První velké SUV od Subaru bylo nejprve určeno pro americké trhy, kde si získalo velmi dobrou pověst. Přestože se Evropa dočkala přepracované verze o něco později, v nabídce je prozatím jen v kombinaci s třílitrovým boxerem a pětistupňovým automatem.
Subaru rozhodně nepostavilo tento vůz kvůli zlepšení trakce ani lepší průchodnosti lehkým terénem. Symetrickým pohonem všech kol jsou vybaveny všechny vozy této značky a pro modely jako jsou forester nebo outback nepředstavuje lesní cesta žádnou významnou překážku. Důvod vývoje automobilu Subaru Tribeca úzce souvisí se současnými trendy. Vozy kategorie SUV jsou zkrátka „in“ a pocit větší bezpečnosti dohromady s pořádnou porcí luxusu představuje pro mnohé rozhodující kritérium. Evropská tribeca doznala oproti své americké verzi několika změn. |
Odlišné je nastavení podvozku stejně jako rozdílně dimenzované brzdy, které jsou stavěné na větší zátěž plynoucí z vyšších rychlostních průměrů. Podívejme se ale na vzhled, který se také trochu liší oproti americkému provedení. Zepředu testované Subaru poněkud připomíná luxusní Porsche Cayenne, boční a zadní část naopak naznačuje čistě asijský původ. |
Celkově tribeca působí velmi robustně a subjektivně považujeme vnější ztvárnění za velice povedené. Překvapení ovšem přichází až po usednutí do vozu. Výrobce se totiž přiklonil k futuristickému provedení středového panelu, které je velmi povedené. Středový tunel navíc působí mohutným dojmem a posádku vpředu nijak neomezuje v pohybu. Přestože jsme počítali s použitím tvrdých plastů, subaru je dokázalo perfektně slícovat a díky jejich povrchové kvalitě připomíná interiér spíše vůz prémiové značky. |
Jediné co mu lze vytknout je snad jen nedostatečné boční vedení těla předních sedadel vyvedených v kvalitním koženém čalounění. Potěší naopak dostatek místa na zadních posunovatelných sedadlech, jednoduchým pohybem tak lze zvětšit objem zavazadlového prostoru. |
Ten činí solidních 525 l, sklopením zadních sedadel se zvýší až na úctyhodných 1671 litrů. Zajímavostí námi testovaného provedení v nejvyšší výbavě Executive +2 EXE byla mimo jiné i třetí řada sedadel, jejichž opěradla jsou důmyslně skrytá v podlážce zavazadelníku. Z tohoto Subaru se tak jednoduše může stát sedmimístný vůz. Nutno ovšem počítat s velmi omezeným komfortem ve třetí řadě sedadel a to pochopitelně kvůli nedostatku prostoru. Výběrem motorizace zákazník rozhodně mnoho času nestráví. |
Jak jsme se již zmiňovali nabídka je omezena na jeden zážehový šestiválec typu boxer o objemu 3000 cm3 známý z modelové řady Legacy. Nejvyšší výkon 180 kW při 6600 ot/min vypadá sice lákavě, ale vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1890 kilogramů nelze očekávat závratnou dynamiku. |
Motor si navíc libuje spíše ve vyšších otáčkách, což se negativně projevuje na vyšší spotřebě pohonných hmot. Ta se v kombinovaném režimu pohybuje mezi 13 - 15 l/100 km v závislosti na stylu jízdy. Pochvalu si naopak zaslouží vynikající odhlučnění interiéru a v neposlední řadě i vysoká kultivovanost pohonné jednotky. Líbila se nám také pěstistupňová samočinná převodovka, která v porovnání se starším čtyřstupňovým automatem této značky řadí nesrovnatelně rychleji. |
Občas sice poněkud "váhá" s volbou rychlostního stupně, ale jinak je celkový dojem pozitivní. Jízdní vlastnosti se nesou v duchu stabilního chování a to i při rychlejším průjezdu zatáčkou. V této disciplíně lze tribecu bezesprou zařadit mezi špičku současných SUV. |
Moderní koncepce vozu s víceprvkovou zadní nápravou je také zárukou komfortního svezení. Podvozek dokáže dobře žehlit nerovnosti našich silnic a ani při přejezdu velkých výmolů se od kol neozývají nepříjemné rázy. S citelným odskakováním ani neklidem ve vyjetých kolejích jsme se rovněž nesetkali. Podívali jsme se i do terénu, kde byla hlavním limitujícím faktorem světlá výška vozidla. Symetrický pohon všech kol naopak dobře fungoval i na rozbláceném povrchu. |
Právě při jízdě na mimo zpevněnou komunikaci by se však více hodil naftový motor s větším točivým momentem dostupným v nižších otáčkách. Závěrem můžeme konstatovat, že Subaru překvapilo a dokázalo postavit velké SUV, které se v mnoha ohledech může měřit s podobnými vozy prémiových výrobců. |
Automobilka v případě tribecy navíc dokázala dobře využít zkušeností s koncepcí pohonu 4 x 4 a v neposlední řadě také osvědčených jízdních vlastností svých menších vozů. Hlavní slovo o úspěchu tohoto modelu budou mít ale pochopitelně zákazníci. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Subaru Tribeca B9 Executive +2 EXE |
Motor |
Zážehový šestiválec typu boxer o zdvihovém objemu 3000 ccm. Nejvyšší výkon 180 kW při 6600/min. Největší točivý moment 297 N.m při 4200/min. |
Převodové ústrojí |
Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení předních kol typu McPherson, víceprvková náprava Multi-Link vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 17,1 / 9,5 / 12,3 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2750 mm. Celkové vnější rozměry 4855/1880/1685 mm. Palivová nádrž 64 l. |
Cena (základní cena) s DPH |
1 449 800 Kč (1 229 800 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Tribeca |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |