní. Díky malému zdvihu trpí páteř posádky při jakémkoli přejezdu nerovnosti, prudká změna směru nebo rychlosti naopak vyvolá určité zhoupnutí karosérie. Na tuto vlastnost jsme si ale velmi rychle zvykli, delší cestování po našich relativně nekvalitních silnicích ale doporučit nemůžeme.

Automobil jsme zkoušeli i na poměrně rychlém závodním okruhu, kde se při aktivovaném ESP výrazněji projevuje nedotáčivost. Testovaný Opel je ovšem stavěn na průjezdy zatáček stylem „pomalu dovnitř, rychle ven“, k čemuž se koncepce zadního pohonu hodí dokonale.

Mnoho novinářů si stěžovalo právě na přílišnou nedotáčivost, pokud ovšem v rámci rychlé jízdy řidič najíždí do zatáčky přiměřenou rychlostí (rozhodně ale nemyslíme cestovní rychlost) a těsně před apexem začne razantněji akcelerovat, dojde k pomocnému utažení zatáčky a především skvělé zábavě.

Dobrou práci při rychlém cestování navíc odvádí i samosvorný diferenciál. Pak už je jen na schopnostech samotného jezdce zda zvolí úplnou nebo částečnou deaktivaci elektronické stabilizace ESP. Nutno ale upozornit, že posádka sedí téměř nad zadní nápravou a jakýkoliv drift se v mžiku může stát nekontrolovatelným. I z tohoto důvodu konstruktéři přistoupili k rozložení hmotnosti tak, aby byla přetáčivost v rámci možností omezena. Nelze se proto divit nedotáčivému chování při určitém režimu jízdy.

Kvůli relativně náročnému ovládání není Opel GT ideálním vozem pro ženy, výborně ovšem splní funkci druhého vozu pro automobilové nadšence milující skutečně zábavné víkendové vyjížďky. Na určitém úseku a především při zhoršených povětrnostních podmínkách mu možná ujede kdejaký nadupaný „hothatch“, na suchu ale můžeme garantovat, že se řidič za volantem GT bude bavit daleko lépe.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Opel GT

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 194 kW při 5300/min. Největší točivý moment 353 N.m při 2500-5000/min.

Převodové ústrojí

Pohon zadních kol. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná kupé-kabriolet.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13 / 6,9 / 9,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2415 mm. Celkové vnější rozměry 4100/1813/1274 mm. Palivová nádrž 52 l.

Základní cena (Cena testovaného vozu)

914 900 Kč (952 900 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Opel
Model:GT
Karosérie:Kabriolet
Motor:2.0
Palivo:benzín
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -