Další neobvyklá kombinace vznětového motoru s kabrioletem v redakci nám dokázala vyvolat úsměv na tváři. Kupé-kabriolet od fordu se rozhodně povedl, přestože vznětový čtyřválec 2.0 TDCi v relativně těžkém voze svými papírovými výkony nikterak neoslní.
První ford s pevnou skládací střechou byl představen v Paříži v roce 2004 a vycházel z konceptu Ford Focus Vignale. Díky úspěchu této studie tak byl nedávno ve spolupráci s renomovaným italským designovým studiem Pininfarina navržen sériový model CC. Nový Ford Focus CC se vyrábí v Itálii a oproti „klasickým“ karosářským verzím se výrazně liší. Zcela nové jsou například zadní svítilny spojené s chromovanou lištou s logem „FOCUS“. Novým prvkem je také rozměrnější přední sklo protažené vysoko nad hlavy cestujících stejně jako upravený přední nárazník či pozměněné blatníky. |
Nechybí navíc ani další chromované detaily potrhující luxusnější charisma automobilu. Interiér vychází z klasického modelu Ford Focus, přibyly však nové kombinace barev a čalounění sedadel. Řidič se do tohoto kupé-kabrioletu posadí přibližně o 2 centimetry níže v porovnání se standardní verzí této modelové řady. |
Právě níže montovaná sedadla musíme pochválit za velmi dobré boční vedení těla a solidní podporu bederní páteře. Jejich tvrdší charakter je také zárukou příjemné jízdy s minimální únavou. Vzadu si naopak cestující příliš komfortu neužijí, druhou řadu sedadel tak lze považovat spíše za nouzové řešení. Cestování na druhou stranu zpříjemňuje na svojí třídu objemný zavazadlový prostor, jehož 534 litrů (248 l při složené střeše) poskytuje slušný základ pro převoz zavazadel. Potěší i elektrické dovírání víka zavazadelníku, o jehož řádné dovření se tak řidič nemusí starat. |
Přestože nám počasí příliš nepřálo, jezdili jsme převážnou většinu našeho testu bez střechy, jejíž relativně nízká hmotnost (68 kg) neměla výrazný vliv na jízdní vlastnosti automobilu. To nakonec také potvrzuje i rozdíl v zatížení náprav, který činí pouhých 17 kilogramů mezi oběmi krajními polohy střechy. |
Dvoudílná skládací střecha se přidržením tlačítka umístněného v blízkosti řadící páky složí zhruba za 30 sekund, podmínkou je pochopitelně uvedení vozidla do klidu. Pod kapotou námi zkoušeného focusu se nacházel vznětový přeplňovaný turbodiesel Duratorq o objemu 1997 cm3. Nejvyšší výkon 100 kW je k dispozici při 4000 ot/min, solidní pružnost zajišťuje největší točivý moment 320 Nm, jehož křivka vrcholí při 2000 ot/min. Funkce overboost dokonce umožňuje krátkodobě zvýšit hodnotu točivého momentu na 340 Nm. |
Motor ve spojení s šestistupňovou převodovkou je příjemným společníkem, závratné zrychlení ale pochopitelně očekávat nelze. Překážkou je hlavně vyšší pohotovostní hmotnost automobilu s pevnou skládací střechou, která činí 1607 kilogramů. I tak je však focus zdrojem zábavného svezení a úsměv řidiče rozhodně nepřejde ani při návštěvě benzinové pumpy. |
Mimo město lze totiž jezdit mezi 6-7 l na 100 km, ve městě je spotřeba zhruba o jeden litr vyšší. Pochvalu si zaslouží také podvozek stejně jako přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou. Focus tak opět potvrdil svoje silné stránky a to i v tomto exotickém modelu. Přestože razantní průjezd zatáčkou zvládá varianta hatchback pochopitelně lépe i o něco méně pevnější karosérie testovaného kupé-kabrioletu se určitě nemá za co stydět. Stejně jako u standardního focusu zajišťují jízdní stabilitu vzpěry typu McPherson vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu. |
Pochválit musíme brzdy, jejichž účinek se nesnižuje ani při opakovaném brzdění. Na sportovní svezení jsou tu ale ostré modely řady ST, Focus CC nabízí zejména zážitek z jízdy s větrem ve vlasech. Při tomto způsobu cestování se nám líbily dobré aerodynamické vlastnosti předního skla a bočních linií karosérie, které svého majitele účinně chrání před přílišným náporem větrných proudů. |
Proti nim se lze pochopitelně ještě lépe chránit vytažením přední a zadních oken, což sice o trochu sníží celkové dojem z jízdy v otevřeném voze, dovolí však posádce relativně pohodlně cestovat rychlostí přesahující 100 km/h. Výrobce také věnoval velké úsilí bezpečnosti posádky, riziko vážného poranění je při nehodě v otevřeném voze samozřejmě vyšší. Ford Focus CC byl vybaven nejen vyztuženými a-sloupky karosérie, ale hlavně systémem RPD. |
Ten je díky důmyslné elektronice schopen rozpoznat nevyhnutelné převrácení vozu a během jedné desetiny sekundy vystřelit dvojici pevných bezpečnostních oblouků nacházejících se za zadními sedadly. Ford Focus CC je moderní a atraktivní kupé-kabriolet, který dokáže za relativně příznivou cenu nabídnout velmi dobré jízdní vlastnosti otevřeného vozu. |
Automobil je v nabídce se zážehovými motory Duratec 1.6 (74 kW) a 2.0 (107 kW), příznivci nafty pak ocení námi zkoušené provedení s turbodieselem pod kapotou. Ten je také podle nás nejlepší volbou, zajišťuje uspokojivou dynamiku a hlavně velmi úsporný provoz, který je většinou právě vozům této kategorie cizí. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Ford Focus CC 2.0 TDCi Titanium |
Motor |
Vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000/min. |
Převodové ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Vzpěry typu McPherson vpředu a nezávislé zavěšení zadních kol. |
Karoserie |
Samonosná typu kupé-kabriolet. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,7 / 4,9 / 5,9 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4509/1834/1448 mm. |
Základní cena (cena testovaného modelu) |
809 990 Kč (889 990 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Focus |
Karosérie: | Kabriolet |
Motor: | 2.0 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |