Při premiéře páté generace oblíbeného vozu VW Golf ve Wolfsbrugu nekompromisně prohlásili, že verze kombi rozhodně nebude. Za nedlouho následovalo představení modelu Golf Plus, který se však jako plnohodnotná náhrada kombíku neprosadil.
Několik let po tomto konstatování přivážím do redakce zbrusu nový VW Golf Variant 2.0 TDI v atraktivní vínové metalíze. Nejedná se však o další konzervativní model této automobilky, německý producent automobilů totiž neváhal trochu experimentovat a na uhlazenou příď navázal odvážnou šikmou zádí s rozměrnými svítilnami, která poněkud připomíná spíše asijský původ. Ale ani příď nezůstala beze změn a při jejím návrhu vyšel výrobce z modelu jetta, přední světla však byla převzata ze stávajícího pětidveřového hatchbacku. |
Luxusní dojem z „rodinného“ golfu navíc podtrhuje chromovanou čelní maska chladiče, která se stává oblíbeným prvkem automobilů právě této značky. Výhodou Golfu Variant je i fakt, že design automobilu není na úkor vnitřního prostoru tak, jak tomu bývá u některých současných karosářských provedení kombi. |
Zavazadlový prostor pojme náklad o solidním objemu 505 litrů. Při sklopení zadních sedadel lze převážet až 1495 litrů nákladu. V praxi se ukázal zavazadlový prostor velmi dobře využitelný a to zejména díky jeho pravidelnému tvaru. Dvojitá podlaha navíc nabízí zcela rovnou nákladovou plochu. V této disciplíně ovšem přeci jen vítězí Octavia Combi s objemem svého zavazadelníku 560 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na úctyhodných 1620 l. Právě podobné zaměření stejně jako cenová hladina obou dvou vozů z nich do budoucna může učinit nesmiřitelné rivaly. |
VW Golf ale podává německou preciznost v trochu jiném světle a z větším důrazem než je tomu u Octavie Combi s mimořádně objemným zavazadelníkem. Již vzhled golfu působí o něco luxusněji, což je dáno i zmiňovanou čelní maskou s chromovaným prvkem. Po usednutí do vozu potěší dobře zpracovaná a přehledná přístrojová deska z kvalitního plastu. |
Atraktivní je také modré podsvícení palubních přístrojů kombinované s červeně zářícím palubním počítačem umístěným mezi otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti tak, jak je tomu již u koncernových vozů zvykem. Přestože interiér nevypadá tak prostorně jako u octavie, palubní deska a sloupek řízení tolik neomezují nohy řidiče a spolujezdce. Výtku si naopak zaslouží standardní sedadla námi testovaného provedení, která nedostatečně podpírají bederní páteř a nejsou pro tělo ani dostatečnou boční oporou. |
Golf se nemusí podbízet bohatou základní výbavou, na seznamu doplňků na přání jsme ale našli zajímavé prvky jako je například panoramatické střešní okno dlouhé úctyhodných 136 centimetrů. Velmi praktická je i volitelná zásuvka na 230 V s umístěním ve středové konzole. Tento pomocník fungující pouze za jízdy tak může ušetřit nepříjemnosti s vybitým mobilním telefonem nebo notebookem. Pod kapotou námi testovaného automobilu se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1968 cm3. |
Osvědčený motor s nejvyšším výkonem 103 kW při 4000 ot/min vyniká svojí výbušností a ochotou zrychlovat zhruba od 1700 ot/min. Poněkud přežitý systém vstřikování čerpadlo-tryska má však jednu relativně velkou nevýhodu, kterou je nadměrná hlučnost a nekultivovaný téměř až „traktorový“ zvukový projev. Na druhou stranu se však jedná o velmi úspornou pohonnou jednotku, spotřebu paliva lze bez problémů udržovat pod šestilitrovou hranicí na stokilometrové vzdálenosti. |
Při tom se nemusí řidič ani příliš omezovat a může si v klidu vychutnávat solidní pružné zrychlení a to zejména díky největšímu točivému momentu 320 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1750 – 2500 ot/min. Podvozek představuje povedený kompromis mezi dynamickým a komfortním svezením. V zatáčkách se automobil příliš nenaklání, zároveň však dokáže dobře žehlit nerovnosti našich silnic. Vůz pochopitelně není tak mrštný jako varianta hatchback, proti rychlé změně směru však výrazně neprotestuje a zachovává si dobrou stabilitu. |
Řízení by mohlo být tužší a komunikativnější, příliš mnoho informací se tak od přední nápravy k řidiči nedostává. Stejně lehké ovládání jako pro volant platí i pro chod řadící páky šestistupňové převodovky. Převodové ústrojí je navíc dobře odstupňované a relativně dlouhý šestý rychlostní stupeň pomáhá udržovat nízkou hladinu hluku v interiéru a zároveň i spotřeby pohonných hmot při rychlé dálniční jízdě. Poslední generace Golfu Variant je se svojí délkou 4556 mm nejen nejdelší, ale také více individuálně zaměřená, o čemž svědčí bezesporu originální záď automobilu. Uvnitř vsadil výrobce na strohý styl, jenž byl ale vyvedený téměř k dokonalosti. Tak dlouho se příznivci značky ptali svých prodejců právě na záměr automobilky vyrobit golf v provedení kombi, až je výrobce skutečně vyslyšel a dopředu si tak zajistil spousty nedočkavých zákazníků. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
VW Golf Variant 2.0 TDI Comfortline |
Motor |
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 1750 – 2500 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1 / 4,8 / 5,6 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2574 mm. Celkové vnější rozměry 4556/1781/1504 mm. Palivová nádrž 55 l. |
Základní cena (Cena testovaného modelu) |
645 000 Kč (770 100 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Golf |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |